کد خبر : 1619446 | 02 تیر 1398 ساعت 14:41 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

مربیگری با مدرک A؛ فعلا مانعی ندارد

رئیس کمیته آموزش فدراسیون با اعلام اینکه از سال آینده باید تمام مربیان در لیگ برتر داری مدرک حرفه‌ای فوتبال باشند گفت تا سال 2020 تمام مربیانی که در آسیا می‌خواهند روی نیمکت حضورداشته‌اند، الزاماً باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند.

مربیگری با مدرک A؛ فعلا مانعی ندارد

به گزارش "ورزش سه"، در چند روز گذشته شاهد آن هستیم که مربیان برتر فوتبال ایران در هتل آکادمی گرد هم جمع شده‌اند و زیر نظر مدرسی که از AFC معرفی‌شده است به دنبال کسب مدرک حرفه‌ای آسیا هستند. در همین رابطه میرشاد ماجدی رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال طی گفتگویی نسبت به  برگزاری این کلاس‌ها توضیحاتی را ارائه داد.


وی در ابتدا در خصوص مدرس این دوره اظهار داشت: «این سومین دوره مربیگری حرفه‌ای آسیا است که در تهران برگزار می‌شود. از سال 2017 این کلاس استارت خورده بود اما به دلیل اینکه مدرس این کلاس آقای "ریچارد بیت" به رحمت خدا رفت، یک مقدار تاریخ این کلاس عقب افتاد. با مکاتباتی که با AFC داشتیم آقای "سوپرا مانیوم" از کشور سنگاپور با همکاری آقای مرتضی محصص برای تدریس این کلاس انتخاب شدند و خوشحالم که خدمتتان عرض کنم که تمام 23 نفری که در این کلاس شرکت کردند یا از مدرسان رده‌بالای ما یا از مربیان لیگ برتر و لیگ یک هستند.»


وی در خصوص اینکه آیا شرکت در این کلاس برای این دسته از مربیان الزامی هم بوده است اظهار داشت: «ببینید طبق برنامه ای‌که AFC به ما در سال 2018 داده بود مقرر کرده که تا سال 2020 تمام مربیانی که در لیگ قهرمانان  آسیا می‌خواهند روی نیمکت حضورداشته‌ و کارت مربیگری برای آن‌ها صادر شود، الزاماً باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند. به این صورت که مدرک A جوابگوی این موقعیت نخواهد بود. به همین دلیل دوستان من از 4 تا 5 سال پیش که مسئولیت این پروژه را داشتند این کار را شروع کردند. تا قبل از این حدود 56 نفر از مربیان ایران صاحب این مدرک بودند که با اتمام این کلاس و اضافه شدن این 23 نفر تعداد مربیانی که صاحب مدرک حرفه‌ای می‌شوند به 80 نفر خواهد رسید و آن پارادوکسی که در لیگ قهرمانان آسیا قرار بود به وجود بیاید را دیگر نخواهیم داشت ضمن اینکه من معتقدم اگر می‌خواهیم سطح کیفی فوتبال خودمان را ارتقاء بدهیم باید به برگزاری این نوع کلاس‌ها بیشتر اقدام بکنیم. ان‌شاءالله سال دیگر برگزاری این کلاس‌ها را با حضورمربیانی که فعال هستند یعنی قراراست که تیم داری کنند برگزار کنیم.»


 ماجدی در پاسخ به این سؤال که آیا مربیان لیگی که در این کلاس‌ها حضور نیافتند صاحب این مدرک هستند یا خیر تأکید کرد: «عرض کردم که پیش‌ازاین 56 نفر این مدرک را دریافت کردند. آقای جلالی، آقای قلعه نوعی، امیری  و بسیاری از این افراد که من در حال حاضر حضور ذهن ندارم از قبل این مدرک را کسب کردند.»


وی در ادامه افزود: «من فکر می‌کنم که تعداد 80 مربی در یک کرسی 4 تا 5 تیمی قرار گرفتند کافی باشد ولی چون خود ما قراراست از سال آِینده الزام بکنیم که حتماً باید برای هدایت تیم‌های لیگ برتری این مدرک را داشته باشند قطعاً باید تعداد مربیان حرفه‌ای را افزایش دهیم.»


 ماجدی در پایان در خصوص آکادمی‌هایی که در تابستان در حال برگزاری است و اساتیدی که در این کلاس‌ها حضور دارند و باید تحت نظارت فدراسیون باشند گفت: «ببینید آکادمی‌ها و مدارس فوتبال زیر نظر آکادمی فوتبال هستند که مسئولیت آن بر عهده آقای محمدی و آقای نکیسا ست که باید گواهینامه‌ای از فدراسیون دریافت کنند. ولی برای هر رده مربیگری الزام است که اساتید مدارک مختص به همان رده سنی را داشته باشند. مثلاً باید در رده سنی 6 تا 8 سال مدرک مربیگری C را داشته باشند. اگر در رده جوانان بخواهند کار کنند باید مدرک B و اگر نداشته باشند غیرقانونی است.»

دیدگاه‌ها