کد خبر : 1286941 | 13 آذر 1394 ساعت 15:27 | 32.5K بازدید | 0 دیدگاه

ادله باشگاه صبا در استفاده از کریمی با استناد به قوانین فیفا

بازیکنان سرباز "به محض پایان" باید برگردد!

در حالی که تخلف باشگاه صبای قم در استفاده از فرید کریمی به بحث اصلی رسانه ها تبدیل شده، آنها با ارائه ادله ای این موضوع را تکذیب کردند.

بازیکنان سرباز "به محض پایان" باید برگردد!
نماینده تام الاختیار علی دایی در گفتگو با "ورزش سه"، در این مورد اینطور توضیح داد: موضوعات مطرح شده در خصوص وضعیت فرید بهزادی کریمی ناشی از بی اطلاعی دوستان از مقررات حرفه ای فوتبال است.

بهمن دهقان در خصوص وضعیت بازیکن صبای قم و بازی او مقابل سیاه جامگان که مورد اعتراض مدیران باشگاه مشهدی قرار گرفته اظهار داشت:دوستان در حالی دنبال مثال و مصداق برای این نوع انتقال ها هستند که از خود نمی پرسند آیا مثلا در اسپانیا باشگاههای لوانته یا ختافه نظامی هستند و اگر بازیکنی در بارسا به سن سربازی رسید به آن باشگاهها می رود که برای مثال دنبال کشف موارد مشابه در فوتبال حرفه ای دنیا هستیم؟

او ادامه داد:آیین نامه نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال ایران پس از تنظیم برای تطابق با مقررات حرفه ای به فیفا ارسال شده و من یادم هست که در دوره ای در آیین نامه قید شده بود که بازیکن زیر 28 سال الزاما باید قراردادی حداقل سه ساله ببندد اما فیفا در بازنگری ، این بند را حذف کرد زیرا مغایر با بند 2 ماده 18 آیین نامه انتقالات فیفا بود که می گوید حداقل مدت یک قرارداد از زمان عقد تا پایان همان فصل است.نکته مهم اینکه در بازنگری فیفا بحث بازگشت سربازان به تیم های اولیه شان مورد اعتراض و حذف قرار نگرفت و اکنون در پیوست 2 بند 6 به صراحت آمده که بازیکن سرباز باید به محض پایان خدمت به تیم سابق خود برگردد. قید عبارت «به محض» مشخص می کند که این امر در مورد بازیکن صبای قم به درستی رخ داده و جای هیچ اعتراضی باقی نمی گذارد.جایی که نص صریح قانون و مقررات وجود دارد اجتهاد مقابل نص بی معنی است.به فرض محال بخواهند بگویند قانون ما ایراد دارد که همانگونه که گفتم فیفا به آن ایرادی وارد نکرده، باشگاه صبا چه گناهی دارد که از قانون مصوب فدراسیون تبعیت کرده است؟

دهقان افزود:اکنون زمان نقل و انتقالات نیم فصل اعلام شده و از دوم تا 29 دی ماه است. در این مدت هم دو بازی از دور برگشت برگزار می شود.مثلا یک بازیکن در هفته اول و دوم دور برگشت در صبای قم بازی می کند و چون همچنان پنجره نقل و انتقالات باز است هفته هیجدهم به سیاه جامگان می پیوندد. آیا می شود گفت این بازیکن به صورت غیر قانونی منتقل شده و در یک نیم فصل برای دو تیم بازی کرده؟اصلا و ابدا.

مدیرعامل سابق شاهین بوشهر یادآور شد:در بند 5 ماده 5 آیین نامه نقل و انتقالات فیفا گفته شده که یک بازیکن نباید در طول یک فصل در بیش از دو تیم بازی کند و در ادامه محدودیت های این ماده را منوط به مقررات خاص و بومی ومحلی فدراسیون های عضو دانسته است.بحث سربازی و تیم های نظامی جزو مقررات بومی کشور ماست که فیفا هم آن را معتبر دانسته و هیچ الزامی برای محدودیت بازی یک بازیکن در دو تیم در یک نیم فصل قرار نداده است.

دیدگاه‌ها