کد خبر : 1202453 | 18 بهمن 1393 ساعت 19:31 | 87.2K بازدید | 0 دیدگاه

بیانیه باشگاه ذوب آهن درباره حق رشد صادقیان

باشگاه پرسپولیس بی‌اطلاع است

در پی مصاحبه های مدیران پرسپولیس درباره موضوع حق رشد پیام صادقیان، باشگاه ذوب آهن بیانیه ای دراین باره صادر کرد.

باشگاه پرسپولیس بی‌اطلاع است
به گزارش "ورزش سه"، سعید آذری در این باره نوشته است: "جناب آقای محمود خوردبین سرپرست محترم تیم فوتبال پرسپولیس تهران در مصاحبه خود با دوربین برنامه نود در ورزشگاه فولادشهر وقتی با سوال خبرنگار این برنامه تلویزیونی روبرو شدند و خبرنگار از ایشان در ارتباط با رأی صادره کمیته انضباطی مبنی بر پرداخت حق رشد باشگاه پرسپولیس مربوط به پیام صادقیان به باشگاه ذوب آهن سوال کرد، ایشان فرمودند:" طرح اینگونه موارد واقعاً زشت است" و تلویحاً تلاش نمودند از پاسخ دادن به این سوال خودداری نمایند، البته قبل از این نیز سخنگوی محترم باشگاه پرسپولیس آقای خواجه وند درخصوص رأی صادره کمیته انضباطی در رابطه با شکایت باشگاه ذوب آهن از پرسپولیس اذعان داشتند که "برای اولین بار است راجع به حق رشد مطالبی را می شنوم وپرداخت حق رشد عرف نیست"؛  از اینرو بنده برآن شدم ازکتاب قوانین حاکم بر وضعیت نقل وانتقالات بازیکنان، مطالب مستندی را در خصوص قانون "حق رشد" ، که یک قانون  ناشناخته در بین مدیران و دست اندرکاران فوتبال ایران است ارائه نموده  و درثانی این قانون را (حق رشد) به اطلاع مردم خوب، فهیم و بویژه هواداران پرشور باشگاههای پرسپولیس و ذوب آهن برسانم که ندانستن این قوانین زشت است، نه دنبال کردن حق وحقوق قانونی باشگاهها و همچنین اعلام کنم که دریافت حق رشد در سطح فوتبال عرف نیست، بلکه بصورت قانونی مصوب در حال اجرا است.

حق رشد(Training Compensation) چیست؟
 حق الزحمه پرورش بازیکن(حق رشد) به عنوان یک قاعده کلی تا سن23سالگی برای جبران هزینه های آموزش وپرورش آن بازیکن به مبلغی اطلاق می شود که باشگاه گیرنده یک بازیکن، موظف است به باشگاه پرورش دهنده بازیکنی که نسبت به آموزش  وپرورش آن اقدام نموده است مبلغی را پرداخت نماید. این مبلغ معمولا از سن12 سالگی تا زمانی که پرورش بازیکن به اتمام رسیده است یعنی حداکثر 23 سالگی محاسبه و به باشگاه پرورش دهنده پرداخت می شود.

در این راستا پرداخت حق الزحمه پرورش بازیکن(حق رشد) هیچگونه خللی در لزوم پرداخت هرگونه حق و حقوق به منظور فسخ قرارداد ایجاد نمی کند.

چگونگی محاسبه حق رشد: (Calculating  Costs)
هزینه پرورش بازیکن براساس پایه هرکنفدراسیون برای هر رده از باشگاهها به علاوه رده بندی باشگاهها توسط هر فدراسیون که در وب سایت فیفا موجود است صورت می پذیرد.

فرآیند پرداخت: (Process of Payment)
باشگاه جدید گیرنده بازیکن موظف است براساس قوانین فیفا، حداکثر ظرف مدت 30روز پس از انتقال وثبت بازیکن جدید و یا درصورت پرداخت مشروط 30روز پس از تاریخ پرداخت، سهم مشارکت باشگاه پرورش دهنده بازیکن را پرداخت نماید.

(Calculation of Training Compensation)
محاسبه مبلغ سهم مشارکت و حق رشد وتوزیع آن براساس سابقه حرفه ای بازیکن که در شناسنامه فوتبالی اش آمده است وظیفه باشگاه جدید است وچنانچه خود بازیکن متمایل  باشد باید باشگاه جدیدش را در این امر یاری دهد.

چنانچه باشگاه گیرنده بازیکن پس از مراجعه باشگاه پرورش دهنده، از پرداخت حق رشد خودداری نماید و باشگاه پرورش دهنده شکایت خود را نزد فیفا مطرح نماید، کمیته انضباطی فیفا می تواند جریمه های جدیدی را برای باشگاه گیرنده صادر نماید.

هدف: (Objective)
فیفا هدف ازدریافت حق رشد یا هزینه های مربوط به آموزش بازیکنان را به این منظور معین کرده است که از باشگاههای سازنده استعدادهای فوتبال در سراسر جهان حمایت کند ونسبت به تأمین منابع مالی این باشگاهها اقدامات ویژه ای را انجام دهد.

حال با مقدمه ای که جهت آشنایی مسئولین محترم باشگاه پرسپولیس(سرپرست وسخنگوی باشگاه) وهمچنین هوادارانی که طی این مدت این سوال در ذهنشان نقش بسته بود ذکر شد، بایستی سوال کرد که آیا ندانستن قوانین بین المللی نقل وانتقالات برای افرادی که تا چند هفته دیگر بایستی در مسابقات بین المللی (جام باشگاههای آسیا)به عنوان نماینده از سوی کشورعزیزمان شرکت کنند زشت است، یا اینکه فرافکنی و توجیه شکست های پیاپی؟

اینکه پیام صادقیان از سن 12تا23سالگی در باشگاه ذوب آهن مراحل آموزش فوتبال خود را به خوبی طی نموده و در کلیه رده های سنی تیم های ملی برای کشورمان به میدان رفته است شکی نیست، از طرفی در اینکه در زمان انتقال پیام صادقیان به پرسپولیس، باشگاههای متعددی خواهان به خدمت گرفتن او بوده اند نیز شکی نیست.                                      

به هر حال علی دایی به عنوان یک چهره استثنایی در تاریخ  فوتبال کشورمان مقدمات حضور پیام صادقیان در پرسپولیس را فراهم نمود و او راهی پرسپولیس شد و باشگاه پرسپولیس در آن زمان موظف بوده است طی مدت 30روز، نسبت به پرداخت حق رشد این بازیکن اقدام نماید که دو عامل باعث شده است این اتفاق نیفتد:

1- عدم آگاهی مدیران وقت باشگاه ذوب آهن در ارتباط با پیگیری حق و حقوق باشگاه

2- عدم آگاهی از قوانین بین المللی حاکم بر نقل و انتقالات بازیکن پرورش یافته توسط آنان که در سطوح بین المللی رعایت می شود.

البته این اولین بار نیست که عدم آگاهی از قوانین بین المللی حاکم بر فوتبال جهان توسط افراد درگیر در فوتبال ما بر پیکره فوتبال کشور ضربه وارد می کند.نمونه های بارز دیگری نیز موجود است که حاکی از بی اطلاعی این گونه از افراد می باشد.

با توجه به تعریف وظایف، مسئولیت ها، نقش ها  و مهارتهای تعریف شده برای مدیران سازمان های ورزشی، این گونه از مدیران موظف هستند جهت رسیدن به اهداف تعیین شده سازمان ورزشی متبوعشان نهایت تلاش خود را انجام دهند و وقتی شنیده می شود کسانی که در حال حاضر به مسند مدیریتی پرطرفدارترین باشگاه ورزشی کشورمان تکیه زده اند از اساسی ترین قوانین و بدیهی ترین مسائل آیین نامه ای اطلاعی ندارند و مدیران مجموعه ذوب آهن را به جرم پیگیری حق و حقوق باشگاه خود و آگاهی از این قواعد بین المللی به عملکرد زشت متهم می نمایندتاسف می خوریم.؟! تاسف به حال هواداران عاشقی که شاهد این همه نقصان اطلاعاتی در طی این سالها بوده اندو فریاد اعتراضشان را هیچ کس نمی شنود.

در پایان از اینکه برخی از این افراد حتی دراظهار نظرهایشان نیزکوچکترین اطلاعی از میزان حق رشد ندارند و در این اندیشه هستند که پیام صادقیان بایستی رشد فیزیکی  و یا رشد تکاملی ویژه ای پس از ورود به پرسپولیس می داشته نیز، باید تاسف خورد؟!

به هرحال وظیفه داشتم جهت روشن شدن افکار عمومی بویژه هواداران باشگاه پرسپولیس این مطالب را به نگارش آورم تا این عزیزان متوجه شوند که اگر ذوب آهن در حال پیگیری حق و حقوق خود است، کاری حسنه و مطابق با قوانین بین المللی را انجام میدهد و اگر عزیزانمان در باشگاه پرسپولیس از این قوانین اطلاعی ندارند آنها کاری زشت و خارج از مهارتهای مدیریتی انجام می دهند.

باقی بقای شما
سعید آذری

دیدگاه‌ها