کد خبر : 1104404 | 14 اردیبهشت 1393 ساعت 13:29 | 4.1K بازدید | 0 دیدگاه

مدیر اقتصاددان استقلال را ورشکست کرد

واعظی‌آشتیانی:کمپ‌حجازی برای استقلال نیست

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با انتقاد از علی فتح‌الله‌زاده می‌گوید: افتخار او این است که اموال استقلال را فروخته و همیشه از استقلال اخراج کرده است و نام این کارش را هم عشق به استقلال می‌گذارد!

واعظی‌آشتیانی:کمپ‌حجازی برای استقلال نیست
امیررضا واعظی آشتیانی در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت، در ابتدای صحبت‌هایش گفت: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که از دایره انصاف خارج نشویم. با فرافکنی کار پیش نمی‌رود. شاید با هجمه‌های ناجوانمردانه بتوان کار را پیش برد اما در نهایت صداقت پایدار است. نمی‌گویم که بی‌اشتباه هستم. هر کسی نقدهایی دارد اما گاهی اوقات تقدیر و تشکر‌ها حالت چاپلوسی می‌گیرد.
او ادامه داد: بحث ما روی کمپ استقلال است که می‌گویند ثروت این باشگاه محسوب می‌شود اما مساله اصلی بحث قرارداد اجاره است. اداره کل سازمان تربیت بدنی استان تهران در قرارداد اجاره‌ای که از تاریخ 78/11/1 تا 81/11/1 به این مساله اشاره‌هایی دارد. در بند یک این قرارداد اجاره آمده که تاسیس باشگاه یا ورزشگاه باید از سوی مردم و با نظارت دولت باشد. استقلال و پرسپولیس دولتی هستند. بر طبق قانون مجلس باید فروخته شوند. بر اساس قانون مجلس، سازمان تربیت بدنی باید این باشگاه را به متقاضیان واجد صلاحیت واگذار کند. البته می‌تواند زمین‌های تحت تملک خودش را برای تاسیس باشگاه یا ورزشگاه به افراد اجاره دهد. این که آقای خطیب صحبت‌هایی را مطرح کرده و گفت کمپ مال استقلال است، خلاف قانون صحبت کرده‌ است. از سوی دیگر می‌گویند کمپ استقلال 200 میلیارد آورده دارد اما یک نکته وجود دارد آن هم این که ارزان‌ترین کاربری زمین نوع ورزشی آن است. من در شورای شهر بودم و طرح تفضیلی را می‌دانم. مدیریت وقت اداره کل تربیت بدنی استان تهران گفته‌اند که این زمین مال استقلال نیست. آقای رسولی‌نژاد، معاونت قبلی وزیر ورزش و رئیس هیات مدیره سابق این باشگاه هم در اظهاراتی همین مساله را تایید کردند.
آشتیانی افزود: زمین‌های دولتی متعلق به وزارت ورزش و مسکن هستند و اگر قرار به ساخت عمرانی باشد، باید برای کاربری ورزشی این اتفاق رخ دهد. با این حال مالکیت تغییر نمی کند. این صحبت را آقای حناچی گفته‌اند و جالب است که آقای فتح‌الله‌زاده می‌گویند آقای حناچی اشتباه می‌کنند اما جالب‌تر این است که آقای حناچی این حرفشان را تکذیب نکردند. نباید با افکار عمومی بازی کنیم و به خاطر چهل و خورده‌ای میلیارد بدهی که ایجاد کرده‌ایم بگوییم که برای باشگاه آورده داشته‌ایم. چیزی که ما ایجاد کرده‌ایم، آورده نیست. استقلال نمی‌تواند کمپ حجازی را بفروشد. باشگاه استقلال ورشکسته شده و به نظرم در گینس می‌توان این قضیه را ثبت کرد که یک نفر ادعای اقتصاددانی داشته باشد اما باشگاه را ورشکست کند. این همه هزینه انجام دهید و تنها یک بار قهرمان لیگ برتر شوید، کار جالبی نیست. تعجبم از این است که کسی به این مسائل توجه نمی‌کند. این سکوتی که در وزارت ورزش است، می‌تواند دو دلیل داشته باشد. یکی بی‌تفاوتی مسئولان و دیگر این که بدنه وزارت ورزش به قوانین در آن زمان واقف نبودند.
مدیرعامل سابق باشگاه استقلال با اشاره به نامه‌ای که علی فتح‌الله‌زاده از آخوندی در برنامه‌ 90 نشان داد، افزود: نامه‌ی آقای آخوندی اصلا ارتباطی به کمپ استقلال نداشت. دولت موظف است زمین در اختیار این تیم‌ها بگذارد. آقای آخوندی نامه‌ای نوشت تا تکلیف چیزهایی را که ساخته‌اند، مشخص شود. به هر حال ساخت‌وسازی در کمپ استقلال صورت گرفته بود. جالب است این نامه را در برنامه 90 هم ارائه کردند. همه این چیزها یک شوی تبلیغاتی است. می‌خواهند سوء مدیریت و ورشکستگی باشگاهشان را بپوشانند. آقای خطیب باید به دستگاه‌های ذیربط پاسخ لازم را بدهند.
او در پاسخ به سوالی درباره‌ این که چرا در زمان مدیریت خودش راجع به موضوع کمپ حجازی کاری نکرد، گفت: من ابتدا که به استقلال آمدم نمی‌دانستم موضوع کمپ چیست. یک بار پیش آقای علی‌آبادی رفتم و به او گفتم کمپ را به نام ما کن اما آقای علی‌آبادی گفت که نمی‌توان کمپ را به نام شما کرد. به او گفتم پس چرا پول می‌دهید تا آنجا را بسازیم. ایشان گفتند که آن زمین به لحاظ قانونی ممکن نیست که در اختیار ما قرار بگیرد. من در هیات مدیره استقلال به تاریخ 87/10/16 این مساله را مطرح کردم که کمپ استقلال به صلاح نیست که کار رویش انجام شود چرا که سندی به نام ما نمی‌زنند.
آشتیانی ادامه داد: اساسا زمین غیرقانونی توجیه ندارد. آقایان گفتند در کمپ حجازی یک مکان فرهنگی و ورزشی بسازیم حتی آقایان نمی‌دانند که کاربری زمین تعریف شده است و چنین چیزی شدنی نیست. اصلا ایجاد کافی‌شاپ در این کمپ توجیه ندارد. برای من جالب است که کسی از وزارت مسکن درباره‌ این وضعیت صحبتی نکرده است. همان زمان که به استقلال آمدم برنامه‌ای به معاونت حقوقی سازمان تربیت بدنی اعلام کردم که کمپ حجازی معارض دارد. اگر آقایان می‌گوید معارض ندارد صورتش را بیاورند. بحث دوم ما این است که اساسا امکاناتی که باید به مردم داده می شده چرا در اختیار باشگاه قرار گرفته است.
او در پاسخ به این سوال که چرا امیررضا خادم نسبت به اظهارات فتح‌الله زاده واکنش نشان نداد، عنوان کرد:‌ آقای خادم اصلا به کاغذهای فتح‌الله‌زاده نگاه هم نمی‌کرد.
مدیرعامل سابق استقلال در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان کمپ حجازی را از باشگاه استقلال گرفت، بیان کرد: اساسا کسی که قرارداد را بسته و هم طرف مقابلش قصور کرده‌اند. این زمین آن زمان هم که معارض داشت، ما گفتیم که کار را ادامه ندهید؛ چرا که وقتی زمین دارای ارزش افزوده شود، کنار آمدن با معارض سخت‌تر است. وزارت ورزش و وزارت مسکن می‌توانند این زمین را از باشگاه استقلال بگیرند. ما وقتی که به استقلال آمدیم بازیکنان در زمین شماره 2 آزادی تمرین می‌کردند و برای حل این مشکل ورزشگاه دستجردی را اجاره کردیم واقعا متعجبم ای‌اف‌سی چگونه بابت زمین شماره 2 آزادی به استقلال امتیاز می‌دهد.
رئیس پیشین فدراسیون دوچرخه‌سواری در پاسخ به این سوال که علی‌ فتح‌الله‌زاده گفته است می‌خواستند کمپ حجازی را ابتدا به او بدهند اما به دلیل وسعت زیادش نپذیرفت و آن را برای استقلال گرفته است این صحبت یک توجیه است. مثل این است که بخواهند شما را فلک بزنند اما بگویید پسرخاله‌ام را جای من بزنید. اصلا این مکان قابل فروش نیست.
واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که ماجرای زمین تلو که گفته می‌شود، مال استقلال است چیست؟ عنوان کرد:‌ آقای ایروانی این زمین را به نام استقلال سند زد و سندش را هم زمان من تحویل داد. ایشان به زریبافان گفته بود من این سند را داشتم اما می‌ترسیم به سرنوشت خیابان لارستان و بدهی‌های شبیه آن منجر شود. این زمین هم قیمت ندارد. چون در حریم تهران است. حریم تهران سلول‌های تنفسی شهر است. حریم تهران کمربند سبز است و باید در آن تنها درختکاری و مکان‌های تفریحی ساخته شود حالا این که فتح‌الله‌زاده گفته این زمین 80 میلیارد قیمت دارد، واقعا نمی‌دانم از کجا این حرف را درآورده است؟
عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که ماجرای لارستان چیست، گفت: فتح‌الله‌زاده تنها مدیرعاملی بود که اموال استقلال را فروخت. در سال 78، 6 قطعه آپارتمان در خیابان لارستان نبش جهانسوز به دلیل بدهی‌های استقلال فروخته شده است. دفتری دیگر در خیابان لارستان نبش کوچه افتخار بوده که آن را هم بعدا فروختند. نام یک نفر را می‌گویم و شما بروید رویش تحقیق کنید. ملک اول را به آقایی که اسم بدرنیا فروختند. بروید بررسی کنید که او کیست؟ آقای فتح‌الله‌زاده افتخارش این است که اموال استقلال را فروخته و همیشه از استقلال اخراج شده و با پای خودش از این تیم جدا نشده است. اسم این کارش را هم عشق به استقلال گذاشته است.
آشتیانی در پاسخ به این سوال که قطعا فروش املاک یاد شده با اجازه هیات مدیره باشگاه استقلال بوده است، عنوان کرد: حتما همین طور است اما صحبت من این است که چرا باید اینقدر بدهی ایجاد شود. همان ساختمان سعادت آباد که مال باشگاه استقلال است دو طبقه از آن را به مبلغ 80 میلیون تومان اجاره داده است. البته فکر نمی‌کنم اجاره آن دو طبقه در زمان فتح‌الله‌زاده بوده باشد. در این رابطه سازمان بازرسی کل کشور گزارشی کامل به سازمان تربیت بدنی داده بود.
وی در ادامه با دفاع از عملکردش در استقلال اضافه کرد: سایت باشگاه استقلال و برخی دیگر گفته‌اند که من تراز مالی نداده‌ام اما این تراز مالی من است که می‌بینید (تراز مالی را به خبرنگاران نشان می‌دهد). تراز مالی من شامل یک سال که از تاریخ 87/4/31 تا 88/4/31 است به این شکل که می‌بینید و دارای امضاهای واقعی است. روزی که من استقلال را گرفتم سه میلیارد بدهی داشت. عملکرد ما این میزان بدهی را به یک میلیارد و 670 میلیون تومان رساند. بدهی‌های جاریمان از سال 87 تا 89 را به مبلغ پنج میلیارد تومان پرداخت کردیم. همه اسناد این قضیه را دارم و یک بار در رادیو جوان که مناظره داشتیم آقای فتح‌الله‌زاده به مجری آن برنامه گفت شما طرف واعظ را می‌گیرید اما آنها به او گفتند که ما اسناد را می‌بینیم. از سویی دیگر مگر من با سعیدلو قرارداد بسته‌ام؟
آشتیانی افزود: آقای فتح‌الله‌زاده استاد پیش‌خور کردن درآمدهاست. یک میلیارد تومان از درآمدهای فصل ما را ایشان خورده بود. سازمان لیگ هم می‌گفت تازه از استقلال طلب هم دارد، چه برسد به این که بخواهد پولی هم بدهد. روزی که از استقلال رفتم یک میلیارد و 200 درآمد نزد سازمان لیگ داشتم و 300 میلیون تومان هم از AFC باید می‌گرفتم که این یک‌ونیم میلیارد را آقای فتح‌الله‌زاده بعد از ما گرفت و خرج کرد. من پنج میلیارد بدهی در استقلال به جا گذاشتم که البته یک و نیم میلیاردش پولی بود که باید از AFC و سازمان لیگ می‌گرفتیم. مطمئنم فتح‌الله‌زاده درآمد فصل بعد استقلال را هم از سازمان لیگ پیش خور کرده است. این چه اقتصاددانی است که این کار را می‌کند؟ زمان ما سازمان تربیت بدنی تعهد کرده بود دو میلیارد و 700 میلیون تومان بدهد اما آقای سعیدلو این کار را نکرد. اگر ایشان این کار را می‌کرد، برای اولین بار یک باشگاه سودده می شدیم. سعیدلو بزرگ‌ترین ضربه را به ما زد. فرض بگیریم که واقعا بنده سه و نیم میلیارد بدهی در استقلال ایجاد کرده باشم. این چیزی است که آقای فتح‌الله‌زاده می‌گوید. آن یک و نیم میلیارد درآمدی که گفته‌ام را از این سه و نیم کم کنید. رقمش می‌شود دو میلیارد. چه ارتباطی این قضیه با 40 میلیارد بدهی فعلی استقلال دارد؟ تراز مالی ما نشان می‌دهد که روند رو به رشدی را داشتیم. ما با صرفه جویی بسیاری از این بدهی‌ها را کم کردیم. کل کارمندان باشگاه 18 یا 20 نفر بودند. مثل الان نبود که کلی مشاور و معاون در استقلال باشند. اصلا استقلال و پرسپولیس باشگاه نیستند. آنها تیم فوتبال هستند و این تیم فوتبال این همه مشاور و معاون نمی‌خواهد. وقتی روی پول بیت‌المال نظارت نباشد همین می‌شود که می‌بینید.
مدیرعامل سابق استقلال اضافه کرد: خودتان می‌بینید که رییس و اعضای هیات مدیره استقلال از همه چیز بی‌خبر بودند. جالب است که این را می‌گویم. اگر با خبر بودند هم عذر بدتر از گناه آوردند. این جالب نیست که رییس هیات مدیره استقلال پایان فصل مصاحبه کند و بگوید که قرارمان شانزده میلیارد تومان هزینه بوده اما رقمش 24 میلیارد شده است.
او در پاسخ به این سوال که نظرش راجع به این که دروازه‌بان استقلال پول اسپانسر شورت این تیم را گرفته است و این که چنین چیزی قانونی است یا خیر، گفت: بر اساس مصوبه 87/11/14 هیات مدیره استقلال مقرر شد 10 درصد از مبلغ کل اسپانسر به عنوان پورسانت به معرفش داده شود اما اگر معرف هیات مدیره، فامیل‌های هیات مدیره و کارکنان باشگاه باشند این 10 درصد تعلق نمی‌گیرد. کاش فتح‌الله‌زاده این مصوبه را می‌خواند. من کاری به رحمتی ندارم اما نفس کار مشکل دارد.
آشتیانی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند او می‌خواهد بار دیگر به استقلال بازگردد که این صحبت‌ها را مطرح می‌کند، گفت: دولت در سال 88 در نامه‌ای از من خواست رییس سازمان تربیت بدنی شوم (این نامه را به خبرنگاران نشان داد) اما من نپذیرفتم. اگر می‌خواستم به هر قیمتی سمت بگیرم به همه چیز متوسل می‌شدم تا در استقلال بمانم. من دوستان سیاسی زیادی دارم و معادلات آن را می‌شناسم. از کسی که زیاد باکو می‌رود و معادلات را نمی‌داند توقعی ندارم. من مثل بعضی‌ها نمی گویم حرف مرد دو تاست. آنها می‌گویند پنج سال باشگاه را به من بدهید تا فلان کنم اما نمی گویند در این چهار سال چه کار کرده‌اند. یک هیات مدیره بی خبر از همه جا داشتند و خوش به حالشان بود. این حرف‌ها که می‌زنند دست و پا زدن برای ماندن است. کسی که می‌خواهد دست رییسش را ببوسد، می‌خواهد به هر قیمتی در استقلال بماند. مگر خودش نبود که می‌گفت سه ساله استقلال را خودکفا می‌کنم. امضای سعیدلو این است که به شما نشان می‌دهم. (امضای سعید لو را نشان می‌دهد) بپرسید که امضای چه بوده که زیر نامه سعیدلو بوده است و فتح‌الله‌زاده آن را منتشر کرده؟
او ادامه داد: جالب است که همیشه کارها از بالا به پایین است اما در استقلال گویا بر عکس شده است. معمولا در نامه های اداری از سربرگ سازمان ارشد استفاده می‌شود اما نامه‌ای که فتح‌الله‌زاده در برنامه «90» نشان داد سربرگش استقلال است! متاسفانه عده‌ای اعتقاد دارند چرا وقتی که دروغ هست، راست بگوییم. مسئولان به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
مدیرعامل سابق استقلال با اشاره به قراردادش با آل اشپورت گفت: وقتی که به استقلال آمدم آل‌اشپورت قراردادی به مبلغ 280 هزار دلار جهت پوشاک بازیکنان بزرگسال داشت که مدتش دو سال بود اما وقتی که من به استقلال رفتم سال اول 250 هزار دلار و سال دوم 300 هزار دلار قرارداد بستم. خودتان حساب کنید که چقدر پولش فرق دارد و چه درآمدی نصیب استقلال شده است.
او در پاسخ به این سوال که ماجرای مالیات حقوقش در استقلال چیست و این که فتح‌الله‌زاده گفته بود مالیاتش را نداده است به چه ترتیب است، اظهار کرد: من با آقای سعیدلو به اختلاف خورده‌ام و او برای این که مدرکی از من داشته باشد از سازمان بازرسی کل کشور خواست بر روی کار من نظارت کند. یکی از مواردی که ایراد گرفتند همین مساله بود که حقوق گرفته‌ام مالیاتش را نداده‌ام اما در نامه‌ای پاسخ دادم که پولی که من گرفته‌ام حق‌الزحمه بوده و با تایید هیات مدیره صورت گرفته است. این مساله به قانون "104" مورد مذکور ارتباط دارد و مشمول مالیات نیست. حتی جالب است که بگوییم 10 درصد از مالیات از من کم کرده بودند اشتباه بود و من تازه پنج درصد هم از استقلال طلب دارم. خواهش دارم اگر بدهکارم نامه دارایی را که مبتنی بر بدهکاری من است منتشر کند. رییس امور مالی استقلال آقای اسدی باجناق آقای فتح‌الله‌زاده است. من هم ایشان را برکنار نکردم. از خودش بپرسد که دقیقا ماجرا چیست و توضیح دهد.
واعظی آشتیانی در پایان با تمجید از وزیر ورزش و جوانان افزود: آقای گودرزی مبارزه با لمپنیزم را شروع کرده و می‌خواهم به او بگویم که به راهش ادامه دهد. اگر می‌بیند که چون آب در لانه مورچه‌ها ریخته و صدای یک عده در آمده کارش قابل تقدیر است. نگران جوسازی‌ها نباشد و بداند که عده‌ای "ببر پوشالی" هستند که اگر ایشان قاطع باشد عقب‌نشینی می‌کنند. آقای گودرزی! سالم مدیریت کردن هزینه دارد و کسانی که شکم یک عده را سیر کرده باشند، در پنهان خلافکاری‌شان را دنبال می‌کنند. امیدوارم از مسیرتان منحرف نشوید و کارتان را با جدیت ادامه دهید.
به گزارش ایسنا، واعظی آشتیانی در پایان این نشست در پاسخ به این سوال که آیا از گزینه‌های وزارت ورزش و جوانان برای استقلال است، خودداری کرد.

دیدگاه‌ها