کد خبر : 1617412 | 23 خرداد 1398 ساعت 13:33 | 2.8K بازدید | 0 دیدگاه

گواهینامه ای که برای تردد در لیگ برتر باید دریافت شود

مربیان فوتبال در راهنمایی و رانندگی کمیته آموزش

فدراسیون فوتبال در نظر دارد با تبعیت از قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه حضور سرمربیانی که مدرک مربیگری حرفه‌ای ندارند روی نیمکت را ندهد.

مربیان فوتبال در راهنمایی و رانندگی کمیته آموزش

به گزارش "ورزش سه"، آخرین مرحله از کلاس مربیگری حرفه‌ای قرار است از تاریخ 31 خرداد ماه با حضور چهره‌های سرشناس مربیگری در تهران برگزار شود. این دوره کلاس‌ها سال 2017 در حال انجام بود اما ریچارد بیت مدرس انگلیسی آن در داخل ایران درگذشت و به همین خاطر مرحله آخر آن به تعویق افتاد. حالا بر اساس هماهنگی‌های فدراسیون فوتبال قرار است مدرس خارجی جدید که اهل کشور مالزی است، هفته آینده به تهران سفر کند تا آخرین مرحله کلاس حرفه‌ای را برگزار کرده و به پایان برساند. این کلاس‌ها قرار بود از روز 28 خرداد برگزار شود اما به تاخیر افتاد و از 31 خرداد به مدت 10 روز انجام خواهد شد.


مدرک پروفشنال مربیگری آخرین درجه از سطوح مربیگری محسوب می‌شود که خیلی از مربیان ایرانی آن را در اختیار ندارند و حالا به دنبال اخذ این مدرک هستند. در ایران افراد محدودی مانند مجید جلالی، امیر قلعه‌نویی و چند نفر دیگر که در لیگ برتر سرمربیگری می‌کنند این مدرک را در اختیار دارند و حالا بسیاری از سرمربیان لیگ برتری به تکاپو افتادند تا چنین مدرکی را دریافت کنند.


در همین کلاسی که هفته آینده برگزار می‌شود مربیانی مثل علی دایی، علیرضا منصوریان، حمید مطهری، مهدی تارتار، مجتبی حسینی، عبدالله ویسی، نادر دست نشان، فراز کمالوند، سیروس پورموسوی، رسول خطیبی و... حضور دارند تا بتوانند مدرک آن را دریافت کنند. دلیل هجوم مربیان به این کلاس‌ها تهدید های کنفدراسیون فوتبال آسیا است. بر اساس اعلام AFC از لیگ قهرمانان فصل آینده(2020) افرادی که مدرک حرفه‌ای مربیگری را دریافت نکرده باشند به عنوان سرمربی نمی‌توانند روی نیمکت تیم‌های خود بنشینند و به همین خاطر مربیان ایرانی نیز به دنبال اخذ این مدرک هستند.


از سوی دیگر AFC به فدراسیون‌های تحت پوشش خود نیز توصیه کرده تا برای مربیان الزام دریافت مدارک مربیگری حرفه‌ای را قرار دهند. به همین خاطر گفته می‌شود فدراسیون تمهیداتی اندیشیده تا از لیگ بیستم این قانون را برای نشستن سرمربیان روی نیمکت الزامی کند.
بر اساس اعلام دبیر کمیته آموزش فدراسیون فوتبال سرمربیان برای نشستن روی نیمکت در لیگ برتر نوزدهم نیازی به مدرک مربیگری حرفه‌ای ندارند اما تا سال آینده همه آنها باید چنین مدرکی را دریافت کنند.


از جمع سرمربیان کنونی لیگ برتر مهدی تارتار، رضا مهاجری، فراز کمالوند، نادر دست نشان، محمود فکری، اکبر میثاقیان، علیرضا منصوریان، علی دایی و چند نفر دیگر در کلاس‌های حرفه‌ای حضور دارند و تا 20 روز آینده مدرک حرفه‌ای خود را دریافت می‌کنند.


در این بین اما افرادی مثل جواد نکونام و ابراهیم صادقی که به تازگی هدایت فولاد و سایپا را برعهده گرفته‌اند مدرک حرفه‌ای دریافت نکردند و برای اینکه بتوانند در لیگ برتر بیستم هم روی نیمکت بنشینند باید در دیماه کار خود را برای حرفه‌ای شدن آغاز کنند. حسین فرکی نیز مدرک حرفه‌ای در اختیار ندارد، حتی فرهاد مجیدی که در امارات مدارک مربیگری A آسیا را گرفته نیز مدرک حرفه‌ای را ندارد و مربیگری این افراد در سال‌های آینده منوط به ثبت نام در دوره بعدی کلاس‌ها است که در دیماه ثبت‌نامش آغاز می‌شود.


اخذ مدرک مربیگری حرفه‌ای یکی از الزام‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا است که به بالا رفتن سطح دانش مربیان کمک می‌کند و به همین خاطر فدراسیون فوتبال قصد دارد این قانون را الزامی کند. البته با توجه به اینکه هنوز بسیاری از سرمربیان، موفق به اخذ این مدرک نشده‌اند فدراسیون فعلا توصیه می‌کند که مربیان بتوانند چنین مدرکی را دریافت کنند اما از سال آینده این موضوع به صورت قانون در می‌آید.


غلامرضا جباری، دبیر کمیته آموزش فدراسیون فوتبال درباره کلاس‌های پروفشنال مربیگری به خبرنگار ما گفت: این کلاس‌ها طی 1.5 تا 2 سال در مقاطع 10 روزه برگزار می‌شود. موضوعات در مقاطع مختلف کلاس‌ها با هم متفاوت هستند. این دوره کلاسی که هفته آینده شروع می‌شود یکی از مقاطع کلاسی است که سال 2017 آغاز شد اما در میانه راه ریچارد بیت مدرس انگلیس فوت شد وگرنه در اواخر سال 2017 تمام می‌شد. به همین خاطر مجبور شدیم اواخر خرداد آن را تمام کنیم.


دبیر کمیته آموزش در پاسخ به این پرسش که تکلیف مربیانی که در این کلاس‌ها حضور ندارند و باید مدرک حرفه‌ای دریافت کنند چه خواهد شد، بیان کرد: ثبت نام برای دوره بعدی کلاس‌های حرفه‌ای دی‌ماه انجام می‌شود و متقاضیان می‌توانند آن زمان ثبت نام کرده و کارشان را برای دریافت مدرک حرفه‌ای شروع کنند.


**آسیایی ها مشکلی ندارند


مساله‌ مهم  در این بحث درباره سرمربیان 4 تیمی است که قرار است در لیگ قهرمانان سال آینده حضور داشته باشند. پرسپولیس، استقلال، سپاهان و پدیده نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیای 2020 هستند که سرمربیان همه این تیم‌ها باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند وگرنه حق حضور روی نیمکت را ندارند. در این بین امیر قلعه‌نویی چنین مدرکی را دریافت کرده و مشکلی ندارد. یحیی گل‌محمدی نیز تا چند روز دیگر با حضور در کلاس‌ها این مدرک را دریافت می‌کند اما با توجه به اینکه حضور استراماچونی و برانکو در استقلال و پرسپولیس مشخص نیست هنوز نمی‌شود درباره نیمکت این دو تیم در آسیا صحبت کرد. این دو مربی خارجی مدارک مربیگری پروفشنال خود را دریافت کرده‌اند اما اگر به استقلال و پرسپولیس برای فصل آینده نیایند شاید درباره مربیان جدید و جایگزین یک چالش جدید در فوتبال ایران برای حضور در آسیا ایجاد شود.

دیدگاه‌ها