کد خبر : 1271064 | 07 مهر 1394 ساعت 10:45 | 70K بازدید | 5 دیدگاه

مطالبی درباره‌ی مرد برگزیده که شاید نمی‌دانستید

جواد زرینچه، دفاع راست تاریخی فوتبال ایران

جواد زرینچه توانست با 46 درصد آرای مردم بالاتر از حسین کعبی و خسرو حیدری بهترین دفاع راست تاریخ ایران لقب بگیرد.

جواد زرینچه، دفاع راست تاریخی فوتبال ایران
به گزارش "ورزش سه"، وقتی اواخر سال 1365 ، 14 بازیکن تیم ملی فوتبال را ترک کردند، پرویزدهداری سرمربی وقت تیم ملی، یک جوان 20 ساله ازتیم ژاندارمری که دردسته سوم باشگاه های تهران مشغول بود ؛ به تیم ملی آورد.کمتر کسی فکرمی کرد این بازیکن بتواند در تیم ملی دوام بیاورد و جای خالی بیانی را پر کند ، نه تنها این بازیکن جوان توانست در تیم ملی موفق شود بلکه حال او لقب بهترین دفاع راست بعد از انقلاب را مال خود کرده است. جواد زرینچه !

نکته ی جالب این است که زرینچه در ابتدا برای تیم دهداری در پست دفاع چپ بازی می کرد و صمد مرفاوی راست ، که این ترکیب ابتدایی پس از شناخت دهداری از توانایی های متحول شد. زرینچه پس از آنکه به تیم ملی دعوت شد در اولین بازی خود برابر کویت عملکرد موفقی از خود نشان داد و نمره ی قبول از سرمربی وقت ایران گرفت. او که در تیم ملی جای شاهین بیانی را گرفته بود پس از رفتن بیانی از استقلال به قطر، به استقلال پیوست و بدون اغراق میتوان گفت تاثیرگذارترین بازیکن دهه ی 70 استقلالی ها بود.این را هم جالب است بدانید که زرینچه وقتی استقلال به دسته سه سقوط می کند از کشاورز جدا شده و به استقلال می پیوندد تا از دسته سه تا دسته اول کشور با استقلال همراه باشد.

1041826

یکی از بهترین بازی های شاخص جواد زرینچه درتیم ملی مربوط به سال 1370 بوده که در بازی ایران- الجزایر که برای خداحافظی محمد پنجعلی برنامه ریزی شده بود. مجید نامجو مطلق ،صمد مرفاوی و جواد زرینچه ستاره های ایران در آن بازی بودند و تیم ملی در نهایت 2-1 الجزایر را در حضور 100 هزار نفره ی هواداران شکست داد. دو گل تیم ملی ایران را صمد مرفاوی به ثمر رساند.

بازی ملی موفقیت آمیز زرینچه در تیم ملی مربوط به بازی ایران دانمارک است که زرینچه کاپیتان تیم ملی بود و در پست دفاع وسط برای ایران عالی کار کرد.

می توان زیبا ترین و خاطره انگیزترین سانتر زرینچه در دوران بازیکنی اش را به جام جهانی 1998 فرانسه و در بازی برابر آمریکا نسبت داد.سانتری که با ضربه سر استیلی و اشک های این بازیکن ، گل قرن را منجر شود. مطمئنا به یاد دارید که تیم ملی آن بازی را 2-1 از آمریکا برد،بردی که به کام مردم ایران شیرین تر از عسل بود.

1041827

ستاره ی بی چون و چرای دهه ی 70 آبی ها، اسمش برای استقلالی ها خاطره ی دربی 73 را همیشه زنده می کند.در آن بازی پربرخورد، جنجالی و پرحاشیه پرسپولیس در نیمه ی اول 2-0 جلو افتاد. البته دقیقه ی 70 پرسپولیس یا جنجال هایی که در بازی شدرضا شاهرودی و در دقیقه ی 90 ستاره اش مجتبی محرمی را اخراج شده دید تا چند دقیقه آخر را 9 نفره به بازی ادامه داد.

نصرالله عبدالهی سرمربی وقت استقلال یا یک تغییر کارآمد، جواد زرینچه را از پست دفاع مرکزی به دفاع وسط منتقل کرد تا یکی از اصلی ترین زمینه سازان به تساوی رساندن بازی، زرینچه لقب بگیرد، البته استقلال در صورت خوش شانسی می توانست این بازی را برنده شود تا روز خوب زرینچه کامل تر باشد.

زرینچه در اواخر سالی که رولند کخ سرمربی استقلال بود ،مربی گری را به بازی ترجیح داد، در حالی که همچنان می توانست برای آبی ها حداقل یک فصل دیگر بازی کند. استقلال با رولند کخ رتبه‌ی نهم را کسب کرد.

زرینچه پس از بازیگری در تیم های استقلال تهران، صبای قم، صنایع اراک، آلومینیوم هرمزگان و شهرداری یاسوج مربی گری کرده است.

باید منتظر ماند و دید زرینچه در مربی گری هم می تواند موفقیت های دوران بازیکنی اش را تکرار کند یا خیر.

دیدگاه‌ها