کد خبر : 1177849 | 16 مهر 1393 ساعت 09:14 | 12.5K بازدید | 0 دیدگاه

ارزیابی معاون وزیر ورزش از عملکرد ایران در اینچئون

معاون وزیر ورزش می‌گوید هدف‌گذاری ورزش ایران برای 8 سال آینده باید کسب جایگاه سومی آسیا باشد.

ارزیابی معاون وزیر ورزش از عملکرد ایران در اینچئون
دکتر عبدالحمید احمدی درباره عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی، درخشش بانوان و پیشرفت کشورهای مختلف و نزدیک شدن رقابت بین کشورهای آسیایی با ایسنا صحبت کرد.

* چند روز پس از پایان بازی‌های آسیایی شاید بهترین موقعیت باشد تا ارزیابی لازم درباره عملکرد کاروان ایران را داشته باشیم. نظر شما در مورد عملکرد کاروان ایران در اینچئون چیست؟

همان طور که از قبل پیش بینی می‌شد توانستیم در این دوره به لحاظ کیفی در کسب مدال پیشرفت داشته باشیم. حتی اگر شانس همراه‌مان بود و برخی ورزشکاران‌مان در دیدارهای فینال با تمرکز بیشتری رقابت می‌کردند، تعداد مدال‌های طلایمان می‌توانست از 21 بیشتر باشد. فکر می‌کنم می‌توانستیم تا 25 مدال طلا بگیریم. به هر حال توانستیم با همین 21 مدال طلا رکورد دوره‌های قبل را نیز بشکنیم. فکر می‌کنم در مجموع کاروان ورزشی ایران توانست رضایت مردم را جلب کند.

* پیش از بازی‌های آسیایی شما مثل خیلی‌های دیگر پیش‌بینی کرده بودید که به لحاظ جایگاهی شاید تکرار عنوان چهارمی دوره پیش در این بازی‌ها ناممکن باشد.

با توجه به اینکه تعداد نفرات اعزامی و همچنین رشته‌های اعزام کننده کمتر از دوره قبل بود، این مسئله قابل پیش‌بینی بود. ضمن اینکه کره جنوبی به عنوان میزبان قصد داشت از همه امکانات خود برای کسب مدال استفاده کند. با این حال من معتقدم در اکثر رشته‌ها انتظارات برآورده شد. در رشته‌های رزمی نظیر تکواندو، کاراته و ووشو عملکرد بسیار خوبی ارائه شد. در قایقرانی نشان دادیم که می‌توانیم قابلیت‌های لازم برای کسب مدال‌های بیشتر را داشته باشیم. در کشتی هرچند که فرنگی می‌توانست به چهار طلا برسد اما در مجموع انتظارها برآورده شد. مدال نقره شمشیربازی اهمیت خاصی داشت. البته در رشته‌ای مانند وزنه‌برداری می‌توانستیم به لحاظ کیفی نتایج بهتری بگیریم. البته برخی رشته‌ها مانند جودو و فوتبال اصلا نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

* البته در بعضی رشته‌ها هم نه انتظارات مردم برآورده شد و نه رضایت جامعه ورزش.

بله این اتفاق در مورد دو رشته خاص رخ داد. فوتبال و جودو نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. فوتبال ایران این قابلیت را دارد که در هر دوره از بازی‌های اسیایی جزو 4 تیم باشد. این را پتانسیل و سوابق فوتبال ایران نشان می‌دهد. ناکامی تیم ملی فوتبال برابر دو تیم درجه سه آسیایی نشان از بی‌توجهی فدراسیون به اهمیت حضور کسب نتیجه خوب در این بازیها بوده است. در جودو هم علی‌رغم مسائلی که در این سال‌ها داشته‌ایم این رشته نتوانسته بر مشکلات غلبه کند. فکر می‌کنم هندبال هم از حاشیه‌هایی ضربه خورد که در فدراسیون به وجود آمد و باعث شد تیم ملی لطمه بخورد. اگر این حواشی به وجود نمی‌آمد، شانس تیم ملی هندبال ایران برای حضور در فینال زیاد بود.

* شاید برجسته‌ترین نقطه کاروان ایران عملکرد بانوان ایرانی در ا ین بازی‌ها بود.

همان طور که شما گفتید، درخشش بانوان ایران نشان داد که آن‌ها می‌توانند با حفظ ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی به کیفیت مدال‌های کسب شده برای ورزش ایران کمک زیادی بکنند. دو طلایی که توسط بانوان ایرانی به دست آمد، ارزشمند بود هرچند که می‌توانستیم به دو مدال طلای دیگر نیز برسیم. اگر بانوان ایرانی در رقابت‌های فینال ووشو، تکواندو و کاراته بهتر کار می‌کردند می‌توانستیم به مدال‌های طلای بیشتری برسیم. حضور بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی کیفی و بسیار خوب بود و نشان داد باید توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش داشته باشیم. در ادامه ارزیابی‌ام از عملکرد کاروان ایران باید بگویم قایقرانی هم عملکرد بسیار خوبی داشت. به هر حال فکر می‌کنم با یک کار دقیق و علمی باید عملکرد کاروان ایران مورد ارزیابی فنی، مدیریتی و فرهنگی قرار گیرد. این کار باید هرچه سریع‌تر به لحاظ فنی و مدیریتی صورت بگیرد و قطعا این مسئله در دستور کار وزارت ورزش است. متناسب با این ارزیابی و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت، حرکت ورزش برای بازی‌های بعدی آغاز می‌شود. خوشبختانه هماهنگی کاملی بین بخش‌های مختلف ورزش وجود دارد. باید این هماهنگی استحکام بیشتری پیدا کند. باید درباره مدیریت‌های ضعیف فکری شود تا زمان را از دست ندهیم. تامین منابع و بودجه لازم با حمایت جدی‌تر دولت شدنی خواهد بود. ما امیدواریم در بودجه 94 شاهد افزایش جدی بودجه ورزش باشیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری لازم را انجام بدهیم. بویژه اینکه دو سال بعد المپیک ریو را در پیش داریم و مردم باز هم از ورزش انتظار خواهند داشت. باید در رشته‌هایی مانند تکواندو، کشتی و وزنه‌برداری که معمولا برای ما در المپیک‌ها مدال‌آور هستند، کار کنیم و رشته‌های دیگر را نیز تقویت کنیم تا بتوانیم بهتر از المپیک لندن نتیجه بگیریم.

* در این دوره از بازی‌ها رقابت کشورها برای کسب مدال بسیار نزدیک بود. مثلا تایلندی که در دوره قبل نهم شده بود، این دوره به همسایگی ایران رسید. وزارت ورزش چه برنامه‌ای برای حرکت همپا با دیگر کشورها دارد؟

همان طور که گفتم باید ارزیابی دقیقی از عملکرد کاروان ایران داشته باشیم. یک سری مسائل مشترک میان فدراسیون‌ها وجود دارد که در جلسات خاص قابلیت طرح دارد. اما یک سری مسائل خاص برای هر یک از فدراسیون‌ها مطرح است که باید از طریق گفت‌وگوی جداگانه صورت گیرد. اعتقاد من این است که ورزش ایران پتانسیل را دارد که برای رده سوم در بازی‌های آسیایی 8 سال آینده‌ هدف‌گذاری کند. این قابلیت وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و تقویت منابع و مدیریت و ایجاد انسجام کامل در فضای ورزش به این هدف نزدیک شویم. با تحقق این شرایط، دورریزهایمان در ورزش کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد که اگر این کار صورت گیرد می‌توانیم برای 8 سال آینده شتاب حرکتی‌مان را بیشتر کنیم. ممکن است به این هدف نرسیم اما می‌توانیم خیلی به آن نزدیک شویم. شرایط رقابتی ایجاب می‌کند که سرعت رشد ورزش قهرمانی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بالاتر رود. این شدنی نخواهد بود مگر با توسعه رشته‌ها. در بعضی رشته‌ها نباید تنها به یک تیم ملی بسنده کنیم. می‌توانیم با داشتن چند تیم ملی شرایط رشد آن رشته را رقم بزنیم تا هم با این کار انگیزه بیشتر شود و هم اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های موجود خود بهتر استفاده کنیم. به طور مثال دوومیدانی ما این پتانسیل را دارد که در چندین ماده مدال‌های طلا، نقره یا برنز را کسب کند.

* در این دوره از بازی‌ها شاهد موفقیت ورزش در رشته‌های تیمی بودید. والیبال برای نخستین بار طلا گرفت، بسکتبال در یک قدمی طلا به نقره رسید و کبدی مردان و زنان‌مان هم عملکردی عالی داشتند.

در رشته‌های تیمی همان طور که شما اشاره کردید والیبال توانست به حقش برسد و قهرمان شد. بسکتبال اگر بدشانسی نمی‌آورد می‌توانست به مدال طلا برسد. اما خودتان می‌دانید که دیدار برابر میزبان چه شرایط دشواری دارد. ما در کبدی هم عملکرد بسیار خوبی داشتیم. این نشان می‌دهد که رشته‌های تیمی در ورزش ایران قابل توسعه است. می‌توانیم کاری کنیم که در این رشته‌ها در آسیا بی‌رقیب باشیم. فکر می‌کنم هندبال و فوتبال‌مان هم بتواند با دور شدن از حاشیه‌ها و بر نامه ریزی دقیق شرایط مشابهی را پیدا کند.

* به عنوان آخرین سوال می‌خواستیم نظر شما را درباره کاروان غدیر بدانیم. پیش‌بینی انجام گرفته درباره این کاروان به چه صورت است؟

کاروان غدیر به خوبی تدارک دیده شده است. انسجام و همدلی خوبی با توجه به فضای معنوی و فرهنگی که در حوزه ورزش جانبازان و معلولان وجود دارد در این کاروان ایجاد شده است و من خیلی امیدوار به کسب نتایج خوب این کاروان هستم. هدف‌گذاری انجام شده بر روی تکرار چهارمی این کاروان است اما امید زیادی می‌رود که کیفیت مدال‌ها مرغوب‌تر از دوره گذشته باشد.

دیدگاه‌ها