کد خبر : 1245676 | 20 خرداد 1394 ساعت 12:15 | 24.6K بازدید | 0 دیدگاه

بازیکن تیم ملی آلمان به مشهد نمی‌آید

مهاجرانی: تقلید از بارسا و رئال بدبختی ماست

حشمت مهاجرانی، چهره شناخته شده فوتبال کشور است که مدت هاست در ایران زندگی نمی کند و هر ازگاهی به کشور بازمی گردد اما به خوبی فوتبال کشور را از دور زیر نظر دارد. مهاجرانی به تازگی سفری را به ایران داشت و حضوری کوتاه در شهر مقدس مشهد داشت.

مهاجرانی: تقلید از بارسا و رئال بدبختی ماست
حشمت مهاجرانی در این سفر گفتگویی اختصاصی با خبرنگار "ورزش سه" انجام داده است که صحبت‌های جالبی را در خصوص وضعیت فوتبال کشور به خصوص خراسان، تیم‌های پدیده، سیاه‌جامگان و ابومسلم و خیلی موضوعات دیگر بر زبان آورده است.

-آقای مهاجرانی! با صعود سیاه جامگان شروع کنیم.

به خاطر دارم که سیاه جامگان با برنامه کار خود را آغاز کرد و در همان زمان که با آقای عباسی صحبت می کردم برنامه اش بر این بود که تا در سال سوم به لیگ برتر صعود کند و طبق برنامه خود حرکت کند که موفق هم بود. به نظرم باید سال گذشته سیاه جامگان به لیگ برتر صعود می کرد.به نظرم سیاه جامگان نشان داد همه چیز پول نیست اما اگر پول درست هزینه شود به تیم کمک می شود ولی اگر پول به درستی هزینه نشود نه اینکه به تیم کمک نمی شود بلکه خسارت هم وارد می کند. سیاه‌جامگانی‌ها به هر اسمی که آمدند به فوتبال خراسان کمک کردند و باعث افتخار فوتبال خراسان شدند و بنده به شخصه توقع دارم مسئولین شهر کمک کنند تا این تیم که به لیگ برتر آمده بتواند در لیگ باقی بماند چرا که اگر غیر این باشد ماندن در لیگ برتر سخت می‌شود.

-کار سیاه‌جامگان با بدهی‌های فصل پیش سخت نیست؟

مسئله بدهکاری از تیم داری جدا است. چرا که بدهکاری در هنگامی فاکتور خوبی است و در برخی اوقات دیگر برای یک تیم مشکل دار می شود. باید این نکته را دانست که لیگ دسته یک با لیگ برتر تفاوت دارد و حتی سطح توقعات نیز متفاوت است و حتما مدیریت و کادر فنی این تیم به ویِژه مهاجری باید پیش بینی های لازم را انجام دهند و هم اکنون به لیگ برتر وارد شده اند اما با شرایط فعلی نمی توانند موفق شوند.

-با توجه به اینکه امسال دو نماینده از فوتبال مشهد در لیگ برتر هست، چه کنیم که این دو تیم به سرنوشت ابومسلم و پیام دچار نشوند!؟

تمامی این مسائل به دست مسوولین خود هر دو باشگاه است که چگونه بتوانند تیم خود را نگه دارند و یک بار بنده در مصاحبه هایم گفته بودم که زمانی، فوتبال ما صادراتی شده بود اما هم اکنون بازیکن هم وارد می کنیم اما سیاه جامگان تیمی بود که بازیکنان بومی‌اش بیشتر از بازیکنان غیر بومی‌اش بود؛ اگر سیاه جامگان مرکز آکادمی فوتبال خود را در کنار تیم اول خود راه اندازی کند مطمئنا تا چهار سال آینده 60 درصد بازیکنان این تیم بومی می شوند.

-در ارتباط با وضعیت پدیده هم بفرمایید.

مدیران پدیده و در راس آن خود پهلوان با برنامه آمده بودند و زحمات زیادی هم کشیدند اما پدیده نوسان زیاد داشت و در شروع بسیار خوب بود و به عنوان مثال پدیده تنها تیمی بود که توانست از ترکتور 6 امتیاز بگیرد اما اگر 10 بار دیگر این دو تیم بازی کنند شاید چنین اتفاقی نیافتد، اگر این 6 امتیاز را هم از پدیده کم کنیم شاید وضعیت مطلوبی نداشته باشد.

-نتایج پدیده قابل قبول بود؟

پدیده تیمی بود که بالانس کاریش زیاد یود چرا که از برخی تیم های قوی نتایج بسیار عالی کسب می‌کرد اما از تیم های ضعیف شکست می خورد و این نشان دهنده نوسانات زیاد این تیم است چرا که اگر این گونه نبود این تیم هم اکنون باید جز مدعیان قهرمانی می بود.

-عملکرد مرزبان را چطور دیدید؟

من از دور در جریان مشکلات پدیده قرار داشتم و مصاحبه های مرزبان را می خواندم که از حدود دو ماه قبل از تمام شدن لیگ اعلام می کرد که بنده دیگر نیستم و در هر مصاحبه مطبوعاتی اعلام می کرد که مردم بدانند دیگر با این تیم نیستم. خب اگر می خواستی بگویی که دیگر نیستی یک بار یا دو بار می‌گفتی کافی است نه اینکه در قبل هر بازی بگویی که بیایید من را از این تیم ببرید و به هیچ عنوان این عمل کار خوبی نبود.

-مشکلات مالی هم بهانه خوبی برای سرمربی پدیده شده بود.

با توجه به اینکه مرزبان مربی بومی نبود، قبل از آمدنش به پدیده به وی گفتم که کار کردن در مشهد سخت است و مشکلات مالی در کمین تیم ها است. ولی این قابل قبول نبود که مرزبان بخواهد بگوید نتایج ضعیف تیمش بخاطر مشکلات مالی تیمش بوده است. برخی هستند مدعی اند که ما پول نگرفته ایم و این یک درد مشترک است اما نباید هر جلسه اعلام کنیم که بازیکنان ما پول نگرفته اند چرا که غیر از تراکتور و فولاد و سپاهان و تا حدودی فولاد این مشکل همه تیم ها بوده است.

-پس تمامی تیم‌ها با چنین مشکلاتی مواجه بودند.

اگر بخواهم تیم هایی که مشکل مالی داشته اند را نام ببرم می توان به تیم صبای قم، راه آهن و بسیاری دیگر از تیم ها اشاره کرد که به عنوان مثال تیم راه آهن هیچ چیز در بساط نداشت؛ واقعا فرهاد کاظمی جرات داشت که تیمی را تحویل گرفت که هم در آستانه سقوط بود و هم اینکه نه هیچ پولی در بساط نداشت، هم اینکه سرپرست و مربی تیمش مشخص نبود اما فرهاد کاظمی هیچ گاه صحبت از کمبودها نکرد.

-نظرتان در ارتباط با عدیده شدن مشکلات پدیده چیست؟

در جریان این مسئله هستم که مشکلات پدیده در حال افزایش است اما خوشبختانه با مصوبه سازمان لیگ قرار بر این است که تیمی که متعلق به یک استان است از آن استان خارج نشود و در همان شهر واگذار گردد که در همین راستا هم اکنون خیلی از افراد هستند که می خواهند تیم داری کنند و اگر هم فردا پهلوان بگوید که بیایید می خواهم تیم را واگذار کنم مشتاقان زیادی می آیند و بدانید این تیم بدون صاحب و سرپرست باقی نمی ماند.

-نقش هسلر را در کمک به پدیده و مرزبان چگونه ارزیابی می کنید؟

من که در این شهر نبوده ام اما هسلر نام بزرگی است و می توانست در تقویت روحیه بازیکنان، کمک به مرزبان و سایر موارد نقش مهمی داشته باشد و به طور قطع در هنگامی که با مرزبان به این تیم آمد به طور تشریفاتی نبوده است ولی بنده نمی دانم در طول تمرینات چه نقشی داشته است.

-صحبت هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه هسلر گفته است اگر با پدیده باشیم بهترین های فوتبال آلمان را می آوریم، نظرتان در این خصوص چیست؟

از حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد و برای جذب بازیکن شما به بودجه خود نگاه می کنید؛ چرا که نمی توان یک بازی یک میلیون دلاری را کنار یک بازیکن 100 میلیون تومانی گذاشت که به عنوان مثال هم اکنون ژاوی در حال رفتن به قطر با 30 میلیون دلار است،؛ رفتن ژاوی به قطر جنبه تبلیغاتی دارد و به عنوان مثال آمدن بازیکن تیم ملی آلمان به ایران جنبه فوتبالی دارد.

یعنی حضور بازیکنان صاحب نام خارجی در مشهد تنها یک ادعا است؟

وجود هر شخصی که نامی در فوتبال داشته باشد و رزومه ای داشته باشد می تواند به فوتبال خراسان کمک کند و اینکه می گویند قرار است بازیکن تیم ملی آلمان را بیاورند به طور قطع از نظر شرایط سنی بالای 34 سال دارد چرا که هیچ گاه یک بازیکن 20 ساله تیم ملی آلمان به مشهد نمی آید و کسی به مشهد می آید که دیگر بازنشسته شده باشد.

-نظرتان درباره ی سرمربی گری مرزبان برای نخستین بار، آن هم در لیگ برتر چیست؟

خودم به مدت دو سال با علیرضا مرزبان همکاری داشته ام و در زمانی که مرزبان با من بود نقش دیگری تحت عنوان آنالیزور را داشت اما به پدیده آمد و به طور مستقل هدایت تیم را بر عهده گرفت ولی از اول خوب شروع کرد و بسیار خوب سخن می گفت و این نتایج خوب سبب این شد که عقاید مردم نسبت به وی عوض شود اما در مجموع علم روز فوتبال ایران را دارد.

-همکاری مرزبان با پدیده می‌تواند تداوم داشته باشد؟

ماندن یک مربی بیشتر به بازیکنان و هیئت مدیره باشگاه بستگی دارد و نظر بنده مهم نیست بلکه نظر افرادی مهم است که با مرزبان در حال فعالیت هستند که به عنوان مثال حسینی (سرپرست باشگاه پدیده) می تواند نظرات بسیار عالی در ارتباط با ماندن و یا رفتن مرزبان دهد چرا که با وی هم در تمرینات و هم جلسات و اردوها بوده است و بهترین کسی است که می تواند در این رابطه نظر دهد چرا که بنده تنها یک کارشناس هستم.

-تاکنون پیشنهادی جهت هدایت تیم های باشگاهی ایران در چند سال اخیر شده است؟

دوست دارم خودم یک مدرسه فوتبال داشته باشم تا اینکه بخواهم با یک تیم کار کنم چرا که وقتی که به عنوان سرمربی تیم ملی در چند کشور کار کرده ام دیگر کار کردن با تیم های لیگ دسته دو و لیگ دسته یک دیگر نمی تواند برای من پل صعودی باشد و بنده بیشتر در آکادمی و مدرسه فوتبال بیشتر می توانم خدمت کنم. اگر هم اکنون یک تیم لیگ برتری به من پیشنهاد دهد می گویم که اگر قرار است من با آن تیم کار کنم و قبولم دارند همان مرکز آکادمیک را به من بدهد کافی است چرا که بیشتر از یک تیم لیگ برتری در مدرسه فوتبال می توانم منشا خدمت باشم.

-حدود دو سال پیش، حشمت مهاجرانی خبر از افتتاح مرکز آکادمی ابومسلم داد، هم اکنون این مرکز در چه حالی است؟

در همان زمان که این مرکز را راه اندازی کردیم خود گیر کردیم که در همین راستا متاسفانه ابومسلم بر مبنای برنامه ریزی صحیح جلو نرفت و هیچ تیمی سه نفری را که قرار است نام ببرم را همزمان با هم در یک تیم نداشت؛ نخست غلامحسین پیروانی، خداداد عزیزی و حشمت مهاجرانی که این سه نفر هر کدام این توانایی را دارند که یک تیم ملی را هدایت کنند و هر سه در ابومسلم جمع شدند اما موفق نشدند.

-دلیل این ناکامی چه بود؟

اگر بخواهیم به این عوامل اشاره کنیم می توانیم به عدم مدیریت، عدم برنامه ریزی و عدم داشتن تشکیلات اشاره کرد؛ پول تمام سرمایه و علل موفقیت نیست چرا که اگر پول به راه راست هدایت شود به یک تیم کمک می کند در غیر این صورت ضربه می زند و ابومسلم چنین مسئله ای را در خود داشت و اگرنه غلامحسین در شیراز موفق شد پس علت این نتایج ضعیف چه بود؟ به عنوان مثال دیگری بنده خودم درخارج از کشور هدایت یک تیم را بر عهده گرفته ام و با مترجم موفق بوده ام اما در هنگامی که به مشهد آمدم و با زبان مادری خود سخن می گفتم موفق نبوده ام.

-آیا تیمی می تواند جایگزین ابومسلم شود؟

ابومسلم ریشه در خاک دارد اما هیچ تیمی نمی تواند جایگزین ابومسلم شود. ابومسلم به هر شکلی که در بیاید ابومسلم است و مردم آن را دوست دارند و در دل خانواده های مشهدی است اما متاسفانه هم اکنون دیگر ابومسلمی وجود ندارد و هیچ گاه افرادی همچون وفایی، ناصری پور و فاضل و حسینی دلشان نمی خواست ببازند و تلاششان بر این بود که موفق شوند اما درست برنامه ریزی نشد و عدم تشکیلات سبب این موارد و این اتفاقات برای ابومسلم شد.

-رضا قوچان‌نژاد هم توانست مرد فوتبال خراسان شود، نظرتان درباره رضا چیست؟

رضا قوچان نژاد تنها به خاطر اینکه اصلیتش مشهدی است توانست مرد سال فوتبال خراسان شود و اگر اینگونه نبود به هیچ عنوان مرد فوتبال خراسان نمی شد چرا که نه در فوتبال خراسان بوده و نه اینکه در این استان بازی کرده است و به نظرم انتخاب مرد سال فوتبال خراسان بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته تا جنبه فوتبالی!

-اما وضعیت فوتبال ایران را چطور می‌بینید؟

فوتبال ایران یک فوتبال تقلیدی سنتی است و به این صورت است که بسیاری از مربیان ما فیلم تمرینات رئال و بارسلونا را می گیرند و آن را مورد استفاده قرار می دهند که این همان تمرین تقلیدی به همراه سنتی است اما این در حالی است که فوتبال ایران نیز فوتبال تحقیقی نیست؛ فوتبال تحقیقی به فوتبالی می گویند که در فضا واقعی صورت گیرد و مربی بتواند طراح تمرین باشد نه تقلید گر تمرین.این مشکل و بدبختی فوتبال ماست .

-کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ماندنی شد، نظرتان در خصوص وی چیست؟

کی روش مربی برنامه ریز و تشکیلاتی است اما انتقادی که به کی روش می شود در ارتباط با روش بازی کی روش است که چرا جنبه بازی هایش جنبه دفاعی دارد؛ به نظر بنده هم نباید این گونه باشد که یک تیم تماما دفاعی و یا تهاجمی بازی کند بلکه باید به گونه ای باشد که ترکیب بالانس تدافعی و تهاجمی در تیم وجود داشته باشد.

-ولی کی روش مربی حرفه ای به شمار می‌آید.

کی روش کسی است که در فوتبال روز دنیا حرفی برای گفتن دارد ولی نمی توانیم بگوییم که مشکلی ندارد؛ بنده از نزدیک کی روش را میشناسم و برایش احترام قائلم اما بی حرمتی که به مربیان کرد را نمی پذیرم اما راهی که هم اکنون برای جام جهانی می رویم مشخص است و همگی می دانیم که کی روش سرمربی تیم ملی است پس بنابراین باید همه با تمام قوا به تیم ملی کمک کنند.

-نظرتان در رابطه با شرایط استقلال چیست؟ با توجه به اینکه امیر قلعه نویی کنار این تیم نخواهد بود.

امیر قلعه نویی جز مربیان با تجربه است و مربی است که حیف است از وی به درستی استفاده نشود و با اینکه صحبت هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه قرار است وی هدایت پدیده را هم به علت روابط خوبی که با پهلوان دارد بر عهده بگیرد اما نباید این نکته را از یاد برد که مربی گری شغلی است که ممکن است یک فصل نتیجه گرفت و یک فصل نتیجه نگرفت و این بی انصافی است اگر زحمات یک مربی را نادیده بگیریم و منکر همه چیز شویم و به همین راحتی وی را کنار گذاریم.

دیدگاه‌ها