کد خبر : 1330560 | 13 خرداد 1395 ساعت 15:42 | 169.3K بازدید | 0 دیدگاه

او از بهترین‌های تاریخ است

اظهارنظرهای تاریخی فرگوسن در مورد مورینیو

ژوزه مورینیو همواره سرالکس فرگوسن را به عنوان مربی و الگوی خود دانسته است.

اظهارنظرهای تاریخی فرگوسن در مورد مورینیو

به گزارش "ورزش سه"، آقای خاص پس از مدت‌ها گمانه زنی،‌ سرانجام به عنوان سرمربی منچستریونایتد انتخاب شد و در جایگاه مردی خواهد نشست که او را رئیس صدا می‌زد. مورینیو در اولین مصاحبه اش عنوان کرد که می‌داند در باشگاه بزرگی حضور پیدا کرده و ترجیح می‌دهد به جای نگاه کردن به سه سال اخیر، به دوران طلایی یونایتد نگاه کند؛ دوران 27 ساله سلطنت یونایتد با فرگوسن. با این حال، رابطه این دو همیشه به این نبوده و فراز و فرودهای زیادی داشته است. در زیر به بررسی صحبت‌های فرگوسن در تمجید و یا علیه مورینیو پرداخته ایم.

 

 

1116900


 

پس از فینال جام اتحادیه - ژانویه 2005:" فکر می‌کنم مورینیو یک کنسرو کرم برای خودش باز کرد. ما به خاطر داریم که در پورتو چه اتفاقاتی رخ داد(اشتباهات داوری به نفع پورتو و علیه یونایتد). به چند هفته پیش نگاه کنید که یک پنالتی به نفع آنها مقابل لیورپول اعلام شد و رافا بنیتس چگونه اوضاع را کنترل کرد. ولی وقتی دروگبا گردن کوینتن فورچون را می‌گیرد و تهدیدش می‌کند، انتظار دارم که اتحادیه در این رابطه واکنشی از خود نشان دهد."


پس از صحبت‌های مورینیو مبنی بر اینکه فاصله 5 امتیازی آنها با یونایتد فقط 2 امتیاز است - دسامبر 2006:" من به لرزه افتاده ام. خوب است که می‌دانم دیدار ماه آوریل را باخته ایم زیرا می‌توانیم آخر هفته را استراحت کنیم. من تیم دوم را برای بازی بعدی به زمین می‌فرستم. تیم اصلی می‌تواند انرژی اش را برای بازی بعدی ذخیره کند. امیدوارم تا آن موقع 20 امتیاز از آنها جلوتر باشیم!."

 

 

1116895

 


در کنفرانس خبری- دسامبر 2006:"  اگر زیاد به ژوزه گوش کنیم دچار مشکل می‌شویم. نمی‌خواهم اجازه دهم بازیکنانم در تله مورینیو گیر بیفتند زیرا اگر فکر کنند کار تمام شده و ما قهرمان هستیم، به خودمان ضربه زده ایم. موانع زیادی در مسیر ما وجود دارد. برای قهرمانی در لیگ، باید با ثبات بود، مخصوصا در ماه مارس و آوریل. خوشبختانه در طول سال‌های اخیر در این ماه‌ها خوب کار کرده ایم."


پس از ادعای مورینیو مبنی بر اینکه داوری ها به نفع یونایتد است - مارس 2007:"  تیم فوتبال او در طول چند سال اخیر درگیری بسیاری با داورها داشته است. به نظر من وقتی با چلسی در رقابتی هستید،‌اگر شرایط به نفع آنها پیش نرود،‌اتفاقی رخ خواهد داد. یا داورها تهدید می‌شوند یا بازیکنان. آنها باشگاه فوق‌العاده ای هستند!
فکر می‌کنم مورینیو باید زیپ دهانش را تا پایان فصل بکشد. شاید من شروع کننده این بحث باشم زیرا حرف‌های زیادی راجع به مورینیو و داورها دارم. یک کاتالوگ راجع به آنها ( مورینیو و داورها) درست کرده ام، یک پرونده بزرگ. اگر بخواهید آن را برایتان می‌آورم."

 

 

1116896

 


پس از انتقادات دوباره مورینیو از داورها- آوریل 2007-:"  به نظر می آید مورینیو با خودش در جنگ است. تعجب می‌کنم هیچ واکنشی به او داده نمی‌شود. به نظر همه چیز حساب شده است. از حالا چهار بازی تا پایان وقت داریم. اگر یک پنالتی به ضرر ما گرفته شده باشد، مورینیو جنگ را برده است. این‌ها اشتباه است و این صحبت ها یاوه گویی است. فکر نمی‌کنم برای فوتبال چنین بحث‌هایی جوان مردانه باشد."


پس از اخراج مورینیو- سپتامبر 2007:" این اتفاق برای فوتبال ناراحت کننده است. او برای فوتبال و چلسی فوق‌العاده بود. من از رقابت با او لذت بردم. او چیزی جدید برای فوتبال بود. برایش بهترین ها را آرزو دارم."


پیش از دیدار مقابل اینتر در چمپیونزلیگ- مارس 2009:" فکر می‌کنم وقتی ژوزه به چلسی آمد، صعودی ناگهانی در این تیم رخ داد. او آمد، آن جمله معروف که "من آقای خاص هستم" را گفت و به نظرم کل باشگاه را جلا داد."

 

 

1116898

 


در مصاحبه با Sport Illustrated- مارس 2011:" او مربی بزرگی است و شکی در این نیست. اگر شاخص های مدنظرمان مدیریت در بالاترین سطح و طولانی بودن دوره موفقیت باشد که امروزه بسیار سخت است، باید دستاوردهای او را بسیار ارزشمند دانست."


مورینیو تحت فشار از سوی باشگاه رئال مادرید و نزدیک به حضور در یونایتد - آوریل 2011:" من با ژوزه دوستان خوبی هستیم و گاهی درباره آینده اش صحبت می‌کنیم. من می‌توانم انگیزه هایش برای بازگشت به انگلیس را درک کنم. اینجا آزادی بیشتری از سوی مطبوعات برای مربیان وجود دارد. خبری از مارکا و برنامه‌های رادیویی مادرید که دائما راجع به شما مطلب منتشر می‌کنند نیست ولی برایم خیلی سخت است که بگویم کی جای او ( با رفتن فرگوسن از نیمکت یونایتد) خالی خواهد شد.

 

1116899

 


یادداشت‌های فرگی در کتاب «رازهای موفقیت ژوزه مورینیو»- دسامبر 2011:" به ژوزه نگاه می‌کنم و از خیلی جهات، خودم را در او می‌بینم. در سال اولش در چلسی، وقتی دیدم که در کنار زمین در اولدترافورد می‌دود، من را به یاد اولین سال‌هایم در آبردین انداخت که می‌پریدم، دستهایم را بالا می‌بردم و جشن می‌گرفتم. ما انسان هستیم. نمی‌توانیم احساساتمان را پنهان کنیم. همیشه احساسات با ما هستند و همیشه بخشی از وجود و شخصیت ما هستند."


در مستند زندگی مورینیو - دسامبر 2012:" مورینیو در هر باشگاهی می‌تواند مربی گری کند. نمی‌خواهم هیچ پیش بینی درباره آینده منچستریونایتد انجام دهم. من تا ابد اینجا نیستم ولی ژوزه می‌تواند هر جایی مربی گری کند و شکی در این نیست. هیچگاه فکر نمی‌کردم که کسی که فوتبالیست نبوده بتواند مربی بزرگی شود ولی وقتی به شخصیت او نگاه کردم، چیز دیگری متوجه شدم. او شخصیتی استثنایی دارد که این جای خالی ( فوتبالیست نبودن) را پر می‌کند.
اولین کنفرانس خبری اش در چلسی را به خاطر دارم و پیش خودم گفتم یا عیسی مسیح! او یک حرامزاده است"!. به بازیکنان می‌گفت «ببینید، من خاص هستم، ما شکستی نخواهیم داشت». لعنتی، به انگلیس بیایی و اینطور بگویی. او جوان بود و می‌گفت من خاص هستم!  ولی این صحبت‌ها به بازیکنان این باور را القا کرد که قهرمان لیگ خواهند شد."

 

 

1116901

 


مصاحبه با کلیر بالدینگ در شبکه BT Sport- دسامبر 2014:" واقعا ناجوانمردانه است. او خوشتیپ است، موهایش مثل موهای جورج کلونی شده است ولی فکر می‌کنم او یک الگوی استثنایی است. می‌تواند به 5 زبان صحبت کند یا هر کاری انجام دهد. او مترجم بابی رابسون می‌شود و با او به بارسلونا می‌رود، تحت هدایت فان‌خال کار می‌کند و در تمام طول این مدت در حال یادگیری است. او تمرکز بسیار بالایی داشت و می‌خواست مربی شود.
هیچگاه فوتبالیست نبوده است. به من می‌گویید که چند رئیس باشگاه به مربی که تا به حال فوتبالیست نبوده، فرصت می‌دهند؟ هیچکس ولی او این کار را انجام داد. او مربی گری یک تیم کوچک در پرتغال را برعهده گرفت، سپس مربی پورتو شد و قهرمان لیگ شد،‌قهرمان یوفا کاپ شد،‌قهرمان چمپیونزلیگ شد و سپس به چلسی رفت و قهرمان لیگ شد و بعدش به اینتر رفت.
این یک الگو برای هر کسی است که می‌خواهد خوب کار کند، اگر می‌خواهید به جایی برسید نباید اجازه دهید موانع جلوی شما را بگیرند."


10 روز پیش از اخراج مورینیو از چلسی- دسامبر 2015:" آبراموویچ مربیان زیادی را اخراج کرده است و مطمئنم از این موضوع درس گرفته.  او باید به ژوزه و توانایی تغییر شرایطش اطمینان کند. اخراج کردن یکی از بهترین مربیان تاریخ هیچ فایده ای ندارد. او دو بار قهرمان چمپیونزلیگ شده، در هر کشوری که مربی گری کرده قهرمان لیگ شده، جام‌های بزرگی کسب کرده است. اخراج کردن او احمقانه است.
این نشان می‌دهد که مدیریت و رهبری باشگاه ضعیف است. اولین بار است که تیمش شانس کسب قهرمانی در جامی را ندارد. اگر به کارنامه اش نگاه کنید،‌ چیزی به جز ترقی و پیشرفت نمی‌بینید بنابراین این اولین بار در زندگی اش است که با این وجهه منفی روبرو شده و یک چالش بزرگ پیش رویش است ولی با وجود اینکه روز شنبه باختند، نشانه‌هایی از تغییر در تیم او دیده می‌شود. ژوزه و دیگر مربیان بزرگ، راه حلی پیدا می‌کنند. او راه حلی پیدا خواهد کرد. در حال حاضر شرایط عالی نیست ولی او را می‌شناسم و کارهایش در فوتبال را دیده ام و به نظرم این شرایط پایدار نخواهد بود."

 

منبع: سان

ترجمه: روزبه مهری

دیدگاه‌ها