کد خبر : 1288882 | 22 آذر 1394 ساعت 15:25 | 92.2K بازدید | 1 دیدگاه

محرومیت سنگین برای دو کشتی‌گیر دوپینگی ایران

اتحادیه جهانی کشتی از محرومیت مادام العمر طالب نعمت‌پور و محرومیت چهار ساله محمدحسین محمدیان از حضور در کلیه رقابت‌های این رشته ورزشی خبر داد.

محرومیت سنگین برای دو کشتی‌گیر دوپینگی ایران
به گزارش "ورزش سه"، با وجود اضافه شدن نام محمدیان به فهرست محرومین در سایت رسمی اتحادیه جهانی کشتی، این خبر تا بامداد یکشنبه، بازتابی در رسانه‌های ایران نداشته.

طالب نعمت‌پور قهرمان کشتی فرنگی جهان در سال ۲۰۱۳ و محمدحسین محمدیان هم برنده مدال برنز کشتی آزاد جهان در سال ۲۰۱۴ است.

پیش از این گفته می‌شد محرومیت نعمت‌پور در یک ماه آینده به پایان می‌رسد و حتی توسط محمد بنا به اردوی تیم ملی فراخوانده شد. اما او مطابق مقررات، به دلیل اینکه برای دومین بار مبادرت به استفاده از مواد نیروزا کرده، به سنگین‌ترین مجازات ممکن در عرصه ورزش محکوم شده است.

طالب با وجودیکه حق کشتی گرفتن ندارد اما ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد از دنیای کشتی خداحافظی می‌کند. او اعلام کرد: «احساس می‌کنم به عنوان سرباز وطن با تحمل رنج و مشقت‌های فراوان و به قدر بضاعت خود ادای دینی ناچیز کرده‌ام.»

نعمت‌پور که آزمایش دوپینگ از او در جام جهانی ۲۰۱۴ مثبت اعلام شد، تاکید کرده بود «با گذشتن از دنیایی درد دل و ناگفته» کناره‌گیری خود را از ورزش قهرمانی اعلام می‌کنم.

حال می‌توان پرسید، آیا «ادای دین» که محرومیت مادام العمر را در پی داشته، می‌تواند مقبول علاقمندان ورزش باشد؟ و اینک که اتحادیه جهانی رسماً خبر محرومیت را اعلام کرده، آیا او خود را موظف نمی‌بیند که بخشی از «دنیای درد دل» که در بیانیه‌اش نوشته بود را بازگو کند؟

نعمت‌پور تنها فرنگی‌کار ایرانی نیست که برای همیشه از حضور در عرصه این ورزش محروم می‌شود. پیش از او علیرضا غریبی در فوق سنگین هم به صورت مادام العمر، از شرکت در مسابقات کشتی محروم شده بود.

امیرعلی اکبری قهرمان کشتی فرنگی جهان هم به خاطر اینکه مانند غریبی و نعمت‌پور دو بار دچار محرومیت شد، برای همیشه حق حضور در مسابقات کشتی را از دست داد. او حالا در رشته هنرهای رزمی ترکیبی یا MMA فعال است و تمریناتش را در تایلند پیگیری می‌کند.

از محمدحسین محمدیان به عنوان یکی از آینده‌سازان کشتی ایران یاد می‌شد. به نحوی که با وجود ناکامی در مسابقات انتخابی تیم ملی به تشخیص رسول خادم در مسابقات جهانی لاس وگاس، تیم ملی را همراهی کرد. او فرزند عسگری محمدیان دارنده دو مدال نقره المپیک‌های سئول و بارسلوناست. محمدیان امسال در دوحه، مدال طلای آسیا را به گردن آویخت.

اتحادیه جهانی کشتی، محل بروز تخلف از محمدیان را «خارج از مسابقه» عنوان کرده. بیست روز قبل، با حضور سرزده مأموران نادو در ایران از هشت آزادکار شاخص تیم ملی، آزمایش گرفته شد.

افسران نادو از کمیل قاسمی، مسعود اسماعیل‌پور، ایمان صادقی، محمدحسین محمدیان، حسن رحیمی، حسن یزدانی، علیرضا کریمی و سیداحمد محمدی نمونه‌گیری کردند.

از این جمع فقط نام محمدحسین محمدیان در فهرست محرومین اتحادیه جهانی کشتی درج شده. اسم تعدادی از کشتی‌گیران آمریکای جنوبی که در مسابقات پان آمریکن از داروهای غیرمجاز استفاده کرده بودند نیز در این فهرست دیده می‌شود که هیچکدام سر‌شناس نیستند.

کشتی ایران بار‌ها با محرومیت قهرمانانش در رده‌های مختلف سنی مواجه شده. از بازیهای آسیایی ۱۹۸۶ سئول تا عباس جدیدی در مسابقات جهانی ۱۹۹۳ تورنتو و پیش از آن، دوپینگ گسترده فرنگی کاران و سپس محرومیت‌های پرتعداد در رده سنی جوانان و گاهی نوجوانان! تاکنون ده‌ها کشتی‌گیر ایرانی به خاطر استفاده از داروهای غیر مجاز، با محرومیت مواجه شده‌اند.

طبق مندرجات فهرست اتحادیه جهانی کشتی، ماه آینده محرومیت دو ساله گئورگی ادیشراشویلی از گرجستان به پایان خواهد رسید. او طلای وزن اول کشتی آزاد اروپا را در کارنامه دارد.

از دوران محرومیت آپوروا تیاگی قهرمان نوجوانان آسیا از هندوستان کمتر از یک ماه باقی مانده. زهره اوتامرادوا (ازبکستان) نیز شش ماه دیگر می‌تواند به عرصه مسابقات برگردد.

دیدگاه‌ها