کد خبر : 1150713 | 07 تیر 1393 ساعت 11:05 | 3K بازدید | 0 دیدگاه

وادا هنوز نامه‌ای در مورد نعمت‌پور نداده است

دبیرکل نادوی ایران گفت: اگر برای مسئولان قضایی ثابت شود که ورزشکار برای افزایش کارایی از دارو استفاده نکرده ممکن است فرد حتی در تخلف دوم هم با محرومیتی مواجه نشود.

وادا هنوز نامه‌ای در مورد نعمت‌پور نداده است
لطفعلی پورکاظمی در مورد دلیل دیر اعلام شدن وضعیت پرونده دوپینگ طالب نعمت‌پور فرنگی‌کار وزن 85 کیلوی تیم ملی اظهار داشت: احتمالا برای نمونه B درخواست داده و خود این ورزشکار و فدراسیونش پیگیر موضوع بودند. البته هنوز هم از سوی وادا برای ما نامه‌ای نیامده و زمانی که حکم نهایی او صادر شود برای ما نیز نامه می‌آید که مانع حضور او در مسابقات داخلی و بین‌المللی شویم. البته بعد از اعلام رای، ورزشکار تا یک هفته باز هم برای اعتراض فرصت دارد.
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که نعمت‌پور برای دومین بار اقدام به استفاده از مواد ممنوعه کرده بود و چرا تنها دو سال محروم شد، تاکید کرد: میزان محرومیت به نوع ماده بستگی دارد. تخلف در بار دوم، ممکن است از صفر تا مادام‌العمر محرومیت در پی داشته باشد. ماده مورد استفاده نعمت‌پور که ترن‌بیلون اعلام شده جزو زیرگروه‌های ترکیبات اصلی است. در واقع اگر برای مسئولان قضایی ثابت شود که ورزشکار برای افزایش کارایی از آن استفاده نکرده و شاید در مکمل‌های بوده و یا اشتباهی و بدون انگیزه افزایش کارایی از آن استفاده شود، ممکن است فرد حتی با محرومیتی مواجه نشود. مثل همین تریاک که در برخی از فرآورده‌های دارویی موجود است.
پورکاظمی در مورد اینکه به نظر می‌رسد با روند فعلی تعداد دوپینگی‌های ورزش ایران رو به افزایش است، گفت: اتفاقا ما نسبت به سایر کشورها شرایط خوبی داریم. ثابت شده که در 95 درصد دوپینگ‌ها اشتباهات فردی نقش دارد و در دوپینگ ورزشکاران بالای 18 سال کسی غیر از خود فرد تقصیر ندارد. با وجود این همه آموزش، خیلی اوقات خطای محاسباتی باعث می‌شود که دوپینگ ورزشکار اعلام شود. آنها فکر می‌کنند شاید آزمایشگاه این را نشان ندهد یا شاید در این مرحله تست نگیرند و یا اینکه اثر آن ماده از خون و ادرار آنها پاک شود. گاهی اوقات این محاسبات درست از آب درمی‌آید و گاهی هم نه. در کل جهان همین‌طور است و این‌طور نیست که بگوییم فقط در ایران دوپینگ پنهان وجود دارد. در واقع امروز در دنیا جنگ آزمایشگاه‌ها و دقت آنها در شناسایی مواد ممنوعه است.
وی ادامه داد: در کشتی، وزنه‌برداری و ورزش‌های رزمی بیشتر دوپینگ برای افزایش قدرت است اما در رشته‌ای مانند تیراندازی از ماده‌ای استفاده می‌شود که تپش قلب را از بین ببرد تا جلوی لرزش دست را بگیرد. آزمایشگاه‌ها روی این مسائل حساس هستند.

دیدگاه‌ها