کد خبر : 1620045 | 05 تیر 1398 ساعت 09:18 | 8.8K بازدید | 0 دیدگاه

جدال های سرنوشت ساز در هفته پایانی لیگ ملت ها

همگروهی ایران با آمریکا و فرانسه در فینال؟

هفته چهارم لیگ والیبال ملت‌ها با 24 بازی به پایان رسید و چهره مدعیان صعود به فینال تا حد زیادی مشخص شد.

همگروهی ایران با آمریکا و فرانسه در فینال؟

به گزارش ورزش سه، ایران در این هفته با دو پیروزی مقابل پرتغال و استرالیا و تحمل یک شکست مقابل فرانسه صعود خود را تا حدود زیادی قطعی نمود و حالا برای مسجل شدن آن بدون توجه به نتایج سایر رقبا تنها به یک برد نیاز دارد.

 

نتایج دوازده بازی انجام شده هر تیم تا پایان هفته چهارم به گونه‌ای رقم خورده که می‌توان به احتمال زیاد فینالیست‌های امسال را پنج تیم از میان هفت تیم برزیل، ایران، فرانسه، روسیه، ایتالیا، لهستان و کانادا دانست که این پنج تیم به علاوه آمریکای میزبان روزهای 19 تا 23 تیر فینال 2019 را در شیکاگو برگزار خواهند نمود تا قهرمان دومین دوره لیگ والیبال ملت‌ها تعیین گردد. هر چند دو تیم برزیل و ایران بیشترین تعداد برد را تا این روز کسب کردند اما هیچ‌یک هنوز روی کاغذ نتوانسته‌اند صعود خود را قطعی نمایند.

 

در هفته چهارم تیم‌های برزیل، فرانسه، لهستان و کانادا با ثبت سه برد موفق‌ترین تیم‌های هفته بودند. چهار تیم صربستان، آلمان، پرتغال و چین نیز با پذیرش سه شکست ناکام‌ترین‌های هفته چهارم لیگ لقب گرفتند. دیگر اتفاق جالب توجه در این هفته جدال مستقیم پرتغال و استرالیا بر سر بقا در فصل بعدی لیگ ملت‌ها در اردبیل بود که به سود استرالیا تمام شد تا این بار پرتغال به جای استرالیا در معرض سقوط قرار بگیرد. شایان ذکر است از بین چهار تیم کانادا، بلغارستان، استرالیا و پرتغال ضعیف‌ترین تیم از فصل بعد لیگ ملت‌ها کنار گذاشته می‌شود. از نکات ویژه و منحصر به فرد فدراسیون جهانی والیبال در برگزاری این رقابت‌ها این است که چین که هم اکنون با تنها یک برد و فقط 4 امتیاز قعرنشین است، به عنوان یکی از تیم‌های هسته اصلی لیگ ملت‌ها با تهدید حذف از لیگ سال آینده مواجه نیست و حضورش در فصل بعد لیگ ملت‌ها نیز تضمین شده است.

 

ایران در هفته پایانی در شهر پلوودیف بلغارستان به مصاف سه تیم صربستان، بلغارستان و آمریکا می‌رود.

 

بازی برزیل – ایتالیا ساعت 2:30 بامداد دوشنبه دهم تیر آخرین بازی مرحله مقدماتی است که شاید تمام معادلات صعود و گروه‌بندی مرحله نهایی بعد از مشخص شدن نتیجه این بازی حل شود.

 

همگروهی ایران با فرانسه و آمریکا در فینال؟

 

طبق اعلام FIVB در صورتی که آمریکا جزو ۶ تیم بالای جدول باشد، تیم های حاضر در مرحله نهایی به این شکل در ۲ گروه تقسیم خواهند شد:


گروه اول:  میزبان (آمریکا) – تیم سوم (فعلاً فرانسه) – تیم چهارم (فعلاً روسیه)


گروه دوم: تیم اول (فعلاً برزیل) – تیم دوم (فعلاً ایران) – تیم پنجم (فعلاً ایتالیا)


اما اگر آمریکا مثل همین حالا جزو ۶ تیم بالای جدول نباشد، شرایط فرق می کند و تیم های حاضر در مرحله نهایی به این شکل در ۲ گروه تقسیم می شوند:


گروه اول: تیم اول (فعلاً برزیل)، تیم چهارم (فعلاً روسیه) و تیم پنجم (فعلاً ایتالیا)


گروه دوم: تیم دوم (فعلاً ایران)، تیم سوم (فعلاً فرانسه) و میزبان (آمریکا)


با توجه به وضعیت جدول شرایط دوم احتمال بیشتری دارد چون آمریکا هم اکنون تیم هفتم جدول است و لهستان که بالاتر از این قرار دارد، ۳ بازی نسبتا راحت مقابل پرتغال، آلمان و ژاپن در پیش خواهد داشت.

از سوی دیگر آمریکا ۳ بازی نسبتا سخت برابر بلغارستان، صربستان و ایران در پیش دارد.


تنها احتمال پیروزی آمریکا در هر ۳ بازی و نتیجه نگرفتن ایتالیا است که بازی های سختی پیش روی خود می بیند. با این حال بیشتر از همه احتمال می رود که آمریکا در جمع ۶ تیم پایانی نباشد. با این وضعیت اگر بالای جدول دستخوش تغییرات نشود، ایران با تیم های فرانسه و آمریکا همگروه خواهد شد؛ اگرچه هنوز یک هفته تا پایان مرحله مقدماتی باقی مانده و جایگاه تیم‌ها در جدول تثبیت نشده است.

 

 

 

1415283

 

 

بلندقامتان ایران همچنان در صدر بهترین‌ها

 

در جدول بهترین‌های لیگ جهانی تا پایان هفته چهارم، امیر غفور در صدر بهترین اسپکرها قرار گرفته و همچنین امتیازآورترین بازیکن این تورنمنت نیز می‌باشد. سعید معروف نیز با میانگین 9.07 پاس منجر به امتیاز در هر ست بهترین پاسور این مسابقات است. در میان مدافعین روی تور سیدمحمد موسوی با میانگین 0.51 دفاع در هر ست در رده دوم بهترین‌هاست. در میان بهترین دریافت‌کنندگان این تورنمنت هم محمدرضا حضرت‌پور و میلاد عبادی‌پور با حدود 25% موفقیت دریافت دوم و سوم هستند.

 

امتیازآورترین

 

  1. امیر غفور (ایران) 182امتیاز
  2. شارون ورنان ایوانس (کانادا) 159 امتیاز
  3. گابریله نلی (ایتالیا) 157 امتیاز
  4. یوکی ایشیکاوا (ژاپن) 157 امتیاز
  5. یوجی نیشیدا (ژاپن) 154 امتیاز

 

بهترین اسپکرها

 

  1. امیرغفور (ایران) 57.30% موفقیت اسپک
  2. ریکاردو لوکارلی (برزیل) 56.25%
  3. بنجامین پچ (آمریکا) 55.19%
  4. ویکتور پوله تائف (روسیه) 54.05
  5. برونو لیما (آرژانتین) 53.31%

 

بهترین دفاع روی تور

 

  1. گراهام ویگرس (کانادا) 0.52 دفاع موفق در هر ست
  2. محمد موسوی (ایران) 0.51
  3. اسوتوسلاو گوتسف (بلغارستان) 0.51
  4. ژجیا ژانگ (چین) 0.48
  5. دیوید اسمیث (آمریکا) 0.44

 

بهترین سرویس

 

  1. ایگور کلیوکا (روسیه) 0.47 امتیاز سرویس در هر ست
  2. سیمونه جیانلی (ایتالیا) 0.36
  3. یوجی نیشیدا (ژاپن) 0.35
  4. ویکتور پوله تائف (روسیه) 0.33
  5. ارشدیپ دوسان (استرالیا) 0.32

 

بهترین پاسور

 

  1. سعید معروف (ایران) 9.07 پاس موفق در هر ست
  2. سیمونه جیانلی (ایتالیا) 8.52
  3. یان زیمرمان (آلمان) 4.88
  4. برت جیمز والش (کانادا) 4.71
  5. گوجون ژان (چین) 4.68

 

بهترین توپ‌گیری

 

  1. سانتیاگو دانانی (آرژانتین) 2.68 توپ‌گیری در هر ست
  2. فابیو بالاسو (ایتالیا) 2.32
  3. ژنیا گربنیکوف (فرانسه) 1.98
  4. یولیان زنگر (آلمان) 1.73
  5. والنتین گلوبف (روسیه) 1.72

 

بهترین دریافت

 

  1. سانتیاگو دانانی (آرژانتین) 30.68% کارایی دریافت
  2. محمدرضا حضرت‌پور (ایران)25.35%
  3. میلاد عبادی‌پور (ایران)25.11%
  4. یولیان زنگر (آلمان) 24.80%
  5. الکساندر فریرا (پرتغال) 24.17%

 

1415281

 

 

حریفان ایران در هفته پنجم

 

بازی اول: صربستان

 

این بیست و سومین حضور متوالی صربستان در لیگ جهانی/ملت‌ها است و بهترین عنوان آن‌ها قهرمانی در سال 2016 رقم خورده است. آن‌ها جز در شش دوره همواره در جمع شش تیم نهایی مسابقات بوده‌اند. پنج نایب قهرمانی و سه عنوان سومی از دیگر افتخارات تیمی است که سابقاً با نام صربستان و مونته نگرو و پیش‌تر با نام یوگسلاوی در این مسابقات شرکت می‌کرد. آن‌ها پس از دو سال فینالیست شدن در سال‌های 2015 و 2016، در دو دوره اخیر در مرحله نهایی بازی‌ها حاضر بوده‌اند اما از رسیدن به نیمه‌نهایی و فینال بازمانده‌اند. ایران جز در سال 2014 در پنج دوره دیگر در رتبه‌ای پایین‌تر از صربستان قرار گرفته است.

 

از نتایج عجیب این تیم دگرگون شده در فصل جدید باخت مقابل ژاپن و پیروزی مقابل برزیل بوده است. نتایج شاگردان گربیچ در 9 روز نخست بازی‌ها (سه هفته‌ی اول) سیر کاملاً صعودی و رو به پیشرفت را نشان می‌دهد اما در هفته چهارم سه باخت مقابل ایتالیا، لهستان و آرژانتین سبب شد این تیم به طور کامل از جمع مدعیان کنار گذاشته شود.

 

صربستان در جمع بهترین بازیکنان این مسابقات تا پایان هفته چهارم فقط یک نماینده دارد. پتار کرسمانوویچ دفاع وسط این تیم در رده نهم بهترین مدافعین روی تور مسابقات قرار دارد.

 

1415282

1415286

 

 

تیم‌های ایران و صربستان تاکنون هشت بار در تورنمنت‌های رسمی فدراسیون جهانی والیبال به مصاف هم رفته‌اند که سهم صربستان پنج برد و ایران سه برد می‌باشد.

 

بازی ایران-صربستان در هفته پنجم روز جمعه 7/4/98 ساعت 18:30 در شهر پلوودیف بلغارستان برگزار می‌شود.

 

بازی دوم: بلغارستان

 

بلغارستان در بیست و دو دوره از مجموع 30 دوره برگزاری لیگ جهانی/ملت‌ها حضور داشته است و در حالی که ده بار موفق به حضور در جمع شش تیم پایانی شده هیچ‌گاه به عنوانی بهتر از چهارمی دست نیافته است. ایران به جز سال 2017 در دوران حضورش همواره بالاتر از بلغارستان در رده‌بندی تیم‌ها قرار گرفته است.

 

در لیگ 2019 بلغارستان تاکنون تنها چهار برد مقابل کانادا، فرانسه، استرالیا و آلمان کسب کرده و در رده دوازدهم جدول قرار دارد و تا حدودی با خطر حذف از لیگ ملت‌های 2020 هم مواجه است. آن‌ها تنها تیمی هستند که به چین انتهای جدولی باخته‌اند.

 

شاخص‌ترین بازیکن بلغارها در این چهار هفته میدل بلاکر این تیم اسوتوسلاو گوتسف بوده که با شاخص 0.51 دفاع روی تور موفق در هر ست به همراه سید محمد موسوی در رده‌های دوم و سوم بهترین مدافعین قرار دارند.

 

ایران و بلغارستان تاکنون پنج بار در تورنمنت‌های رسمی FIVB مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم ایران سه برد با نتایج مشابه 3-1 و سهم بلغارستان دو برد 3-0 از این پنج مسابقه رسمی بوده است.

 

بازی ایران برابر بلغارستان میزبان روز شنبه 8/4/98 ساعت 22:10 در شهر پلوودیف برگزار می‌شود.

 

1415278

 

1415287

 

بازی سوم: ایالات متحده

 

دو عنوان قهرمانی در سال 2014 و 2008، یک نایب قهرمانی و چهار بار سومی در لیگ جهانی و ملت‌ها، آمریکا را مبدل به یکی از پرافتخارترین تیم‌ها در ورزش والیبال نموده است. کشوری که والیبال در آن یک ورزش دانشگاهی بوده و لیگ حرفه‌ای والیبال در سطح ملی در آن برگزار نمی‌شود. تمام بازیکنان این تیم هم در معتبرترین لیگ‌های والیبال جهان نظیر ایتالیا و لهستان و... شاغل هستند.

 

والیبال آمریکا از سال 2016 در 5 تورنمنت معتبر آخری که حضور داشته موفق به حضور در جمع چهار تیم برتر شده اما به قهرمانی یا نایب قهرمانی هیچ‌یک از آن‌ها نرسیده است. المپیک 2016 (سوم)، لیگ جهانی 2017 (چهارم)، قهرمانان قاره‌ها 2017 (چهارم)، لیگ ملت‌ها 2018 (سوم) و مسابقات قهرمانی جهان 2018 (سوم) عناوینی است که آمریکایی‌ها در پنج تورنمنت بین‌الملی آخر خود کسب کرده‌اند.

 

در لیگ ملت‌های 2019 شاگردان جان اسپرو کار خود را با دو باخت مقابل برزیل و لهستان شروع کردند. سپس استرالیا را بردند ولی به ایتالیا و روسیه باختند. این تیم با نتایج پر فراز و نشیب در ادامه پنج برد ارزشمند متوالی مقابل پرتغال آرژانتین، آلمان، فرانسه و ژاپن به دست آورد و سپس مقابل کانادا مغلوب شد. در آخرین بازی هفته چهارم آمریکا موفق به شکست تیم ضعیف چین شد. صعود آمریکا به فینال مسابقات امسال به عنوان میزبان از ابتدا تضمین شده است.

 

شاخص‌ترین بازیکن آمریکا قطر پاسور آن‌ها بنجامین پچ بوده که در رده‌ی سوم بهترین اسپکرهای این تورنمنت قرار دارد.

 

بازی روز یکشنبه دو تیم، چهاردهمین مصاف رسمی والیبال ایران و آمریکاست در حالی که در سیزده مصاف قبلی ایران تنها پنج بار موفق به شکست این تیم قدرتمند شده است. این آخرین بازی دو تیم در مرحله گروهی بوده و در صورت سوم یا چهارم شدن ایران احتمال همگروهی ایران با این تیم در فینال هم وجود دارد.

 

بازی ایران و آمریکا روز یکشنبه نهم تیر در شهر پلوودیف ساعت 18:30 انجام می‌شود.

 

1415280

1415288

 

  • ابوالحسن مدرس‌زاده

 

دیدگاه‌ها