کد خبر : 1625910 | 02 مرداد 1398 ساعت 13:51 | 2.8K بازدید | 0 دیدگاه

پرتــــاب 3 امتیـازی

چرا ستاره بزرگ NBA باشگاه فوتبال خرید؟

هاردن توانسته در یک دهه حضور در NBA، بیش از 148 میلیون دلار دستمزد دریافت کند. او در سال 2017 قراردادی به ارزش 228 میلیون دلار تا پایان فصل 23-2022 امضا کرد که در آن هنگام رکوردی برای NBA به شمار می‌رفت

چرا ستاره بزرگ NBA باشگاه فوتبال خرید؟

 

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، تابستان فوتبالی جیمز هاردن ادامه دارد. او که در سال 2018 به‌عنوان باارزش‌ترین بازیکن NBA انتخاب شد، مدتی پیش به ورزشگاه امارات آرسنال رفت و از آن بازدید کرد. او همچنین به ورزشگاه NRG شهر هیوستن رفت و برد سه بر یک بایرن مونیخ مقابل رئال مادرید را از نزدیک تماشا کرد. باشگاه جدید او هم سه امتیاز را در تورنتو به دست آورد. دو روز قبل‌تر، هیوستن داینامو (که در MLS حضور دارد) و هیوستن دش (که در لیگ ملی زنان حاضر است) اعلام کردند که هاردن بخشی از سهام گروه مالک این دو باشگاه را خریده است.


در روزهای قدیم که اوضاع مالی ستارگان به این ترتیب نبود، این ستارگان حاضر می‌شدند یک رستوران در شهرهای خود افتتاح کنند، آن را پر از یادگاری‌های دوران بازی‌شان سازند و تبدیل به اسطوره‌های محلی شوند اما آنها حالا به‌حدی ثروتمند هستند (برای مثال، دستمزد هاردن در فصل پیش رو 38 میلیون دلار خواهد بود) که نیاز به مدیران دارایی و سبدهای سرمایه‌گذاری راهبردی دارند.


هاردن 29 ساله در اوج دوران بسکتبالش است اما او اولین ستاره NBA نیست که در همان دوران بازی‌اش در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کند. لبران جیمز تنها 26 سال داشت که در سال 2011، دو درصد از سهام لیورپول را خرید. ارزش این سهام در سال گذشته پنج برابر افزایش یافته است. استیو نش که دو بار بهترین بازیکن فصل NBA شد، در دوران بازی برای فینیکس سانز بود که بخشی از سهام ونکوور وایت‌کپس را خریداری کرد، یعنی سه سال پیش از آنکه این تیم به مسابقات MLS وارد شود.

 

1421516


هاردن قرارداد هیوستن را راهی برای عمیق‌تر کردن ارتباطش با این شهر می‌داند. او در این شهر بود که تبدیل به ستاره‌ای بزرگ شد و حالا می‌خواهد در محبوب‌ترین ورزش دنیا سرمایه‌گذاری کند. هاردن در پیامی که در رختکن هیوستن داینامو پخش شد، گفت: «زمانش رسیده بود. من سرمایه‌گذاری کردم. اینجا شهر من است و من این‌جایم و می‌خواهم که بمانم. من می‌دانم که نیاز به این دارم که در بسکتبال قهرمانی بیاورم و این کار را هم خیلی خیلی سریع انجام خواهم داد اما می‌خواستم به شما هم بگویم که من قدردان شما بوده و عضوی از شهر هستم. حالا من تا ابد این‌جایم و بخشی از داینامو هستم. ما می‌خواهیم این تیم را به سطحی جدید ببریم.»


او در مصاحبه‌ای هم گفت: «این قرارداد فرصت دیگری است تا برند خود را در سطح جهان گسترش دهم. در چهار، پنج سال گذشته، من بسیار به فوتبال علاقه پیدا کرده‌ام و به این ترتیب این سرمایه‌گذاری کاملا منطقی است.»


هاردن در سال 2012 از تیم اوکلاهما سیتی تاندر به هیوستن راکتس پیوست و تبدیل به نماد این تیم شد. او زیاد در بازی‌های داینامو یا دش در ورزشگاه‌ها دیده نمی‌شود اما طرفدار سرسخت بازی ویدئویی فیفا است و همین باعث شد که علاقه او به فوتبال بیشتر شود. او همچنین با آدیداس قرارداد دارد و در سال 2016 هم در سفری تبلیغاتی به اروپا، با پل پوگبا در اولدترافورد دیدار کرد.


هیوستن در تگزاس واقع است اما قرارداد هیوستن ارتباطاتی عمیق با ایالت کالیفرنیا دارد. مالک عمده باشگاه داینامو، گابریل برنر است که تاجری متولد مکزیک است و شرکت سرمایه‌گذاری‌اش در لس‌آنجلس قرار دارد. یکی از مالکان دیگر هم اسکار دلاهویا است که پیش‌تر مشتزن بوده و مانند هاردن، در لس‌آنجلس متولد شده است. یکی از مشاوران هاردن هم شرکت True Capital Management است که در زمینه مدیریت سرمایه‌ها فعالیت می‌کند و در سن‌فرانسیسکو واقع شده است. بیش از دویست ورزشکار سابق و فعلی از مشتریان این شرکت هستند. این شرکت بود که جلسه بین طرف‌ها را برگزار کرد.

 

1421517


داگ رتز، مدیر این شرکت می‌گوید: «همه چیز واقعا از یک جلسه دورهمی بین گروه مالکان و هاردن شروع شد و طرف‌ها حس کردند که ارتباطی بینشان وجود دارد که می‌تواند منجر به شراکت شود. آنها به او فرصت این را دادند که به‌عنوان سهام‌دار جزء وارد کار شود و ما در فرآیند کمک به انجام شدن این کار نقشی حیاتی داشتیم.»


فرانت آفیس اسپورتس که برای اولین بار خبر سرمایه‌گذاری هاردن را اعلام کرد، گزارش داده که او 5 درصد سهام این سازمان را خریداری کرده است. طبق قیمتی که او پرداخته، ارزش کل سازمان 475 میلیون دلار است اما فوربس هم سال گذشته ارزش داینامو را بدون ورزشگاهش 220 میلیون دلار ارزیابی کرد و درآمد سال 2017 آنها هم حدود 28 میلیون دلار تخمین زده شد. به این ترتیب آنها از نظر سودآوری در MLS در حد وسط قرار دارند.هاردن توانسته در یک دهه حضور در NBA، بیش از 148 میلیون دلار دستمزد دریافت کند. او در سال 2017 قراردادی به ارزش 228 میلیون دلار تا پایان فصل 23-2022 امضا کرد که در آن هنگام رکوردی برای NBA به شمار می‌رفت.


قراردادهای دیگر هم باعث افزایش ثروت او شده است. او در سال 2015 قراردادی بلندمدت با آدیداس به ارزش حدود 200 میلیون دلار امضا کرد. از سوی دیگر، داینامو در میان تیم‌های MLS کمترین دستمزد را می‌پردازد و دستمزد پرداختی آنها به کل تیم سالانه کمتر از 8 میلیون دلار است. مشخص است که چرا باشگاه داینامو از سرمایه‌گذاری هاردن خوشحال است. او 8/9 میلیون فالوئر در اینستاگرام و 3/6 میلیون فالوئر در توییتر دارد. این در حالی است که این باشگاه تنها 423 هزار فالوئر دارد و تعداد فالوئرهای MLS هم 3/3 میلیون نفر است.


پیروزی سه بر یک هیوستن مقابل تورنتو اف‌سی در روز شنبه باعث شد که آنها مدعی جدی حضور در پلی‌آف باشند اما تعداد تماشاگران این تیم در سال‌های گذشته رو به افول بوده است. در حال حاضر به صورت میانگین، 15557 نفر در هر بازی به ورزشگاه می‌آیند و به این ترتیب، این تیم در لیگ 24 تیمی MLS در رده نوزدهم از نظر طرفدار است. این آمار به‌ویژه زمانی بدتر است که در نظر بگیریم هیوستن پنجمین شهر بزرگ آمریکا است و حدود هفت میلیون نفر ساکن آن هستند.

 

1421519


دستمزد بازیکنان در MLS رو به افزایش است اما تنها چهار تیم هستند که به صورت میانگین، 25 هزار نفر تماشاگر در هر دیدار داشته‌اند. حق پخش تلویزیونی باشگاه‌ها هم در قیاس با لیگ‌های بزرگ اروپا ناچیز است. به این ترتیب برای باشگاه‌های MLS سخت است که به سود عملیاتی برسند اما باشگاه‌ها دارند ارزشمندتر می‌شوند و حتی قرار است 200 میلیون دلار صرف توسعه MLS شود.


قیمت ورزشگاه‌ها هم مانند املاک رو به افزایش شدید است. شاید از همه مهم‌تر اینکه شرکت بازاریابی ساکر یونایتد که بازوی تجاری MLS است، احتمالا پس از میزبانی آمریکای شمالی در جام جهانی 2026، قدرتمندتر و سودآورتر خواهد شد.


رتز می‌گوید: «ما بر این باور هستیم که MLS آینده‌ای درخشان در آمریکا دارد و فکر می‌کنیم تازه در ابتدای راهی هستیم که به هدفی بسیار بسیار بزرگ ختم می‌شود. فکر می‌کنم که این علاقه به فوتبال در جوانان باورنکردنی است و لیگ هم در اوایل دورانش است اما این لیگ در مسیر صحیحی قرار دارد و می‌بینید که تیم‌ها چه ارزشی پیدا کرده‌اند. چند ورزشکار بازنشسته به سرمایه‌گذاری در MLS علاقه نشان داده‌اند اما اینکه بازیکنی که در حال حاضر بازی می‌کند، مانند جیمز، در این مسابقات سرمایه‌گذاری کند، نشانه‌ای عالی است.» لبران جیمز در سال 2011 گفته بود: «همان اولین بار که پا در زمین NBA گذاشتم تبدیل به تاجر شدم.» اینکه هاردن در سرمایه‌گذاری‌اش موفق خواهد شد یا نه، مشخص نیست اما در هر حال تجارت در زمینه نوشیدنی‌های ورزشی، محصولات حفاظت از پوست و جوراب هم گزینه‌ای است که همیشه روی میز است.


منبع: گاردین

دیدگاه‌ها