کد خبر : 1116951 | 10 خرداد 1393 ساعت 00:21 | 2.7K بازدید | 0 دیدگاه

بچیروویچ:می‌خواهم آینده بسکتبال‌ایران را بسازم

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران با اشاره به وضعیت ملی‌پوشان و تمرین‌هایشان از عملکرد خوب تیم ملی جوانان در رقابت های بزرگسالان غرب‌آسیا صحبت کرد.

بچیروویچ:می‌خواهم آینده بسکتبال‌ایران را بسازم
  اردوی تیم ملی بسکتبال ایران بدون بازیکنان اصلی تیم که تا انتهای لیگ برتر در رقابت بودند تشکیل شده و بازیکنان زیر نظر کادرفنی تمرین‌های پرفشاری دارند. تمرین‌های اردوی نخست تیم ملی بیشتر بدنسازی و حمله‌های بدون دفاع است تا بازیکنان با کسب آمادگی بیشتر بدنی خود را برای مراحل بعدی اردو آماده کنند.
در این اردو جز چند بازیکن مثل آرن داوودی، اصغر کاردوست و چند بازیکن دیگر بقیه بازیکنان تیم امید هستند و خود را برای حضور در جام ویلیام جونز آماده می‌کنند. مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی ایران نیز بازیکنان را زیر نظر دارد و آنها را از نظر فنی آماده می‌کند.
در تمرین روز چهارشنبه تیم ملی بازیکنان بعد از یک ساعت دویدن و تمرین‌های بدنسازی زیر نظر مهدی حسن زاده بدنساز تیم ملی کارهای فنی خود را زیر نظر مربیان آغاز کردند. مهران‌شاهین‌طبع، محمد کسایی پور، صفاعلی کمالیان و مهمد بچیروویچ تمرین‌های فنی بازیکنان را زیر نظر داشتند. بچیروویچ بیش از همیشه بازیکنان را در مسائل فنی راهنمایی می کرد و گاهی با فریادهای خود بسکتبالیست‌ها را به توجه بیشتر در انجام کارهای تاکتیکی فرامی‌خواند.
صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال نیز در این تمرین حضور داشت و از نزدیک شاهد تمرین‌های تیم ملی بود. بچیروویچ نیز دقایقی با کاپیتان تیمش به تنهایی صحبت کرد و از وضعیت او پرسید.
با به پایان رسیدن تمرین تیم سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران با ایسنا به گفت و گو پرداخت و از وضعیت تیم ب و برنامه‌هایش و اهدافش برای جام جهانی و بازی‌های آسیایی صحبت کرد که در ادامه می خوانید:
*وضعیت اردوی تیم ب چطور پیش می رود؟
خب ما تیم ملی ب را مخصوص بازیکنان جوان تشکیل دادیم. بازیکنانی که استعداد،‌توانایی و پتانسیل بالایی دارند و می‌توانند در اردوها حاضر باشند. این بازیکنان وارد اردو می شوند تا زیر نظر باشند و رشد کنند و آماده شوند. برنامه‌ریزی کرده ایم که تیم ب هر تابستان وارد اردو شود و برنامه‌های خاص خودش را داشته باشد. یعنی هر تابستان برای تیم امید برنامه و تورنمنت داریم که در سال جاری این تیم به ویلیام جونز اعزام می‌شود.
*تنها ویلیام جونز؟
بله به این دلیل که امسال برنامه های بسیار زیادی داریم و همه تیم های ما درگیر رقابت هستند. تیم جوانان قهرمانی غرب‌آسیا و بعد آسیا را پیش رو دارد. تیم ملی بزرگسالان هم تورنمنت های مختلف، جام جهانی،‌کاپ آسیا و بازی‌های آسیایی را در پیش‌رو دارد. تیم امید شاید در ماه اکتبر راهی جام ABA در چین شود و در آن مسابقات شرکت کند.
*دلیل برنامه ریزی ویژه شما برای تیم امید چیست؟
چرا؟ به این دلیل که من به دو روز آینده بسکتبال ایران نگاه نمی‌کنم. من از امروز برای چند سال آینده برنامه دارم. المپیک 2106، سال‌های 2019 و در کل آینده بسکتبال ایران که باید از امروز ساخته شود. این بازیکنان توانایی و پتانسیل دارند و می‌توانند در آینده جزو بهترین‌ها باشند اگر از امروز تلاش کنند و قدر فرصت‌هایی که دارند را بدانند.
*وضعیت بازیکنان را چطور می‌بینید؟
این بازیکنان در این فصل درگیر لیگ بودند و زمان خوبی هم داشتند که بازی کنند. شرایطشان خوب است اما باید بیشتر تلاش کنند. سعی کردیم در این مدت تمرین‌های بدنسازی داشته باشیم و از نظر فنی هم در دفاع و حمله با آنها کار کنیم تا آماده شوند. برنامه‌های آن ها با برنامه‌های تیم ملی اصلی یکی است و طبق یک سیستم کار خواهند کرد. در هر حال این نسل جوان ایران است. البته یکی دو نسل دیگر هم در تیم های جوانان و نوجوانان هستند اما فعلا این‌ها در قالب تیم امید و پشتیبان تیم اصلی ایران کار می کنند.
تیم ملی چطور در جام جهانی و بازی‌های آسیایی شرکت می کند؟
ما با قدرت کامل راهی جام جهانی می‌شویم اما درباره بازی‌های آسیایی باید آن زمان شرایط را ارزیابی کنیم. من برای نخستین بار است که در این موقعیت قرار می گیریم. ابتدا یک تورنمنت سنگین هم از نظر فنی و هم از نظر روانی و بلافاصله یک تورنمنتی که برایمان بسیار ارزشمند است و به دنبال مقام هستیم. به همین دلیل باید منطقی گام برداریم. احتمال دارد که بعد از جام جهانی و ارزیابی شرایط من تغییراتی در ترکیب داشته باشم و بازیکنان تازه نفس و جوان را وارد ترکیب کنم. بازی‌های آسیایی برایمان خیلی مهم است و بعد از جام جهانی باید بلافاصله عازم کره شویم و به همین دلیل باید نفراتی آماده از هر نظر داشته باشیم. تیم امید هم در آن زمان جام ویلیام جونز را رفته و نفرات آماده خواهند بود که اگر لازم شد تغییراتی داشته باشیم.
*تیم ملی جوانان هم نایب قهرمان بزرگسالان منطقه شد. این تیم را چطور دیدید؟
به تیم ملی جوانان و مربیانش تبریک می گویم. خیلی خوب بازی کردند و نتیجه کارشان را گرفتند. عملکردشان عالی بود. جز اردن بقیه تیم ها را که از نظر سنی بزرگتر بودند را شکست دادند و دوم شدند. اردن تیم قدرتمندی است و هم اکنون نفرات کاملی دارد. تیم بزرگسالان ما نیز برابر این اردن با تمام نفرات کار آسانی ندارد و ما دیدیم که جوانان برابرش خوب کار کردند. این اتفاق گام خوبی برای جوانان بود و می‌تواند در آمادگی بیشتر برای قهرمانی آسیا به آنها کمک کند.

دیدگاه‌ها