کد خبر : 63381 | 08 دی 1390 ساعت 12:44 | 1.2K بازدید | 0 دیدگاه

فراز و نشیب های فوتبال آسیا در سال 2011

تبانی، خودکشی، فساد و جنجال در سال 2011 برای فوتبال آسیا سال خوبی را رقم نزد گرچه همچنان روند رو به پیشرفت فوتبال این قاره همچنان ادامه داشت.

فراز و نشیب های فوتبال آسیا در سال 2011

 سال 2010 با انتخاب غیر منتظره قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 پایان یافت. اما این کشور کوچک در سال 2011 با برگزاری جام ملت های آسیا یکبار دیگر مورد توجه قرار گرفت.

 گرچه بیشتر مسابقات در ورزشگاه های نیمه خالی برگزار شد ولی سطح مسابقات تقریبا بالا بود و تیم های ژاپن، استرالیا و کره جنوبی جایگاه خود را به عنوان تیم های برتر قاره کهن مستحکم تر کردند.

 ژاپن در نهایت با شکست 1 بر 0 استرالیا در بازی فینال قهرمان شد و به یکی از دو قهرمانی بزرگ خود در سال 2011 دست یافت. بعد از آن و در تابستان تیم زنان ژاپن نیز قهرمانی جام جهانی شد.

 ''کوزو تاشیما'' نایب رییس فدراسیون فوتبال ژاپن ضمن ابراز خرسندی از موفقیتی که فوتبال ژاپن در سال 2011 تجربه کرد، گفت: سال گذشته از ابتدا خوب شروع شد و بعد از یک دوره سخت، توانستیم به یک موفقیت جهانی هم دست پیدا کنیم.

 منظور او از دوره سخت، زلزله و سونامی هولناکی بود که در روز 11 مارس جان 5839 نفر را در این کشور گرفت و 3647 نفر دیگر مفقود شدند. بعد از این فاجعه لیگ ژاپن شش هفته تعطیل شد.

 در آوریل کره جنوبی درگیر رسوایی تبانی بزرگی شد که گریبان بیش از 60 بازیکن گذشته و حال این کشور را گرفت. خودکشی یک بازیکن سابق و یک مربی از نتایج این رسوایی بود.

 ژاپن و کره جنوبی از سوی دیگر به اعزام بازیکن به تیم های بزرگ اروپایی ادامه دادند و ستارگانی چون ''شینجی اوکازاکی'' و ''تاکاشی اوسامی'' به بوندس لیگا رفتند در حالیکه ''جی دونگ وون'' مهاجم کره راهی ساندرلند از تیم های لیگ برتر انگلیس شد.

 البته این رفت و آمدها یک طرفه نبود بلکه ثروت روز افزون آسیا باعث شد باشگاه های این کشور بتوانند در بازار نقل و انتقالات با غول های غربی به رقابت پرداخته و تعدادی از ستارگان ملی پوش را به خدمت بگیرند که معروف ترین آنها ''آساموآ جیان'' مهاجم سرشناس ساندرلند بود که با امضای قراردادی قرضی به مدت یک سال به العین پیوست.

 در دسامبر ''نیکولاس آنلکا'' نیز از چلسی به شانگهای شن هوا رفت. باشگاه چینی ظاهرا به او پیشنهادی 14 میلیون دلاری در سال به این بازیکن فرانسوی داده بود.

 قبل از او هم ''داریو کونکا'' از آرژانتین با امضای قراردادی 10 میلیون دلاری به گوآنگژو اورگرند رفته بود. هر دوی این بازیکنان از گران قیمت ترین بازیکنان جهان هستند که انتقال آنها مهر تأییدی بر اظهارات ''ژانگ جیلونگ'' رییس موقت کنفدراسیون آسیا مبنی بر روند رو به رشد فوتبال این قاره است.

 ژانگ می گوید: حضور بازیکنان درجه یک جهانی در باشگاه های آسیایی همیشه خوب است. در این صورت هواداران فوتبال در سراسر جهان توجه بیشتری به فوتبال آسیا می کنند. این اتفاق همچنین ثابت می کند که شکاف بین فوتبال آسیا و بهترین های جهان به سرعت رو به کاهش است.

 ژانگ در ماه نوامبر جام قهرمانی لیگ قهرمانان باشگاه های آسیا را به السد قطر تقدیم کرد و با این کار پس از پنج سال به سلطه ژاپن و کره جنوبی در این رقابت ها خاتمه داد.

 ولی این قهرمانی بدون جنجال نبود. السد که دو بازی رفت و برگشت یک چهارم نهایی را به تیم سپاهان ایران باخته بود، به دلیل استفاده سپاهان از یک بازیکن صغر سنی، به نیمه نهایی صعود کرد.

ا لسد در نیمه نهایی نیز گلی را در مقابل سوآن بلووینگز به ثمر رساند که بسیاری آن را غیر ورزشی دانستند و به همین دلیل در کره به السد لقب البد را دادند. السد در فینال هم چونبوک موتورز را برد و قهرمان شد.

 در سطح ملی نیز تیم های آسیایی تمام توجه خود را روی صعود به جام جهانی 2014 متمرکز کردند. این رقابت ها هنوز ادامه دارد اما تا کنون تیم های چین، کره شمالی و امارات شانس خود را برای صعود از دست داده اند.

 در ابتدای این رقابت ها تیم فلسطین برای اولین بار در انتخابی جام جهانی در خاک خود بازی کرد و افغانستان را شکست داد.

 در دور سوم نیز لبنان با شکست 2 بر 1 کره جنوبی و قرار گرفتن در مکان دوم گروه خود تیتر رسانه ها شد.

 شکست کره جنوبی مقابل تیمی که حداقل 100 پله در رده بندی جهانی پایین تر از آن است، به قیمت اخراج ''چو کوانک رائه'' سرمربی آنها تمام شد. چو در دسامبر اخرج شد و اندکی بعد ''سباستین لازارونی'' نیز از مربیگری تیم ملی قطر برکنار شد.

 این مربی برزیلی سومین نفری بود که هدایت تیم ملی قطر را در سال 2011 بر عهده داشت.

 در آسیا مربیانی زیادی می آیند و می روند و افراد مشهوری هدایت تیم های ملی این قاره را به دست می گیرند که معروف ترین آنها ''فرانک ریکارد'' سرمربی سابق هلند و بارسلونا است که سرمربی عربستان شد و همچنین ''کارلوس کی روش'' سرمربی سابق تیم های رئال مادرید و پرتغال که رهبری تیم ملی ایران را بر عهده گرفت.

 افراد بزرگی هم از فوتبال آسیا جدا شدند. اکنون مدتی است که کنفدراسیون آسیا رییس ندارد. ''محمد بن همام'' که 9 سال ریاست کنفدراسیون آسیا را بر عهده داشت، در ماه مارس اعلام کرد که در کنار ''سپ بلاتر'' رییس فیفا قصد دارد در انتخابات ریاست این نهاد حاکم بر فوتبال جهان شرکت کند.

 وی چندی بعد به پرداخت رشوه در ازای خرید رأی متهم شد و از شرکت در انتخابات انصراف داد. کمیته اخلاقی فیفا نیز در ژوییه او را مادام العمر از فوتبال محروم کرد.

 بن همام درخواست استیناف کرده است اما در هر صورت بازگشت او به ریاست کنفدراسیون آسیا بعید به نظر می رسد.

 از این رو انتخاب جانشین او و رییس جدید کنفدراسیون آسیا، از بزرگترین چالش های پیش روی فوتبال قاره کهن در سال 2012 خواهد بود.

دیدگاه‌ها