کد خبر : 1610743 | 21 اردیبهشت 1398 ساعت 13:25 | 55.6K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با محمود شافعی؛ گلزن قهرمانی بعد از 22 سال

پرسپولیس بازهم با ماشین سازی قهرمان می‌شود

پرسپولیس تا قبل از این دو بار در بازی های آخر فصل با پیروزی برابر ماشین سازی توانسته به مقام قهرمانی برسد و حالا امروز هواداران این تیم منتظرند تا با یک برد خانگی در قهرمانی هت تریک کنند.

پرسپولیس بازهم با ماشین سازی قهرمان می‌شود

به گزارش"ورزش سه" امیرعابدینی در سال 1374 قصد داشت پرسپولیس جدیدی را که قرار بود بدون علی پروین به حیاتش ادامه بدهد را بسازد و او یورگن گده آلمانی و تعدادی از ستاره های جوان و مستعد ایران را به خدمت گرفت اما پرسپولیس گده حتی با وجود تمام توصیه های فنی و جدی عابدینی خوب نتیجه نگرفت. باخت سه بر یک در دربی برای سکوهایی که هر دقیقه بازی علی پروین را تشویق می کردند قابل تحمل نبود و عابدینی که همزمان رئیس فدراسیون فوتبال هم بود، استانکو پابلوکوویچ را که در تیم ملی و بازی های آسیایی کاملا ناکام بود به جای گده روی نیمکت نشاند. استانکو در روزهایی هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت که بهمن با خاکپور، استیلی، خدادادعزیزی، علی اصغرمدیرروستا و مربیگری فیروز کریمی با 13 امتیاز اختلاف آماده قهرمانی بود. اما مرد کروات با استفاده از جوان ها و تغییر روش و با بردهای اقتصادی در نهایت پرسپولیس را یک هفته مانده به پایان رقابت ها به مقام قهرمانی رساند.  در آن سال پرسپولیس در بازی برابر ماشین سازی به یک برد نیاز داشت و این برد را روی یک توپ برگشتی و ضربه چکشی و محکم محمود شافعی به دست آورد. آن تیمی که در ابتدای فصل هیچ پرسپولیسی دوستش نداشت در پایان فصل لقب محبوب ترین تیم را پیدا کرد. نکته جالب اینجا است که پرسپولیس امروز هم یک هفته مانده به پایان لیگ با ماشین سازی بازی دارد و با یک برد این شانس را دارد تا قهرمان شود.


محمود شافعی زننده گل قهرمانی پرسپولیس در سال 75 و خالق یکی از دراماتیک ترین قهرمانی های این تیم درباره آن بازی گفت:« بازی سختی بود و شرایط گره خورده بود. آن تیم ماشین سازی هم که هدایتش را مرحوم ناصرحجازی به عهده داشت یک تیم کاملا پرمهره بود و بازیکنانی مثل اکبرپور، داداش ضیایی، دین محمدی، استاد اسدی، بایرامی، مظاهری و آتیلا حجازی در آن بازی می کردند. خود ناصرخان علاوه بر اینکه مربی بزرگی بود با پرسپولیس هم کری داشت و حسابی بازی برایمان سخت شده بود.»

 

1405064


او ادامه داد:« ما آن زمان درگیر مسابقات جام باشگاه های آسیا هم بودیم اما تیممان بسیار تیم پرمهره و خوبی بود.» شافعی درباره گلش هم گفت:« رضا ترابیان کرنر را سانتر کرد مهاجم ما سر زد و توپ افتاد کنار شش قدم جلوی پای من و من هم با یک ضربه محکم دروازه را باز کردم. البته کمک بچه ها و شانس بود که آن توپ گل شد و ما توانستیم یک هفته مانده به بازی ها قهرمان شویم.»


شافعی که قبل از پرسپولیس در تیم پاس تهران بازی می کرد در این رابطه گفت:« بله من با پاس قهرمان ایران و قهرمان آسیا شدم. همیشه هم سبک بازی ام طوری بود که دوست داشتم کارهایی که مربی از من می خواهد را کامل انجام بدهم. مرحوم استانکو به بازی من علاقه داشت.» او افزود:« ما در آن سال 13 امتیاز از بهمن عقب بودیم ضمن اینکه استقلال، سپاهان، جنوب اهواز و تیم های خوب دیگری هم در لیگ حضور داشتند. با این حال تیم خوبی داشتیم و همه واقعا فقط به عشق پرسپولیس بازی می کردند. من خودم پیشنهاد بازی در امارات داشتم اما حاضر نبودم از پرسپولیس جدا شوم.» شافعی ادامه داد:« استانکو مربی بود که خیلی به جوان ها اعتقاد داشت و به بازیکنانی مثل بزیک ، ترابیان، مهدوی کیا ، خود من و خیلی های دیگر اعتماد کرد.» او درباره پست بازی و بازیکنان کناری اش هم گفت:« ما گاهی 3-4-3 و گاهی 3-6-1 بازی می کردیم و من بیشتر در کنار کریم باقری بازی می کردم.»

 

1405065


هافبک شماره 19 پرسپولیس طلایی دهه هفتاد درباره کریم باقری و بازی کردن کنار او گفت:« کریم باقری اسطوره فوتبال ایران است و به نظرم کسی که کنار آقا کریم بازی نکرده باشد یک فرصت عالی را از دست داده است. او از نظر فنی و شخصیتی از بهترین های تاریخ ایران است و من در کنارش بازی کرده و لذت بردم.»


محمود شافعی در بخش دیگری از حرف هایش به بازی امروز پرسپولیس و ماشین سازی پرداخته و گفت:« فکر می کنم پرسپولیس امروز شرایط خیلی خاصی دارد اما با تمام این ها فکر می کنم با اختلاف دو گل بازی را ببرد و جشن قهرمانی را در آزادی برگزار کند.»


او همچنین درباره بازی سپاهان برابر پدیده هم گفت:« من بر این باور هستم که پدیده حتما از سپاهان امتیاز می گیرد.»

 

دیدگاه‌ها