کد خبر : 1265306 | 16 شهریور 1394 ساعت 11:51 | 15.7K بازدید | 0 دیدگاه

گفت و گو با رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال

جریمه نهایی عبدالزهرا: توبیخ کتبی!

کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ایران پس از اثبات وجود ماده ممنوعه در نمونه علاعبدالزهرا بازیکن عراقی سابق تراکتورسازی او را با حکم توبیخ کتبی جریمه کرده است.

جریمه نهایی عبدالزهرا: توبیخ کتبی!
به گزارش "ورزش سه"، دکتر توحید سیف برقی رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال ضمن اشاره به پیچیدگیهای این پرونده به سایت ورزش سه گفت: بعد از مسابقه تیمهای ملی ایران و عراق در جام ملتهای آسیا، فیفا طی نامه ای به فدراسیون فوتبال دراواخر بهمن ماه سال گذشته از فدراسیون فوتبال خواست ، روند مدیریت نتایج بازیکن سابق تیم تراکتورسازی آقای علا عبدالزهرا توسط فدراسیون فوتبال ایران انجام شود.

وی ادامه داد:« لذا بلافاصله کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال بر اساس اطلاعات ارسالی از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و آیین نامه مبارزه با دوپینگ فیفا اقدام به مدیریت نتایج کرد. با توجه به اینکه بر اساس برگه آزمایشگاه کلن آلمان، فقط نمونه A بازیکن حاوی ماده ممنوعه بود بلافاصله در اولین اقدام کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون از آزمایشگاه کلن آلمان در خواست کردتا نمونه B بازیکن در وضعیت LONG STORAGE(ذخیره طولانی مدت)قرار گیرد تا در صورت نیاز به درخواست بازیکن ، نمونهB بازگشایی شود که خوشبختانه علیرغم گذشت بیشتر ازسه ماه از اعلام جواب نمونهA، نمونه معدوم نشده بود و آزمایشگاه کلن آلمان موافقت خود را با درخواست فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد.

سیف در ادامه گفت : نمونه B توسط آزمایشگاه آنالیزشد و جواب نمونه Bعلا عبدالزهرا جواب نمونه A را تایید کرد. دراین مرحله تخلف دوپینگ بازیکن قطعی شد و به وکیل تخلف آقای علا عبدالزهرا از قوانین مبارزه با دوپینگ اعلام شد و مقرر شد جلسه استماع دفاعیات بازیکن و همچنین کمیسیون بدوی وی برگزار شود. وکیل بازیکن همچنین جهت دفاع موثر از بازیکن و عدم امکان حضوردر ایران استفاده از ویدئو کنفرانس را در خواست کرد که با پذیرش کمیته انضباطی جهت دفاع موثر از بازیکن مواجه شد. در نهایت بعد از ارسال دفاعیه توسط وکیل و نیز برگزاری جلسه کمیسیون انضباطی از طریق ویدیو کنفرانس در محل فدراسیون فوتبال، برای کمیسیون مشخص شد که علی رغم تخلف دوپینگ آقای علا عبدالزهرا، وی مستحقق تخفیف است.

رئیس کمیته پزشکی در ادامه گفت:« لازم به ذکر است بر اساس آیین نامه مبارزه با دوپینگ فیفا و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، ماده ممنوعه "متیل هگزان آمین" جزو مواد خاص طبقه بندی می شود و بر اساس همبن آیین نامه میزان مجازات از توبیخ کتبی تا ۲سال محرومیت است. در این آیین نامه اشاره شده است برای حذف محرومیت ، بازیکن باید علاوه بر اظهارات خود دلایل تایید کننده ای ارائه کند که به راحتی موجبات جلب اطمینان کمیسیون انضباطی را فراهم سازد که نیتی برای افزایش کارایی ورزشی نداشته است و همچنین بازیکن بتواند اثبات کند که چگونه ماده ممنوعه خاص وارد بدن او شده است که بر اساس مدارک ارسالی از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ، مطالعه دقیق دفاعیه وکیل بازیکن ، مدارک و مستندات پرونده و همچنین استماع دفاعیه وکیل از طریق ویدیو کنفرانس این امر محقق شد.

سیف برقی درپاسخ به در خواست کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره پرونده و حکم علا عبدالزهرا گفت: در بسیاری از پرونده های دوپینگ در خواست پرونده کامل بازیکن مرتکب دوپینگ و احکام دوپینگ توسط مراجع بالاتر مانند فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام میگردد که در صورت تایید حکم به فدراسیون ابلاغ میگردد.
سیف برقی در پاسخ به اینکه آیا حکمی از سوی فدراسیون فوتبال در مراجع بالاتر رد شده است گفت :از سال 2008 حدود 60 پرونده دوپینگ در فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار گرفته است که تا کنون تمامی پرونده های دوپینگ مورد تایید فیفا قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: برخلاف شایعات مطروحه درباره علا عبدالزهرا که در حال حاضر به همراه تیم ملی عراق در ایران بسر می برد، وی میتواند به همراه تیم ملی عراق در مسابقات شرکت نماید.

دیدگاه‌ها