کد خبر : 1307718 | 10 اسفند 1394 ساعت 13:37 | 52.8K بازدید | 17 دیدگاه

انتقادها از سرمربی هلندی بی مورد است؟

فان خال در نقش کی‌روش؛یک داستان تکراری

اخیرا صحبت‌های زیادی از نارضایتی بازیکنان منچستریونایتد از فان‌خال منتشر شده و بازیکنان یونایتد از تاکتیک‌ها، تمرینات و ‏رژیم‌های غذایی سرمربی هلندی راضی نیستند.

فان خال در نقش کی‌روش؛یک داستان تکراری
 به گزارش "ورزش سه"، مشخص نیست که این صحبت‌ها چقدر واقعیت دارند ولی اگر به دوران حضور ‏کارلوس کی‌روش در کنار فرگوسن برگردیم ، کمی اوضاع آشنا به نظر می‌رسد‎.
 همه چیز از سال 2000 شروع شد. پس از کسب سه گانه در سال 1999،یونایتد برای سومین پیاپی لیگ ‏تلاش می‌کرد و تیم دوم، آرسنال بود که 18 امتیاز با شیاطین سرخ فاصله داشت. یونایتد در 38 بازی 97 گل به ثمر رسانده بود. در ‏اروپا، هر چند که یونایتد نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و مقابل رئال مادرید شکست خورد ولی شیاطین سرخ خیلی راحت ‏باید بازی را می‌بردند و با بدشانسی از رقابت‌ها کنار رفتند. بازیکنان تمام تلاششان را کردند و انگار روز، روزشان نبود. یونایتد با ‏سری بالا حذف شد‎.


992505


ولی فرگی، تفکر دیگری داشت. او می‌دانست که رئال کارشان را سخت خواهد کرد و برایشان مشکل به وجود خواهد آورد. او متوجه ‏شده بود که برای موفقیت در اروپا، نباید چیزی را بر عهده شانس بگذارد و کنترل تیمش بر بازی باید افزایش پیدا کند. او متوجه شده ‏بود که به جای اینکه شما 10 موقعیت داشته باشید و حریف 5 موقعیت، بهتر است شما 5 موقعیت داشته باشید ولی به حریف اجازه ‏ایجاد موقعیت ندهید. بدین ترتیب، سبک مالکیت توپ از همان موقع شروع شد‎.
در سال 2001، فرگی خوان سباستین ورون و رود فان‌نیستلروی را به خدمت گرفت تا بازی‌هایی با فشردگی بالای را با تغییر سبک ‏تیمش از 2-4-4 به ‏‎1-5-4‎، به سیستم مورد نظرش نزدیک کند. روی کین زوج ورون در خط میانی بود در حالی که پل اسکولز کمی ‏جلوتر بازی می‌کرد و به خط حمله تنیم کمک می‌کرد‎. ‎این سبک مالکیت توپ با حضور هوادارانی که شعار "2-4-4" سر می‌دادند ‏خوب پیش نرفت. آنها از فرگی می‌خواستند به سبک قدیمی خود که تیمش در اجرای آن استاد بود برگردد‎.
طبیعی بود که بازیکنان نمی‌توانستند با این سیستم جدید هماهنگ شوند و بدین ترتیب، عملکرد یونایتد خیلی جالب توجه نبود و در ‏مواقعی خسته کننده و خواب آور. به علاوه سیستم جدید یونایتد را در لیگ برتر و چمپیونزلیگ موثر نکرده بود. یونایتد پیش از ‏کریسمس 10 شکست تجربه کرده بود و در پایان فصل نیز در رده ی سوم کار را تمام کرد و در چمپیونزلیگ نیز مقابل بایرن مونیخ ‏در یک چهارم نهایی حذف شد. برای بازیکنانی که با یک سیستم کاملا خو گرفته بودند خیلی سخت بود که به یک سیستم جدید عادت ‏کنند‎.
برای پیاده کردن چنین سبکی فرگی به یک انقلاب نیاز داشت و کاتالیزور این انقلاب، شخصی نبود به جز کارلوس کی‌روش که در ‏سال 2002 به یونایتد پیوست و سال 2003 برای هدایت رئال مادرید از تیم جدا شد ولی پس از عدم موفقیت در این تیم، سال 2004 ‏دوباره به کنار فرگی بازگشت. ‏



995644


با وجود اینکه یونایتد در سال 2003 قهرمان لیگ شد ولی یک از سخت ترین دوره‌های فرگی در دوران گذار تیمش رقم خورد. ‏کی‌روش نقش بسیار مهمی در آن دوره داشت و فرگی اختیارات تمام و کمالی در اختیار او قرار داد تا این انتقال را صورت دهد. خیلی ‏اغراق آمیز نیست اگر بگوییم او سرمربی پشت پرده ی تیم بود. کی‌روش روش‌های خود را در تمرینات پیاده می‌کرد، بازیکنان را ‏قالب ریزی و مته کاری می‌کرد و شاگردان فرگی، از تمرینات راضی نبودند زیرا بیش از حد تکراری و خسته کننده شده بود. بدین ‏ترتیب گری نویل نقشه ای علیه کی‌روش کشید تا او از تیم کنار گذاشته شود ولی با مخالفت تند فرگی همراه شد. حمایت فرگی از ‏دستیارش با وجود اعتراض بازیکنان و هوادارانش تزلزل ناپذیر بود. او مطمئن بود سیستمی که کی‌روش پیاده می‌کند در طول سال‌های ‏آینده در اروپا و لیگ برتر باعث برتری یونایتد نسبت به رقبا خواهد بود‎.

جذب روبن و رونالدینیو به بن بست خورد و یونایتد به جای این کار، سراغ دو بازیکن جوان رفت. رونالدو و رونی که هر دو، رکورد ‏خرید بازیکن نوجوان را شکستند. با این حال کی‌روش می‌دانست که این دو، دو بازیکن جوان بسیار خوب هستند که هسته تیم را ‏تشکیل خواهند داد. با ادامه جستجو‌های کی‌روش برای جذب بازیکنان جوان جدید که به کار تیم بیایند، بعضی بازیکنان دهه نود تیم مثل ‏روی کین و فیل نویل کم کم کنار گذاشته شدند و باقی مثل گیگز، کمتر بازی می‌کردند. این موضوع خشم هواداران را نیز به همراه ‏داشت و انگار همه چیز رو به سقوط بود‎.
با سیستم 1-3-2-4 کی‌روش، رود فان نیستلروی به عنوان مهاجم نوک نقش ایفا می‌کرد که این موضوع با روح یونایتد در تضاد بود. ‏شیاطین سرخ در 11 بازی آخر خانگی‌شان با بیش از یک گل موفق به کسب پیروزی نشدند که کی‌روش در آن موقع چنین پاسخی به ‏خبرنگاران داد:" اگر بازی با بلکبرن را بررسی کنید، ما ‏‎6 ‎‏ یا 7 موقعیت گل ایجاد کردیم که معمولا بیش از این گلزنی می‌کنیم."‏‎ ‎اظهارنظری که با مخالفت هواداران روبرو شد‎.‎



995645


اما در فصل 08-2007 همه چیز ناگهان تغییر کرد و واوضاع روبراه شد. بازسازی یونایتدها جواب داد و جاناتان ویلسون، فوتبال ‏نویس سرشناس انگلیسی در مورد آن نوشت:" برای اولین بار در طول 30 سال، یک تیم انگلیسی در زمینه نوآوری تاکتیکی در یک ‏دهه، به تیم اول دنیا تبدیل شد."‏
منچستریونایتد در سال 2008 قهرمان لیگ برتر و چمپیونزلیگ شد و پس از آن هم دو بار دیگر به فینال لیگ قهرمانان رسید و چهار ‏بار لیگ برتر را فتح کرد. پس از آن بود که رسانه ها تیترهای دیگر در مورد کی‌روش زدند. دنیل تیلور در گاردین نوشت:" فرگوسن ‏بدون کی‌روش چطور تیمش را هدایت خواهد کرد؟"‏

ترجمه: روزبه مهری

دیدگاه‌ها