کد خبر : 63391 | 08 دی 1390 ساعت 14:00 | 2.6K بازدید | 0 دیدگاه

فوتبال جهان در سال 2011

فوتبال جهان در سال 2011 بیشتر درگیر حواشی بود تا اتفاقات درون زمین.

فوتبال جهان در سال 2011

 تیم بارسلونا با حضور ''لیونل مسی'' همچنان به ارایه درخشان ترین نمایش های خود در تاریخ طولانی فوتبال ادامه داد و قدرت اروگوئه در آمریکای جنوبی بر تیم های صاحب نامی چون برزیل و آرژانتین سایه افکند اما این فساد و ارتشاء در فیفا بود که سرتیتر رسانه ها را به خود اختصاص داد.

 فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به عنوان نهاد حاکم بر فوتبال جهان پس از انتخاب روسیه و قطر برای میزبانی جام های جهانی 2018 و 2022 متهم به سیاسی کاری های پشت پرده شد.

 ''سپ بلاتر'' پس از محرومیت مادام العمر ''محمد بن همام'' رییس کنفدراسیون آسیا و تنها رقیب او در انتخابات ریاست فیفا، دوباره انتخاب شد و سپس وعده داد اصلاحاتی را در ساختار فیفا به اجرا خواهد گذاشت.

 دلیل محرومیت بن همام، پرداخت رشوه در ازای خرید رأی در انتخابات ریاست فیفا بود.

 بلاتر بعد از انتخابات کمیته مستقلی را تشکیل داد تا روند انتخاب روسیه و قطر را بررسی کند که از نتایج آن استعفای ''ژائو هاولانژ'' رییس سابق فیفا از سمت خود در کمیته بین المللی المپیک بود.

 هاولانژ 95 ساله در سال 1963 به کمیته بین المللی المپیک پیوسته بود و با سابقه ترین عضو این کمیته بود که متهم شد در زمان ریاست فیفا از قراردادهای مربوط به جام جهانی مبلغ 1 میلیون دلار گرفته است. او در دسامبر یعنی چند روز قبل از اینکه با محرومیت احتمالی روبرو شود، استعفا داد.

 کمیته بین المللی المپیک نیز تحقیقات خود در این زمینه را پایان داد.

 انتخاب یک استاد دانشگاه بازل که قبلا به عنوان عضو تیم مستقل تحقیقاتی فساد در برنامه نفت در برابر غذای عراق خدمت کرده بود، در کمیته اصلاحات بلاتر، اعتبار خاصی به این کمیته بخشید. با وجود این الزام سازمانی که متهم به عدم شفافیت است، به اجرای اصلاحات عمده جای تردید دارد.

 بلاتر در ماه نوامبر به دلیل اظهار نظر در مورد نژادپرستی در مسابقات مجبور شد، عذرخواهی کند. او گفته بود که هیچ نژادپرستی در مسابقات وجود ندارد و اگر بازیکنان حرفی می زنند هم بعد از پایان بازی با یک دست دادن حل خواهد شد.

 موضوع نژادپرستی در فوتبال چندین بار در سال 2011 مطرح شد به طوریکه ''جان تری'' کاپیتان انگلس و ''لوییس سوآرز'' مهاجم اروگوئه ای لیورپول متهم به توهین های نژادپرستانه نسبت به بازیکنان تیم های مقابل شدند و ''لارن بلان'' مربی فرانسه به دلیل سخنانی که در مورد آکادمی های آموزشی گفته بود تا آستانه استعفا پیش رفت.

 وی سپس تصدیق کرد که لحنش در گفت و گو با همکارانش در فدراسیون فوتبال فرانسه درست نبوده اما حرفهایش در مورد حذف بازیکنان آفریقایی تبار با ملیت دوگانه از سیستم فوتبال فرانسه صحت داشته است.

 فدراسیون فوتبال فرانسه سپس وی را از این اتهامات تبرئه کرد.

 از دیگر چالش های فیفا و همچنین شخص بلاتر، روند آمادگی برزیل برای میزبانی جام جهانی 2014 بود که نگران کننده و بسیار کند است.

 دولت برزیل هنوز قوانین لازم را برای برگزاری این مسابقات تصویب نکرده است و مراحل ساخت ورزشگاه ها عقب تر از برنامه زمانبندی است.

 بلاتر در این باره گفته است: کمیته اجرایی فیفا نگران است. من شخصا آن را بررسی می کنم و در اوایل سال آینده برای بازدید به برزیل خواهم رفت.

 ظاهرا درون خانواده فوتبال برزیل نیز بدون تنش نیست و ''ریکاردو تیکسیرا'' رییس کمیته برگزاری جام جهانی 2014 پس از اینکه ''دیلما روسف'' رییس جمهوری این کشور ''په له'' را به عنوان سفیر جام جهانی انتخاب کرد، نام او را از فهرست حاضران در مراسم قرعه کشی ماه ژوییه در ریودوژانیرو خط زد.

 فوتبال برزیل مشکلات دیگری هم داشت. ''دکتر سوکراتس'' کاپیتان سابق تیم ملی این کشور درگذشت. تیم ملی برزیل در یک چهارم نهایی مسابقات کوپا امریکا حذف شد و تیم سانتوس در فینال جام باشگاه های جهان 4 بر 0 از بارسلونا باخت.

 آرژانتین نیز در یک چهارم نهایی کوپا امریکا با شکست از اروگوئه حذف شد. این اتفاق شاید تنها تسکین خاطر برزیلی ها بود.

 اما اروگوئه با حضور بازیکنانی چون ''دیه گو فورلان'' و ''سوآرز'' شگفتی آفرید و با شکست 3 بر 0 پاراگوئه در فینال، برای اولین بار قهرمان کوپا امریکا شد. این تیم سال قبل از آن هم توانست تا نیمه نهایی جام جهانی پیش برود.

 با وجود این در اروپا چنین انتقال قدرتی صورت نگرفت و تیم اسپانیا قهرمان جهان و اروپا همچنان به عنوان تیم اول قاره باقی ماند.

 بارسلونا نیز با بازیکنانی مثل ''ژاوی هرناندز''، ''آندرس اینیستا''، ''داوید ویا'' و ''سرخیو بوسکتس'' برای سومین بار قهرمان اسپانیا شد. برای سومین بار در شش سال جام قهرمانی لیگ قهرمانان را هم بالای سر برد و ''پپ گوآردیولا'' بعد از سه و نیم سال، در جام باشگاه های جهان سیزدهمین قهرمانی را برای بارسلونا به ارمغان آورد.

 گرچه همانطور که پیش بینی می شد بهترین بازیکن و ستاره بارسلونا در این مسابقات اسپانیولی نبود. مسی به گونه ای بازی کرد که موجب شد بسیاری به مقایسه توانایی ها و استعداد او با ''دیه گو مارادونا'' بازیکن افسانه ای آرژانتین ادامه بدهند.

 وی فصل 10/2011 را با 53 گل در تمامی مسابقات از جمله یک گل در فینال لیگ قهرمانان به پایان رساند و تقریبا شانس اول کسب جایزه بهترین بازیکن سال جهان برای سومین سال پیاپی است.

 گوآردیولا در مورد او گفت: ما بازیکنان خوبی در تیم داریم اما مسی فرق دارد. ما تیم قوی هستیم اما بدون مسی نمی توانیم در جایگاهی باشیم که اکنون ایستاده ایم.

 در جای دیگر تیم آمریکایی ساموآ برای اولین بار در یک مسابقه به پیروزی رسید. تیم زنان کره شمالی به دلیل دوپینگ پنج بازیکنانش از حضور در جام جهانی دوره بعد محروم شد. نتیجه آزمایش دوپینگ بیش از 100 بازیکن در جام جهانی زیر 17 سال مکزیک به دلیل خورن گوشت آلوده مثبت اعلام شد و ''گری اسپید'' سرمربی تیم ولز خودش را در خانه اش دار زد.

 اما از خبرهای خوب قهرمانی تیم ژاپن در جام جهانی زنان بود.

 بازیکنان ژاپن بعد از زلزله و سونامی هولناکی که موجب کشته و مفقود شدن حدود 20 هزار نفر شد، تصمیم گرفتند امید را به این کشور باز گردانند. به همین دلیل رویایی دور از دسترس را تبدیل به واقعیت کردند و با شکست آمریکا، قهرمان جام جهانی زنان شدند.

دیدگاه‌ها