کد خبر : 1205526 | 04 اسفند 1393 ساعت 17:35 | 149.2K بازدید | 0 دیدگاه

استقلال همچنان پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیا

هر چند آبی‌پوشان پایتخت از حیث عملکرد حضور در لیگ قهرمانان در رده هشتم بین 10 تیم کشور هستند، اما تاریخچه حضور آنها در مسابقات مختلف جام های باشگاهی در آسیا نشان می‌ دهد که آنها همچنان بالاتر از پرسپولیس، پاس و سپاهان پرافتخارترین تیم ایران در آسیا هستند.

به گزارش "ورزش سه"، 2 قهرمانی استقلال در سال های 1970 و 1990 برای این تیم در حالی کسب شد که در سال 1970 آنها در تهران با پیروزی برابر هاپوئل از رژیم اشغالگر قدس قهرمان شده و در سال 1990 با شکست دادن تیم لیائونینگ چین دومین قهرمانی را بدست آوردند.

در دورانی که مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا به صورت متمرکز در یک کشور برگزار می‌شد، کشورمان 3 بار میزبان مسابقات شد که هر سه بار این میزبانی در شرایطی اتفاق افتاد که آبی‌پوشان پایتخت نماینده کشورمان بودند. یک بار آنچنان که گفتیم در سال 1970 آنها قهرمان شدند، در سال 1998 آنها در فینال برابر تیم جوبیلوایواتا ژاپن بازنده شدند و سومین بار سال 2002 بعد از شکست در نیمه نهایی مقابل تیم ال جی آنیانگ کره در نیمه نهایی برابر تیم نسف قارشی ازبکستان پیروز شده و سوم شدند.

استقلال یک نایب قهرمانی و یک عنوان سوم دیگر هم درآسیا دارد. آنها در سال 1991 با شکست برابر الهلال عربستان در کشور قطر تیم دوم مسابقات شدند و در سال 1971 در جریان مسابقات جام باشگاه های آسیا که در تایلند برگزار شد، به خاطر باخت 2 ـ صفر برابر نیروی هوایی بغداد از حضور در فینال بازمانده و در بازی رده‌بندی با پیروزی برابر حریف خود سوم شد. استقلال یک بار هم در جام در جام آسیا سابقه رسیدن به نیمه نهایی را دارد. ضمن اینکه استقلال تنها تیم تهرانی است که به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. آنها در سال 2013 به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده و با شکست برابر اف سی سئول از حضور در فینال مسابقات بازماندند.

پرسپولیس با کسب یک قهرمانی در مسابقات جام در جام آسیا در سال 1990، یک حضور منجر به شکست در فینال مسابقات سال 1992 جام در جام، سه عنوان سومی در مسابقات جام باشگاه های 1996، 1999 و 2000 و یک عنوان چهارمی در مسابقات جام باشگاه های 1997 در رده دوم این عرصه قرار دارد.

پرسپولیس هیچگاه میزبان مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا نبوده ضمن اینکه در لیگ قهرمانان آسیا هم هیچگاه از مرحله یک هشتم نهایی بالاتر نرفته است.

پاس با 4حضور در لیگ قهرمانان و جام در جام و جام باشگاه ها و کسب یک عنوان قهرمانی در مسابقات جام باشگاه های آسیا در سال 1992 که آخرین قهرمانی ایران در مسابقات جام های باشگاهی در آسیا بوده است سومین تیم پرافتخار ایران در قاره است. پاسی ها در سال 2005 به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسیده و بدون شکست از حضور در مراحل بالاتر بازمانده اند.

بالاخره تیم های سپاهان و ذوب‌آهن با یک حضور شکست بار در فینال لیگ قهرمانان آسیا چهارمین و پنجمین نماینده پرافتخار کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا بوده اند.

دیدگاه‌ها