کد خبر : 1317045 | 25 فروردين 1395 ساعت 08:20 | 16.3K بازدید | 1 دیدگاه

آبی پوشان نه خونسرد بودند و نه با اعتماد به نفس!

آنالیز دیدار استقلال – سپاهان

در دیدار استقلال – سپاهان میهمان به مراتب بهتر فوتبال کرد. موقعیت های بیشتری خلق کرد و حتی مستحق پیروزی بود.

آنالیز دیدار استقلال – سپاهان
به گزارش "ورزش سه"، و به نقل از روزنامه خبر ورزشی البته بیشتر حملات سپاهان دور از دروازه بود و مهدی رحمتی هم واکنش های خوبی روی این حملات داشت. باید به درخشش خط دفاعی استقلال به خصوص مگویان هم اشاره کرد.

استقلال در روزی که نتوانست خوب و زیبا بازی کند یکی دو موقعیت گل خوب داشت اما رحمان احمدی هم مثل سید مهدی رحمتی روز خوبی را سپری کرد.

استقلال با وجود اینکه با سیستم 1-3-2-4 بازی می کرد در جلوی خط دفاعی اش فضای بازی ترکیبی را به حریف داده بود. سپاهان با توجه به میل پیشروی میثم مجیدی، مدافع چپ بارها از جناح راست روی دروازه حریف ارسال توپ کرد که همه توپ های ارسالی خطرناک بود.

استقلال در این بازی به جای اینکه فوتبال خود را به نمایش بگذارد بیشتر تحت تاثیر بازی سپاهان بود. این شاید به خاطر فشار روانی بود که روی استقلال بود اما سپاهان با توجه به اینکه ار جمع مدعیان خارج شده و بختی برای قهرمانی ندارد راحت تر بازی کرد.

استقلال برای رسیدن به جام قهرمانی باید با اعتماد به نفس و خونسردی بیشتر بازی کند.

1
خیلی خوب است که یکی از دو مدافع کناری در حمله باشند. اما حضور در دفاع اصلی ترین وظیفه آنهاست به خصوص در مدت زمانی که توپ در زمین خودی در اختیار حریف است. تا زمانی که توپ گیری صورت نمی گیرد باید روحیه دفاعی داشت و یک مدافع کناری زمانی یک مدافع کناری خوب لقب خواهد گرفت که ابتدا وظایف دفاعی اش انجام شود.

میثم مجیدی با اینکه با بازیکن سپاهان روی یک خط قرار دارد با پاس نابهنگام بازیکن حریف از کورس عقب می افتد و یک موقعیت خوب در کنار برای سپاهان ایجاد می شود.

1101977

2
بازگشت به عقب بازیکنان استقلال ضعیف است. در این صحنه مشهود است. هر فعل و انفعالی که صورت گرفته باشد این پرسش مطرح است که چرا جلوی خط دفاعی استقلال به هنگام دفاع کردن باز است؟ هافبک های دفاعی استقلال کجا هستند؟

فضایی که به تصویر کشیده شده طلایی ترین فضا برای ساماندهی حمله حریف است. سپاهانی در چنین صحنه ای به خوبی خط دفاعی استقلال را باز می کنند. توپ که از دست می رود بازیکنان استقلال باید به سرعت به هم نزدیک شوند تا فضاها از حریف گرفته شود. سرعت انجام این کار بالا نیست.

1101978

3
بازیکن استقلال که روی خط قوس ایستاده است چه کسی را مهار کرده؟

او به توپ نگاه می کند در حالی که انتظار از او بازی بدون توپ است. آیا نباید به کنار شیفت شود تا مانع از فرار بازیکن حریف در جناح راست گردد؟

در این صحنه مشهود است خط دفاعی استقلال خیلی بالا بازی می کند. نه به دروازه چسیبدن و نه به بالا بازی کردن! حریف که می خواهد پاس عقی دهد تیم مدافع خیلی سریع باید چند متری عقب نشینی کند اما واضح و مشهود بود که استقلالی ها بیشتر نظاره گر بودند. در این صحنه هم یک موقعیت خطرناک روی دروازه استقلال خلق می شود.

1101979

4
در روزی که استقلال خوب نبود صاحب موقعیت شد و اگر از اندک موقعیت ها استفاده می کرد مثل این صحنه پیروز می شد.

آرش برهانی سانتر آگاهانه ای روی دروازه سپاهان ارسال کرد. او یار هم تیمی پشت محوطه را دید و علامت دست او که نوید به داخل زدن را می داد. در این صحنه رحمان به خوبی خروج و دروازه را برای حریف کوچک کرد.

راستی چرا آرش برهانی کمتر به میدان می آید؟ چرا افت کرده است و به این بهانه روی نیمکت می نشیند؟ این ها سوالاتی است که باید پرویز مظلومی به آنها پساخ دهد.

1101980

5
تیمی که به دنبال قهرمانی است هم باید در دفاع پرتعداد باشد و هم در دفاع. استقلال در بازی با سپاهان در دفاع پرتعداد نبود. مثل این صحنه. فضای جلوی خط دفاعی استقلال خالی است و حریف می تواند مثلث های زیادی را بسازد. در کناره ها فضای پیشروی وجود دارد.

سپاهان اگر سپاهان روزهای اوج بود و محرم نویدکیا نیت بازی داشت بی شک از چنین صحنه هایی بهتر سود می برد. در بیشتر صحنه ها تداعی گر این است که سپاهان برد می خواهد.

1101981

6
همان طور که در تصویر می بینید سپاهانی ها بر خلاف استقلالی ها در دفاع پرتعداد هستند. این اجازه کار ترکیبی را کمتر می دهد و طبیعی است در چنین صحنه هایی بازیکن مهاجم اقدام به شوتزنی کند. البته در این صحنه موقعیت بردن توپ به جناح راست وجود داشت اما مهاجم صاحب توپ بدون اینک اطراف را ببیند اقدام به شوتزنی می کند.

دیدن محیط اجازه تصمیم آگاهانه را می دهد. نگاه به اطراف هنوز در ذهنیت بازیکنانی ایرانی خوب جا نیافتاده و این منجر به پاس ندادن به بازیکنانی می شود که در موقعیت های خوبی قرار دارند.

1101982

دیدگاه‌ها