کد خبر : 1280815 | 16 آبان 1394 ساعت 16:36 | 46.2K بازدید | 0 دیدگاه

او حق دخالت در نجات بازیکن را نداشت

انتقاد جامعه پزشکی از داور ناجی !

دکتر نادر حقی، معاون آموزش اورژانس تهران معتقد است مساعدت کمک داور می توانست شرایط را برای تیغ نورد سخت تر کند.

انتقاد جامعه پزشکی از داور ناجی !
به گزارش "ورزش سه"، در دیدار دو تیم لیگ یکی خونه به خونه و نفت آبادان در دقیقه 85 بازی تیغ نورد و حمید مروی برای زدن ضربه سر به هوا بلند می شوند که ضربه پیشانی مروی به گیجگاه تیغ نورد برخورد می کند و او نیمه بیهوش به زمین می افتد بعد از آن مداخله کمک داور و حسن حوری مربی دروازبانهای نفت کمک می کند تا مدافع این تیم از خطر مرگ نجات پیدا کند.

با گذشت چند روز این این حادثه و پس از بررسی پرونده تیغ نورد نکات جدیدی در پرونده او وجود دارد. اول اینکه در جایی که پزشک وجود دارد بقیه افراد اجازه دخالت ندارند.

بعداز آن نوبت به تقدیر از سعید آل وردی کمک داوری بازی رسید بدون هماهنگی با کمیته پزشکی رسید و این سائبه را برای مسوولان این کمیته به وجود آورد که این عمل کمک داور در روزهایی که هجمه زیاد انتقادات به سمت داوری است می تواند این مساله را تعدیل کند.

 در همین راستا با دکتر نادر حقی، معاون آموزش اورژانس تهران گفت گو کردیم، او در این مورد گفت:در گذشته از لحاظ پزشکی وسیله ای به نام دهن باز کن وجود داشت که شبیه مارپیچ آبمیوه گیری بود و در موارد مشابه از آن استفاده می کردند. ولی امروزه تنها در مواردی باید اینکار را انجام داد که خطر خفگی با ماده غذایی و یا شکستگی دندان وجود داشته باشد در غیر اینصورت فشاری که برای باز کردن دندان می آید ممکن است باعث شکستگی فک شود.

او ادامه داد: در مواردی که تشنج مغزی وجود داشته باشد با ید با وسیله ای پلاستیکی یا پارچه ای از قفل شدن دهان جلوگیری کرد ولی در مورد ی که  انقباض فک صورت گرفته باشد اینکار توصیه نمی شود. ضمن اینکه در جایی که دکتر حضور دارد مثل زمین مسابقه فقط داور حق دارد سر و گردن بازیکن را بالا نگه دارد تا داور بالای سر بیمار حاضر شود.

وی افزود: لطفا از قول من بنویسید که من نمی خواهم با این صحبتها باعث ترس افراد برای کمک به موردهای مشابه شوم. بلکه می خواهم بگویم در این مورد بخصوص ممکن بود فشار زیادی که برای باز شدن دندان وارد شده باعث شکستن فک بازیکن شود.

دیدگاه‌ها