کد خبر : 1281050 | 17 آبان 1394 ساعت 15:30 | 195.4K بازدید | 34 دیدگاه

بررسی دفاعیه داور بازی ذوب آهن - پرسپولیس

معمای داور ذوب آهن - پرسپولیس

روز شنبه طاهری سرپرست باشگاه پرسپولیس در استودیوی شبکه خبر حاضر شد و به انتقاد از تاثیر منفی اشتباهات داوری روی سرنوشت پرسپولیس در بازیهای فصل جاری، به خصوص بازی با ذوب اهن در جام حذفی پرداخت.

معمای داور ذوب آهن - پرسپولیس
به گزارش "ورزش سه"، در میانه این برنامه زنده، جهانبازی داور بازی ذوب آهن-پرسپولیس در ارتباط تلفنی، به برنامه پیوست. جهانبازی سعی داشت با توضیحات، خود ذهن سرپرست باشگاه پرسپولیس و بینندگان برنامه را روشن کند. در کمال تعجب اما توضیحات جهانبازی، سوالات تازه یی برای تماشاگران ایجاد کرد. در ادامه این مطلب، می توانید صحبت های جهانبازی و مجری برنامه را که در ویدئو هم قابل تماشا است، بخوانید. جهانبازی می گوید: «من خطار رو نگرفتم. جناب اقای میرزابیگی گرفته. بعد از اینکه من کارت قرمز رو دادم هم رفتم با ایشون صحبت کردم. اگر دوربین هم نشون بده، ممنون میشم. رفتم با ایشون صحبت کردم و دو سه بار هم پرسیدم که من دارم اخراج میکنم دروازه بان پرسپولیس رو و جام حذفی هست و پرسپولیس 10 نفره میشه. ایا شما مطمئنید که خطای هند بوده؟ ایشون(میرزابیگی) گفت خیالتون راحت. من هم بر اساس اعتمادی که به کمک داور داشتم، این تصمیم رو گرفتم.»


جهانبازی در بخش دیگری از حرفهای خود می گوید: «شما نگاه کنید وقتی من به سمت گلر میرم، اول به کمک داور نگاه میکنم، بعد کارت قرمز رو میدم.» مجری برنامه پس از این حرفهای جهانبازی می گوید: «من نمیخوام حرفهای شما رو نفی کنم اما از تصاویر احساس میکنم که شما با علم بر اشراف بر صحنه، با کارت به سمت دروازه بان پرسپولیس رفتید.» جهانبازی در این لحظه می گوید: «من این خطا رو نگرفتم. من این خطا رو نگرفتم. کمک داور گرفت.»

پرسش ها و نکات تازه پس از برنامه شبکه خبر

مرور حرفهای جهانبازی در این برنامه و تطبیق این گفته ها با تصاویر مربوط به صحنه اخراج گلر پرسپولیس، سوالات تازه یی درباره این صحنه جنجالی ایجاد می شود:

1-همانطور که مجری برنامه شبکه خبر هم به جهانبازی می گوید، این داور در صحنه اخراج بی آنکه به سمت کمک داور خود برود، مستقیما به سوی صادقی گلر پرسپولیس حرکت می کند و کارت قرمز را به سرعت از جیب خارج می کند و به گلر پرسپولیس می دهد. جهانبازی اصرار دارد که با دیدن پرچم کمک داور، تصمیم به اخراج صادقی گرفته است. اما وقتی داور وسط نسبت به چنین صحنه یی تردید داشته باشد، نباید اول به سوی کمک داور خود برود و از نزدیک حرف های او را بشنود و بعد تصمیم نهایی را بگیرد؟
2-یک نسبت معکوس هست میان سرعت جهانبازی در تصمیم گیری و دادن کارت قرمز به صادقی و اصرار وسواس گونه ی او به کمک داور(میرزابیگی) آنچنان که خود جهانبازی روایت می کند: «رفتم با ایشون صحبت کردم و دو سه بار هم پرسیدم که من دارم اخراج میکنم دروازه بان پرسپولیس رو و جام حذفی هست و پرسپولیس 10 نفره میشه. ایا شما مطمئنید که خطای هند بوده؟» داوری که با آن سرعت مستقیما به سوی بازیکن رفته و بهش کارت قرمز داده، بعد رفته به سوی کمک داور و ازش خواسته که با وسواس نظر نهایی اش را بدهد.

3-یک بار دیگر این چند جمله را مرور کنیم: « رفتم با ایشون صحبت کردم و دو سه بار هم پرسیدم که من دارم اخراج میکنم دروازه بان پرسپولیس رو و جام حذفی هست و پرسپولیس 10 نفره میشه. ایا شما مطمئنید که خطای هند بوده؟» جهانبازی پس از آنکه کارت قرمز را به صادقی داده، رفته کنار میرزابیگی و با او صحبت کرده است. اما در روایت اش از صحنه صحبت با کمک داور، تاکید دارد که از فعل مضارع استفاده کرده است: «من دارم اخراج میکنم دروازه بان پرسپولیس رو. ایا شما مطمئن هستید که خطای هند بوده؟» درواقع جهانبازی در حالی تاکید دارد که از کمک داور خواسته با وسواس نظر نهایی اش را بدهد که پیش از مشورت با کمک داور، گلر پرسپولیس با کارت قرمز خود او اخراج شده بود. درواقع جمله «من دارم اخراج میکنم دروازه بان پرسپولیس رو» در شرایطی که این دروازه بان پیش تر با کارت قرمز اخراج شده، فاقد مفهوم است. برخی می توانند این نکته را به عنوان لغزش زبانی گوینده در نظر بگیرند.

4-وقتی داور وسط، در صحنه یی چنین مبهم، فقط با پرچم یا گفته ی کمک داور توی گوشی، به سرعت و مستقیم به سوی بازیکن خاطی می رود و کارت قرمز را به او می دهد، بعد می تواند مدعی شود که این تصمیم خودش نبوده و تصمیم کمک داور بوده است؟

جهانبازی چهار روز پس از تصمیم اشتباهش در بازی ذوب اهن-پرسپولیس، فرصت کافی داشت تا ذهن مسئولان پرسپولیس و بینندگان تلویزیونی را روشن کند، اما حالا ابهامات بیشتری نسبت به روز بازی، درباره تصمیم سرنوشت ساز جهانبازی ایجاد شده است. کافی است ویدئوی برنامه تلویزیونی شبکه خبر را ببینیم و نکات مطرح شده در این گزارش را با محتوای ویدئوی تطبیق بدهیم. توجیهات جهانبازی، از تصمیم اش هم عجیب تر است.

دیدگاه‌ها