کد خبر : 1187147 | 04 آذر 1393 ساعت 09:30 | 20.8K بازدید | 0 دیدگاه

روایت AFC از قهرمانی ایران در جام‌ آسیا 1968

کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به روایت قهرمانی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا 1968 پرداخت.

روایت AFC از قهرمانی ایران در جام‌ آسیا 1968
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 1968 نوشت: رژیم صهیونیستی چهار سال پس از کسب قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به تهران سفر کرد. دور نهایی مسابقات در تهران برگزار شد؛ در دورانی که می‌توان آن را شروع سلطه ایران بر فوتبال آسیا دانست؛ ایرانی که پس از شروع موفق در این مسابقات توانست دو دوره متوالی قهرمان شود.

به گزارش "ورزش سه" به نقل از فارس، دور پایانی مسابقات جام ملت‌های آسیا 1968 شاهد افزایش شرکت کنندگان بود و تعداد تیم‌هایی که برای رسیدن به این افتخار مبارزه می‌کردند، از چهار تیم به پنج تیم افزایش یافت؛ ایران میزبان به همراه رژیم صهیونیستی، هنگ‌کنگ، جمهوری چین و برمه که برای اولین بار به این مسابقات راه یافته بودند، رقابت می‌کرد.

ایران کارش را با پیروزی آغاز کرد. در بازی مقابل هنگ‌کنگ همایون بهزادی گلزنی کرد تا اولین گل ایران را در دقیقه 70 به ثمر برساند و علی جباری در فاصله دو دقیقه مانده به پایان این مسابقه که در ورزشگاه امجدیه که بعد از انقلاب نام ورزشگاه شهید شیرودی را به خود دید، گلزنی کرد تا ایران در این مسابقه دو بر صفر به پیروزی برسد.

جمهوری چین و برمه که امروزه نام آنها به چین تایپه و میانمار تغییر یافته است، به تساوی یک بر یک رسیدند. لیک لوشور در دقیقه 66 و مونک هالاهاتی در دقیقه 13 گل‌های این مسابقه را برای دو تیم به ثمر رساندند تا نتیجه ناامید کننده‌ای برای برمه رقم بخورد تا در بازی بعدی به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی که مدال طلای بازی‌های آسیایی 1966 را کسب کرده بود، به مصاف ایران برود.

رژیم صهیونیسیتی، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات با پیروزی 6 بر یک مقابل هنگ‌کنگ در اولین بازی برای دفاع از تاج قهرمانی‌اش در این مسابقات قدرتمند ظاهر شد. موردچای اسپیگلر (9 و 53)، جیروا اشپیگل (52 و 65) و موشه رومانو (61 و 71) برای این تیم گلزنی کردند و یوان کوان ییک تک گل هنگ‌کنگ را در دقیقه 76 به ثمر رساند.

بهزادی با گلزنی در دقیقه 31 بازی در پیروزی چهار بر صفر ایران مقابل جمهوری چین به جمع دو گله‌های این مسابقات اضافه شد و حسین کلانی (34)، اکبر افتخاری (51) و غلامحسین فرزانی (56) نیز نام خود را در فهرست گلزنان ثبت کردند. این در حالی بود که برمه با پیروزی یک بر صفر مقابل اسرائیل توانست امیدهای خود را برای قهرمانی زنده نگه دارد.

برمه نیاز به یک نتیجه خوب دیگر داشت تا امیدهایش برای رسیدن به قهرمانی در آسیا قوی‌تر شود اما ایران مقابل این کشور بسیار قدرتمند ظاهر شد.

کلانی اولین گل ایران را در پیروزی سه بر یک این کشور مقابل برمه در دقیقه دوم مسابقه به ثمر رساند و در حالی که اونگ خی پنج دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند، گل افتخاری در دقیقه 60 و بهزادی در دقیقه 71 پیروزی ایران را تضمین کرد.

997009

رژیم صهیونیستی مقابل جمهوری چین به پیروزی بازگشت. رامونا برای دومین بار دو گله شد و با زدن سومین و چهارمین گل خود در این مسابقات در دقایق 2 و 60 و ژوان لی بازی را در دقیقه 46 به تساوی کشاند. شاموئل روسنتال در دقیقه 70 و اشپیگل در دقیقه 76 گلزنی کردند تا این مسابقه با نتیجه چهار بر یک به سود رژیم صهیونیستی به پایان برسد.

رژیم صهیونیستی در آخرین بازی خود به مصاف ایران رفت. اشپیگل با گلزنی در دقیقه 56 چهار گله شد و به هم‌تیمی‌اش رومانو ملحق شد اما بهزادی نیز چهارمین گل خود را در این مسابقه به ثمر رساند تا او هم به جمع چهار گله‌ها بپیوندد.

این یک امتیاز برای ایران کافی بود تا قهرمانی به میزبان برسد، اما پرویز قلیچ‌خانی در فاصله چهار دقیقه مانده به پایان مسابقه گلزنی کرد تا 30 هزار هواداران حاضر در ورزشگاه امجدیه را هیجان‌زده کند. در این مسابقات برمه با پیروزی دو بر صفر مقابل هنگ‌کنگ دوم شد و رژیم صهیونیستی در مکان سوم ایستاد.

دیدگاه‌ها