کد خبر : 1264290 | 11 شهریور 1394 ساعت 14:01 | 72.3K بازدید | 8 دیدگاه

نسل فوتبالیستهای من را با کی روش مقایسه نکنید

برانکو: مشکلات مالی تمرکز بازیکنانم را می گیرد

قبل از تمرین صبح پرسپولیس دقایقی با برانکو خلوت کردیم تا از مشکلات مالی این تیم و تیم ملی ایران در راه جام جهانی سوال کنیم.

برانکو: مشکلات مالی تمرکز بازیکنانم را می گیرد
گفت و گوی خبرنگار "ورزش سه" با برانکو را از دست ندهید.

تعطیلات لیگ به نفع پرسپولیس بود، اگر..

ما در واقع می خواستیم از این تعطیلات برای بالا بردن ظرفیت بازیکنان استفاده کنیم و بازیکنان ما آماده تر شوند و قصد داشتیم که این هدف را در تمرینات دنبال کنیم، ولی متاسفانه در حال حاضر 7 نفر از بازیکنانمان غایب هستند. 3 نفر که در تیم ملی بزگسالان حضور دارند و 3 نفر هم با تیم ملی امید در اردوی هلند هستند. آقای بن سون هم که برای حضور در اردوی تیم ملی به کشورش هندوراس رفته است. شاید این مساله به ضرر ما باشد، ولی در عین حال این اتفاق به نفع تیم ملی است. به هر حال سعی می کنیم تا با همین بازیکنانی که در اختیار داریم از تعطیلات استفاده کنیم. طبیعی است که این استراحت ها برای فرم بچه ها و اینکه از آمادگی خارج می شوند خوب نیست، ولی ما سعی کردیم هر سه روز یک بار یک بازی تدارکاتی انجام دهیم تا بچه ها در حالت مسابقه قرار بگیرند. در همه جای دنیا وقتی تیم ملی بازی دارد، همین شرایط هست. تنها مشکل این است که وقتی بازیکن از تیم ملی برمی گردد زمان می برد تا دوباره به شرایط خودش برگردد و به اصطلاح افت می کند.

مشکل مالی حل شود نتایج فرق می کند

البته مربی پرسپولیس بودن افتخار بزرگی است. هر کس مربی یا بازیکن پرسپولیس می شود باید بداند که شرایط متفاوتی نسبت به سایر باشگاهها دارد. اطراف این تیم ها منافع زیادی  همیشه وجود داشته است. فشار، نتیجه کار و روابط حتی روی عملکردها تاثیر گذار است. ولی چیزی که من نمی توانم بفهمم این است که چرا باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس یک چنین مشکل مالی عظیمی دارد. در حال حاضر مشکل ما این است که باشگاه بزرگ و با قدمتی مثل پرسپولیس ثبات مالی ندارد و سازماندهی که بتواند این مشکلات را حل کند وجود ندارد. طبیعی است که اگر این مشکلات نباشد شرایط و عملکرد ما به نسبت تیم های دیگر متفاوت می شود. ما مربی ها هم انتظار داریم که این مسائل حل شود و من به عنوان سرمربی تیم بتوانم بازیکنانم را با حد اکثر تمرکز در تمرینات و مسابقه ها در اختیار داشته باشم.

در همه جای دنیا مردم به باشگاههای محبوبشان کمک می کنند

مسوولان پرسپولیس از هواداران درخواست کرده بودند که نفری 5000 تومان به باشگاه کمک کنند، آیا این کار در هیچ جای دنیا سابقه دارد؟ برانکو در این زمینه پاسخ داد که من البته نمی خواهم نظر بدهم چون نمی توانم در این مورد نظری بدهم. من این موضوع را می دانم که در خیلی از تیم های دنیا وقتی که باشگاه به مشکل مالی برمی خورد به هواداران اطلاع می دهد و تعداد زیادی به سمت استادیوم هجوم می برند تا با خرید بلیط بازی تیمشان کمکی به باشگاه محبوبشان انجام دهند.حالا من نمی دانم که در ایران این مساله به چه شکلی است و مقررات چطور اجازه می دهد. بنابراین نمی توانم در این موضوع نظر بدهم.

بازیکنان به نسبت گذشته حرفه ای تر هستند

شما از من سوال می کنید که بعد از این 10 سالی که از ایران دور بودم آیا فوتبال ایران به سمت حرفه ای شدن پیش رفته است؟ باید در این مورد بگویم که سطح حرفه ای گری در فوتبال ایران به نسبت گذشته بالا رفته است. این حرفه ای گری بخصوص در رفتار بازیکنان مشاهده می شود. البته من در مورد تجربه خودم و پرسپولیس صحبت می کنم که بازیکنان به صورت حرفه ای به وظایف خودشان عمل می کنند یعنی تا جایی که به آنها مربوط می شود به وظایفشان عمل می کنند. حالا بحثم روی باشگاه و برنامه ریزی و سازماندهی آن نیست. منظورم از حرفه ای گری هم این است که بازیکنان من به موقع درتمرین حاضر می شوند و رفتار آنها در تمرینات و مسافرتها برای انجام مسابقات کاملا حرفه ای است. حالا من نمی دانم که زندگی خصوصی آنها چطور است زمانی که در چارچوب های باشگاه نیستند، اینکه چقدر استراحت می کنند و چقدر به تغذیه شان دقت می کنند و چقدر مراقب سلامتی خودشان هستند. ولی در این بخشی که تحت کنترل باشگاه هستند من هیچ انتقادی از آنها ندارم و اتفاقا از این بابت از آنها ممنون هم هستم.

حل مشکلات مالی فوتبال ایران را حرفه ای تر می کند

لیگ ایران به نسبت قبل خیلی حرفه ای تر سازمان دهی می شود و من در این بخش پیشرفت بزرگی دیدم. طبیعی است در بقیه موارد هم جای رشد بیشتری وجود دارد. زیرساخت ها خیلی بهتر شده است منظورم  استادیوم ها است. زمینها به نسبت قبل کیفیت بهتری دارد و می بینیم که هر چه بیشتر به جلو پیش می رویم باشگاهها، کمپ ها و زمین های خودشان را دارند. اما به هر حال در نهایت همه اینها روی محور پول می چرخد و بحث مالی را می طلبد اگر این مساله هم حل شود قطعا خیلی شرایط بهتر می شود و کنار این پیشرفت ها خواسته ها حرفه ای گری از فوتبال هم بهتر می شود.

نسل ملی پوشان دوران من را با کی روش مقایسه نکنید

زمانی که سرمربی ایران بودید به نسبت الان مشکلات بیشتری وجود داشت ولی با وجود اینکه تیم را به راحتی به جام جهانی بردند هرگز غر نمی زدید، فکر می کنید مشکل آقای کی روش چیست؟ برانکو در این مورد گفت: نه می خواهم و نه دوست دارم در مورد کی روش نظر دهم. او  شرایطی متفاوت به نسبت زمانی که من در تیم ملی بودم، دارد. خیلی طبیعی است که آقای کی روش بهترین آرزو ها را برای تیم ملی ایران و موفقیت آن دارد. او دنبال بهبود مستمر مسائل در تیم ملی است. شما به سختی می توانید نسل فوتبالیست های زمان من را با حالا مقایسه کنید. مثلا در آن زمان تیمهای ژاپن و کره بسیار تیمهای خوبی بودند. کره ای که چهارم جهان شده بود. تیم بحرین که یک تیم ملی عالی اشت و همینطور هم عربستان و واقعا حریفان ما در آن زمان قوی بودند ولی ما هم در آن زمان بازیکنان و ستاره های داشتیم که کیفیت های بالایی داشتند و در تیمهای معتبر تجربه کسب کرده بودند.

بازیکنان من تجربه اروپایی داشتند

علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، علی دایی، وحید هاشمیان، فریدون زندی، رحمان رضایی همگی بازیکنانی بودند که در اروپا بازی می کردند. فقط تاسف من این بود که شرایطی به وجود آمد که در سطح جهانی نتوانستیم نتیجه بگیریم. چون من در آن زمان هم بازیکنان جوان با کیفیتهای بالا داشتم مثل جواد نکونام، برهانی، نصرتی و کعبی. یعنی در تیم من بازیکنان با تجربه و با کیفیت با جوانها تلفیق شده بودند و من هنوز به تیمی که رهبری می کردم افتخار می کنم. این مساله برای من یک افتخار و یک اولویت در زندگی ام بود.
ایران باید به ملی پوشان سابقش افتخار کند

بازیکنان من مثل علی کریمی بازیکنی با کیفیت جهانی بود. او در بایرن مونیخ و شالکه بازی کرده بود یا علی دایی که در بایرن و هرتابرلین توپ می زد یا همین طور مهدوی کیا که درهامبورگ بازی می کرد و آن زمان تیم هامبورگ در کنار بایرن مونیخ جزو بهترین تیمهای بوندسلیگا بود. یا هاشمیان که هم در هامبورگ بازی کرده بود هم در بایرن. یا رحمان رضایی که در ایتالیا بازی می کرد و شما می دانید که کالچیو یکی از قوی ترین لیگهای دنیا را دارد. این بازیکنانی بودند که ایران باید حتی الان هم به آنها افتخار کند و بیشتر از اینها قدرشان را بداند.

هند و گوام رقبای سرسختی نیستند

بازی گوام و هند  برای محک زدن بازیکنان جوان تیم ملی دیدارهای ایده آلی است و این حریفان نمی توانند برای ایران مشکل ساز شوند. خیلی طبیعی است که سرمربی بیشتر از همه می داند که چگونه تیم را بچیند. از آنجایی که تیم ملی در حال تغییر نسل است، این فرصت ایده آلی است که مربی بتواند بازیکنان جوانش را محک بزند.

قهرمانی در جام حذفی و لیگ را می خواهیم

همانطور که شما اشاره کردید من پیش از بازی با فولاد عنوان کردم که پرسپولیس هنوز به قهرمانی در لیگ فکر می کند. در مورد جام حذفی هم همینطور است. ما در هر بازی در هر بخشی می خواهد باشد با حداکثر توان وارد می شویم. جام حذفی هم جام شگفتی ها است و در آن اتفاقات پیش بینی نشده زیادی به وجود می آید که این مساله هم در همه دنیا وجود دارد. خیلی پیش می آید که تیمهای ضعیف به یکباره بالا می آیند و قهرمان جام حذفی می شوند. ولی هدف پرسپولیس این است که در لیگ و جام حذفی قهرمان شود.

بازی خوب پرسپولیسی ها بزرگترین دعوتنامه برای هوادارن است

می خواهم هوادارن پرسپولیس بدانند که بازیکنان واقعا افتخار می کنند که بازیکنان این تیم هستند و با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد هم در تمرین ها و هم در مسابقات حداکثر توانشان را می گذارند و بازی و تلاشی که بازیکنان پرسپولیس انجام می دهند می توانم به جرات بگویم که قوی ترین و بالاترین دعوتی است که می توانند از تماشاگران برای حضور در مسابقات داشته باشند و با هم از بازی زیبا و پیروزی شان لذت ببرند و شادی کنند. چون به هر حال همیشه گفتم تماشاگران از هر چیزی برای ما مهم تر هستند و همه اینکارها را ما بخاطر رضایت هواداران انجام می دهیم. پیامی هم که من می توانم به هوادران تیمم بدهم این است که همیشه پشت تیمشان باشند و ازبازیکنان حمایت کنند و مطمئن باشند این بازیکنان در هر تمرین و مسابقه بیشتر از پیش تلاش می کنند. البته طبیعی است که هیچ وقت نمی شود برد در بازی را تضمین کرد ولی هیچ شکی وجود ندارد که بازیکنان پرسپولیس تمام توانشان را در زمین می گذارند.

گفت و گو از: شقایق آسیایی

دیدگاه‌ها