کد خبر : 1265967 | 18 شهریور 1394 ساعت 16:13 | 362.2K بازدید | 95 دیدگاه

همه از سوریان حرف می‌زنند

سوریان مقصر یا قربانی؟ (آنالیز تصویری)

از شب گذشته و در پایان کشتی شگفت انگیز حمید سوریان و حریف آذربایجانی، رشته کشتی یک بار دیگر تبدیل به خبر اول بین اهالی ورزش در ایران شده است.

سوریان مقصر یا قربانی؟ (آنالیز تصویری)
به گزارش "ورزش سه"، اتفاقی که شب گذشته در کشتی بین حمید سوریان و روشن بایراموف رقم خورد، به معنای پایان یک سال زحمت حمید سوریان بود که برای کسب هشتمین طلای جهان وارد رقابت های قهرمانی جهان شده بود. سوریان قصد داشت با تکرار درخشش مداوم خود خیال ایران را از کسب سهمیه المپیک نیز راحت کند، اما اتفاقات کشتی وی با حریف آذربایجانی همه چیز را تغییر داد.
شاید باید سال ها بگذرد تا دوباره یک کشتی گیر ایرانی در یک مسابقه کشتی دیس کوالیفای شود؛ اتفاقی که امروز بعد از یک ضربه و نیم سوریان مقابل بایراموف برای وی رخ داد. با مرور فیلم بازی می‌ توانیم، قضاوت دقیق تری نسبت به رأی داوران داشته باشیم:

شروع کشتی:

کشتی سوریان مقابل بایراموف با حملات پیاپی سوریان آغاز می‌ شود و نماینده ایران به قصد کمرگیری با جنب و جوش زیاد کشتی گیر آذربایجانی را در موقعیت دفاع صرف قرار داده است.

اولین برخورد:

اولین برخورد در ثانیه شصت و ششم کشتی رخ می‌ دهد. زمانی که بایراموف با دو ضربه متوالی دست به سر سوریان او را تحریک می‌کند تا وی با یک ضربه سر محکم این دو حرکت را جبران کند. سوریان با قراردادن دست راست به پشت سر بایراموف، با سر پیشانی او را مجروح می‌ کند کاری که کشتی گیری با تجربه سوریان هرگز نباید آن را انجام می‌ داد. البته نباید از حرکت کشتی گیر آذربایجانی هم غافل شد. اما خودداری سوریان از درگیری می‌توانست همه چیز را تمام کند. بعد از این برخورد سر بایراموف آسیب می‌ بیند و کشتی به مدت یک دقیقه قطع می‌ شود. البته داوران دو امتیاز برای بایراموف و یک اخطار برای سوریان در نظر می‌ گیرند.

1038987

1038988

1038989

برخورد دوم:

با آغاز کشتی سوریان دوباره همان روش تهاجمی را ادامه می‌ دهد. او به قصد کمرگیری مدام سر خود را به سرشانه حریف نزدیک می‌ کند. گارد بایراموف بسته است و کاملا مشغول دفاع تا اینکه لحظه موعود فرامی رسد. سوریان بعد از چند خیز به سمت حریف یک بار دیگر به قصد کمرگیری به سمت او هجوم می‌ برد که این بار روی سر او به زیر چانه بایراموف برخورد می‌ کند. دقیقه 1:53؛ لحظه ای که بایراموف رو به داور به حرکت سوریان اعتراض می‌کند و کشتی بلافاصله قطع می‌ شود.

1038990

اعتراض سوریان:

هادی عامل گزارشگر مسابقه، مربیان ایران، سوریان و طرفداران کشتی به تصور یک جریمه دیگر در انتظار رأی داوران هستند که رئیس تشک با عصبانیت و ایما و اشاره دستور به قطع فوری کشتی به سود بایراموف می‌ دهد. سوریان مقابل میز داوران نشسته و از آنها توضیح می‌خواهد اما برای داوران خشونت سوریان قابل گذشت نیست. این در حالی است که تکرار لحظه آهسته این حس را می‌ دهد که سوریان در ضربه دوم هیچ عمدی نداشته و تنها شتاب او برای جبران امتیازات باعث این برخورد شده است. در این لحظه مربیان ایران به رأی اعتراض می‌کنند اما اعتراض آنها قبول نمی‌ شود. داور سوریان را برای اعلام رأی نهایی به وسط تشک فرامی خواند اما او قصد ندارد اجازه بدهد دست حریف آذربایجانی بالا برود. با این حال ترس از محرومیت باعث می‌ شود که وی سرانجام به میانه تشک بیاید و با بی میلی، شاهد برتری بایراموف باشد. اتفاقی که با توجه به برتری فنی سوریان هرگز نباید رخ می‌ داد. جالب اینکه بایراموف حتی یک حمله نصفه و نیمه هم به سوریان نکرد اما برنده این مسابقه شد.

1038904

فینال و تأسف مجدد

بایراموف در فینال تنها 30 ثانیه مقابل حریف کوبایی دوام آورد و به سرعت و با نتیجه 8 بر صفر بازنده شد. اتفاقی که تأسف سوریان و کشتی دوستان ایرانی را بیشتر کرد. سوریان که می‌ توانست به صورت جدی برای هشتمین طلای خود پا به میدان بگذارد، با شکست جنجالی مقابل حریف کره ای بیرون از سالن زانوی غم بغل گرفته بود ...
اینکه دقیقا در ذهن دلاور کشتی ایران چه می‌ گذشته و اینکه او در زدن این ضربات چقدر عمد داشته یا تصادفا این مساله رخ داده است، موضوعی است که باید مستقیما از خود او سوال کرد. هرچه که بود حیف شد، خیلی هم حیف شد.

1038906

دیدگاه‌ها