کد خبر : 1201554 | 14 بهمن 1393 ساعت 12:33 | 26.8K بازدید | 0 دیدگاه

پاسخی به یک اتهام

آیا زدوبندی پشت پرونده عبدالزهرا وجود داشت؟

شب گذشته در برنامه نود در وقتی کوتاه موضوع دوپینگ علا عبدالزهرا و کوتاهی نهادهای مرتبط با این ماجرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت حرف طرفین درگیر ماجرا نیمه کاره ماند.

آیا زدوبندی پشت پرونده عبدالزهرا وجود داشت؟
به گزارش "ورزش سه"، شب گذشته پس از آنکه احمدرضا براتی و رامین طباطبایی روی خط برنامه نود با یکدیگر به مجادله پرداختند، براتی که از فعالان حقوقی فوتبال ایران است در این زمینه توضیحات تکمیلی داد. او برخلاف فردوسی پور که عقیده داشت در موضوع دوپینگ عبدالزهرا پشت پرده ای اتفاق افتاده و زد و بندی صورت گرفته است، همه چیز را غیرعمدی می‌ داند.

نادو باید تا آخر پیگیری می‌ کرد

در کشورهای مختلف سازمان های مختلفی وظیفه نمونه گیری تست دوپینگ را دارند. در ایران این مسوولیت برعهده سازمان نادو هست که زیرنظر فدراسیون جهانی دوپینگ یا وادا عمل می‌ کند. علاوه بر نادو در فوتبال نیز کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال این وظیفه را به صورت موازی برعهده دارد. در یک مسابقه فوتبال هر دوی این کمیته ها نمی‌ توانند با همدیگر تست دوپینگ را انجام دهند. قطعا باید یکی از آنها این مسوولیت را برعهده بگیرد و سازمانی که مسوولیت تست را برعهده گرفت، خودش هم باید تا آخر مدیریت کند. یعنی تست را به آزمایشگاه بفرستد، جواب را بگیرد، در صورت دوپینگی بودن ورزشکار مورد نظر وی را تعلیق کند و محاکمه کند. به ورزشکار خاطی ابلاغیه دهد و وی را آگاه را نماید. هم زمان به فدراسیون فوتبال، فیفا و فدراسیون متبوع نتیجه تست و حکم را اعلام کند.

خروج عبدالزهرا بعد از اعلام نتیجه بود

در رابطه با علا عبدالزهرا این وظیفه را نادو برعهده گرفته بود. اما هیچ کدام از این کارها را نکرد، آنها برداشت اشتباه داشتند و تصور می‌ کردند چون وی از ایران رفته، دیگر نباید پیگیری را ادامه دهند. در حالی که قوانین وادا عنوان می‌ کند شما باید طبق مقررات تمام مراحل را طی کنید، از جمله مطلع کردن فیفا و فدراسیون فوتبال آن کشور. البته دوستان در نادو در زمینه محاسبه زمان خروج عبدالزهرا نیز اشتباه کرده بودند، چراکه وی تا 20 شهریور در ایران بود و زمان اعلام دوپینگ او 19 شهریورماه بود. بنابراین باید پیگیری ها انجام می‌ شد، به وی ابلاغ می‌ شد و باقی مسائل.

به جای ما فیفا پیگیری می‌ کرد

در ادامه جریان آزمایشگاه کلن به فدراسیون فوتبال نامه می‌ زند که جریان نمونه مثبت اعلام شده دوپینگ چیست و بازیکنی که از موارد ممنوعه استفاده کرده، چه تکلیفی را برایش تعیین کرده ایم؟ دوستان نیز مجبور می‌ شوند 10 روز بعد یعنی در 29 شهریورماه نامه ای بزنند و عنوان کنند بازیکن فوق از ایران خارج شده و دیگر در لیگ ایران توپ نمی‌ زند. فیفا در جواب نامه ای یک خطی طبق روال اداری خود به ایران زده که ما اقدام خواهیم کرد. اما این نامه نمی‌ توانست از دوستان صلب مسوولیت کند، چراکه عنوان نشده بود شما اقدام نکنید. به هر حال باید طبق روال قانونی این جریان پیش می‌ رفت که نرفت. بعدها فیفا 3 نامه دیگر نیز به ایران زد و پیگیر مساله این دوپینگ شد. اینکه پیگیری ایرانی ها به کجا رسیده.

عبدالزهرا غیرمجاز نبود

به هر حال آن چیزی که اتفاق افتاد و واقعیت مساله بود، این است که چون هیچ کسی این رویه را تا پایان پیش نبرد، یعنی نه فدراسیون عراق مطلع شد، نه فیفا که عبدالزهرا دوپینگی است و برایش باید حکمی صادر شود، این بازیکن غیرمجاز اعلام نمی‌ شود و می‌ تواند بازی کند. دلیل آن هم این است که در صورت ایراد حکم آن بازیکن می‌ توانست اعتراض کند و عنوان کند تست در شرایط نامساعدی گرفته شده. بنابراین اقدام می‌ کردند برای گرفتن نمونه دوم که چون پیگیری ها انجام نشد، نتیجه تست اول از نظر مسوولین انضباطی فیفا و ای اف سی قابل قبول نیست. به همین دلیل این بازیکن می‌ توانست بازی کند.

عمدی در کار نبود بی تجربگی در کار بود

همین الان سازمان نادو از ایران می‌ تواند پیگیر نتیجه تست دوپینگ عبدالزهرا باشد و آن را اعلام کند. اما تنها نتیجه ای که در بر دارد، می‌ تواند در صورت نمونه برداری های بعدی فقط باعث محرومیت عبدالزهرا شود. به عقیده من در این جریان هیچگونه عمدی در کار نبوده و اتفاقات پیاپی از جمله زمان اعلام مثبت شدن نمونه و خروج عبدالزهرا، دوستان را به اشتباه انداخت که نیازی به پیگیری این ماجرا تا انتها نیست. در مجموع یک کم تجربگی بود که در این زمینه اتفاق افتاد و من امیدوارم این تجربه مهم به دست آمده، باعث عدم تکرار اشتباهات بعدی شود.

دیدگاه‌ها