کد خبر : 1327817 | 03 خرداد 1395 ساعت 16:18 | 34.5K بازدید | 4 دیدگاه

همه سایه روشن‌های یک انتقال طلایی

ویسی و سپاهان و یک دنیا علامت سؤال

انتقال عبدالله ویسی به سپاهان، مهم‌ترین خبر امروز فوتبال ایران است.

ویسی و سپاهان و یک دنیا علامت سؤال

به گزارش "ورزش سه"، این جابجایی بزرگ از چند جنبه قابل بررسی است:


1. هیجان اول، انتقال مربی پرهیجان بی تیم کم رمق و بی جانی است که سال قبل همه را با افت باورنکردنی‌اش شوکه نمود. سپاهان اگر بی هیجان ترین تیمی بود که در فصل قبل دیدیم، در عوض استقلال خوزستان، تیم ویسی پر هیجان ترین تیم بود. تیمی با جوان‌ها گمنام که در عین ناباوری لیگ را به تسخیر خود در آوردند. برای بازگرداندن کمی شور به تیم، استخدام شورگراترین مربی لیگ اقدام غریبی نبود.


2. ویسی و سپاهان. یکی در ابتدای کام گرفتن و به بار نشاندن برند مربیگری خود و دومی در فضای بعد از اولین غروب و جدی‌ترین افول این چند ساله خود. دو برند در نقطه مقابل هم. یکی در ابتدای سرازیری جاده موفقیت و دومی در نخستین و جدی‌ترین سربالایی جاده شکست. فرق این دو در تفاوت دو خودروست که اولی (یک ماشین اسپورت پرسرعت) تخت گاز و با دور موتور بالا مشغول طی کردن یک آزادراه بدون توقف است و دومی یک ماشین سنگین که در سربالایی کمرشکن جاده مشغول سرازیری رفتن رو به عقب است و نه تنها توان برگشتن به بالای جاده را ندارد بلکه در طول یک فصل تمام مسابقات حتی توان خاموش کردن ماشین و ایستادن در یک نقطه را هم نداشت. حالا مجسم کنید ماشین اسپورت بخواهد این ماشین سنگین را به کسل کند رو به بالای جاده.


3. در پیوند دو برند چه اتفاقی می افتد؟ کدام برند برند برتر است؟ کدام برند خود را دیکته می‌کند؟ کدام برند است که تحت تأثیر برند دیگر قرار می‌گیرد؟ در موازنه دورن تیمی و درون برندی ویسی و سپاهان، ارزش‌های اثرگذار این شراکت را کدام برند دیکته می‌کند؟ این ویسی است که باید به قواعد دیکته شده سپاهان تن بدهد یا این سپاهان است که غرور ناشی از برند برتر بودن خود را کاملاً کنار می‌گذارد و با تمام وجود خود را به فلسفه مربی جدید خواهد سپرد؟ این سؤال بسیار مهمی است. سوالی که شاید جوابش، ویسی را از افتادن در چاهی نجات دهد که پیش از این حسین فرکی و حتی ایگور استیماچ در آن فرو افتادند.


4. سایه روشن‌های انتقال ویسی به سپاهان کم نیستند. سؤال اول و اساسی سوالی بود که در بند بالا پرسیده شد. ویسی به عنوان طراح فلسفه جدید سپاهان به این باشگاه      بازیکنان توسط سرمربی گزینش می‌شوند یا باشگاه؟ محرم نویدکیا کجای معادله ویسی و سپاهان قرار می‌گیرد؟ این خیلی مهم است که بین ویسی و باشگاه بازیکنی قرار بگیرد یا نه. اصولاً نحوه جایگری خطی ارکان باشگاه در یک معادله بسیار مهمند. اگر یک خط مستقیم را در نظر بگیریم روند چیدمان عناصر درون باشگاه معمولاً به یکی از این دو حالت است. اول خط باشگاه، بعد سرمربی و بعد عناصر باشگاه شامل کادر فنی و بازیکنان. این آرایش معمول باشگاه‌هایی است که شخصیتی فراتر از سرمربی دارند.
دومین نحوه آرایش مربوط است به باشگاه‌هایی که سرمربی در آن فراتر از باشگاه است. در این چیدمان سرمربی اول خط است، باشگاه در رده دوم قرار می‌گیرد و بعد باقیمانده‌ها هستند که در انتهای خط قرار دارند.


فصل قبل سپاهان – درست مانند تمام تیم‌های دیگری که در آن نحوه چیدمان قدرت نامعلوم یا غیرشفاف است – از شیوه غیر خطی استفاده می‌کرد یعنی بازیکنانی که باید بعد از سرمربی قرار می‌گرفتند می‌توانستند بدون محدودیت خطی، سرمربی را دور بزنند و با باشگاه ارتباط مستقیمی داشته باشند. این بزرگترین کابوس هر باشگاهی است و صد البته بزرگترین مانع موفقیت هر سرمربی‌ای. امسال معادله ویسی و سپاهان چگونه پیش می‌رود؟
5. شما چگونه فکر می‌کنید؟ سپاهان و ویسی به عنوان دو برند چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند؟ این قصه خوب پیش می‌رود و فرجام شیرینی دارد یا ماجرا اصلاً به آن آسانی‌ها هم نیست که طرفین به آن فکر می‌کنند؟

دیدگاه‌ها