کد خبر : 1333789 | 26 خرداد 1395 ساعت 13:17 | 204.1K بازدید | 22 دیدگاه

گفت و گوی ورزش سه با علیرضا جهانبخش

جهانبخش: منتظر یک ترانسفر خیلی بزرگم

هافبک ملی پوش فوتبال ایران که در سال های اخیر در فوتبال هلند درخشیده است گفتگوی مفصلی را با "ورزش سه"، انجام داد، علیرضا جهانبخش معتقد است از موفقیت خود در فوتبال هلند سخن گفت.

 جهانبخش: منتظر یک ترانسفر خیلی بزرگم

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا جهانبخش که فصل درخشانی را به همراه آلکمار در لیگ هلند گذراند این روزها در استراحت پیش از آغاز تمرینات به سر می برد. او درباره حضورش در فوتبال هلند، حرف های زیادی را به زبان آورد:


هلند مهد فوتبال پایه ای دنیاست


در چند سالی که به اروپا رفتم دوره زمانی خاصی برای من محسوب می شود، از زمانی که فوتبال را آغاز کردم آرزو داشتم روزی به اروپا به بروم و خداراشکر سه سال پیش این اتفاق افتاد و توانستم به فوتبال هلند بروم، جایی که می گویند مهد فوتبال پایه دنیاست، من هم دوست داشتم جایی بروم که بتوانم فوتبال را به صورت اصولی پی گیری کنم و به همین دلیل آنجا را انتخاب کردم،


سقوط نایمخن تجربیات من را بیشتر کرد


به لطف خدا سال اول خیلی چیزها را یاد گرفتم، ما در آن سال با تیم مان(نایمخن) سقوط کردیم، فشارهای وارده حاصل از آن سقوط باعث شد تجربه بیشتری پیدا کنم، اما سال بعد از آن، فصل فوق العاده ای داشتیم، در آن سال من هم توانستم همه تجربیاتی که از آن سال و سقوط به دست آورده بودم به کار بگیرم، پس از آن نیز یک انتقال خوب داشتم به باشگاه آلکمار که به نظرم انتخاب مناسبی بود و از آن بسیار راضی هستم.


در هلند انتظارات از من بالا رفت


با توجه به بازی هایی که برای تیم هایم در هلند داشتم انتظارات از من کمی بالا رفته است، البته من بیشتر سعی می کنم نماینده خوبی برای ایران باشم، همه تلاشم را می کنم بتوانم بیشرفت کنم و به همین دلیل تنها به فوتبال فکر می کنم تا بتوانم شرایطم را بهتر کنم.


با درخشش در تیم ملی جوانان از هلند پیشنهاد گرفتم


من از باشگاه داماش گیلان به اروپا ترانسفر شدم، سال آخری که در این تیم بازی می کردم توانستم جایگاه خوبی پیدا کنم، بازی های زیادی برای این تیم به انجام رسانده بودم، سال بسیار خوبی داشتم، بعد از آن در تورنمنتی با تیم ملی جوانان شرکت کردیم و من پیشنهادی از باشگاه هلندی دریافت کردم.

 


در ابتدا کسی از من انتظار نداشت


در ابتدای حضور، انتظار از من زیاد نبود، به هر حال من بازیکن بسیار جوانی بودم و از طرفی سال ها بود که ما در زمینه انتقال بازیکن به اروپا کم کار بودیم، باور این موضوع برای مردم سخت بود که بازیکنی مانند من بتواند آنجا موفق شود، در سال جام جهانی نبودیم، من از تیم ملی جوانان رفته بودم و حتی در یک اردوی تیم ملی بزرگسالان نیز حضور نداشتم، اما هرقدر که زمان گذشت و من موفق شدم با بازی هایم اوضاع را به نفع خودم کنم در ایران هم روی من حساب کردند و آرام آرام توقعات از من بالا رفت.


باید استعداد فوتبال ایران را نشان می دادم


از زمزمه هایی و حرف و حدیث هایی که می شنیدم متوجه می شدم که دیگر مردم روی من حساب می کنند این یکی از مهمترین دلایلی بود که سعی کردم حرفه ای تر شوم و اینکه بتوانم خودم را نشان دهم و نماینده خوبی باشم. بهرحال من تنها نماینده ایرانی در هلند بودم و این برای من مسئولیت می آورد. همیشه گفته ام که فوتبالیست های خوبی داریم، از نظر فنی همیشه بازیکنان ایرانی از بهترین ها بوده اند اما متاسفانه نمی دانم چرا شرایط برای حضور در اروپا به وجود نمی آید، مسئولیتی که من داشتم نشان دادن استعداد فوتبال ایران بود که باید به بهترین نحو این کار را انجام می دادم.


مهم ترین دلیل بودن کره ای ها و ژاپنی ها در اروپا، حرفه ای بودن است


آنجا دوست داشتند ببینند بازیکنان ایرانی در چه سطحی هستند، به جرات می توانم بگویم برای آنها مهم بود که از نظر شخصیتی بازیکنان را بسنجند، همانطور که می بینیم بازیکنان کره ای و ژاپنی بیشترین سهم از فوتبال آسیا، در اروپا دارند و مهم ترین دلیل حضور آنها حرفه ای بودنشان است، آنها از نظر شخصیتی توانستند خود را تثبیت کنند، در هر تیمی که بازی می کنند بیشترین تلاششان را برای موفقیت آن تیم می کنند. همین موضوع باعث موفقیت آنها نیز شده است.


اول ارتباط با بازیکنان و بعد یادگیری زبان هلند


جوان بودنم و نوع تربیت من در هماهنگ شدنم با فوتبال هلند بسیار موثر بود، بهرحال من به آنجا رفته بودم که بتوانم بازی کنم و باید به بهترین نحو خودم را به عنوان یک فوتبالیست نشان می دادم، به همین دلیل باید با بازیکنان تیم ارتباط برقرار می کردم، البته شانسی که من داشتم این بود که اکثر بازیکنان تیم به راحتی انگلیسی صحبت می کردند، صحبتی که من با باشگاه داشتم این بود که ابتدا بتوانم با بازیکنان تیم ارتباط برقرار کنم و پس از آن نیز زبان هلندی را یاد بگیرم، تمام توضیحات فنی ما به صورت هلندی بود.

 

1119790


از رشت یادگیری زبان را آغاز کردم


از زمانی که پیشنهاد از هلند دریافت کردم تا زمانی که می خواستم بروم حدود یک ماه و نیم زمان برد، من هم در رشت معلم زبان گرفتم، هنوز چیزی از قرارداد من مشخص نبود اما برای من جالب بود که هرچه سریعتر بتوانم نکات اولیه را راجع به زبان آنها یاد بگیرم، البته پس از عقد قرارداد و یک ماه حضور در هلند، باشگاه برای من هم یک معلم گرفت و رفته رفته شرایط من بهتر شد و پس از حدود یک سال نیز توانستم زبان هلندی را یاد بگیرم.


با زبان فوتبال با مردم ارتباط برقرار کردم


فارغ از هر فرهنگ و سنتی وقتی به جایی بروید که بخواهید فوتبال بازی کنید در صورتیکه که تلاش خود را بکنید به بهترین نحو این کار را انجام دهید می توانید با زبان فوتبال با مردم ارتباط کنید. به همین دلیل من هم توانستم در آنجا ارتباط خوبی با هواداران پیدا کنم خصوصا در فصل دوم حضورم که وضعیت بهتری هم در تیم پیدا کردم.


زبان هلندی مخلوطی از آلمانی و انگلیسی با گرامری متفاوت


به زبان ترکی تاحدودی می توانم صحبت کنم، زبان خودمان هم که گیلک است و آن را هم می توانم صحبت کنم، به گویش قزوینی هم تا حدودی وارد هستم، به غیر از این ها زبان انگلیسی را بلدم و می توانم از پس نیازهایم بربیایم و زبان هلندی را هم کاملا می فهمم و می توانم صحبت کنم، هرچند که هنوز کامل نیستم و با آن دست به گریبانم، زبان هلندی بسیار سخت است و حتی می توانم بگویم از زبان آلمانی هم سخت تر است. هلندی مخلوطی از آلمانی و انگلیسی با گرامری کاملا متفاوت است و این کار را سخت می کند.


در هر بازی یکی دو پرچم ایران هم وجود دارد


هر چقدر که از زمان حضور من گذشت شناخت ایرانی ها نیز از من بیشتر شد، هلند کشوری فوتبالی است، ایرانی ها حتی از آلمان هم برای دیدن بازی های نایمخن به ورزشگاه می آمدند، البته نایمخن شهری مرزی است، اتفاق جالبی که آنجا می دیدم و در بازی های آلکمار هم می بینم در هر بازی یکی دو پرچم ایران در ورزشگاه محل بازی های ما وجود دارد و البته این موضوع مایه افتخار من است.

 


رضایت مردم برای من مهم است


قرارداد من با آلکمار 5 ساله است و چهار سال دیگر آن باقی مانده است، من بازیکنی هستم که دوست دارم برای مردم بازی کنم و آنها از بازی من راضی باشند و به همین دلیل دو سال حضورم در هلند و باشگاه نایمخن برایم بسیار مهم و موثر بود. امسال هم به عنوان سال اول حضور در تیمی جدید خیلی خوب جاافتادم، هواداران با من ارتباط خوبی داشتند و می خواهم با ادامه همین روند به تیم های بزرگ تری انتقال پیدا کنم.


در حال حاضر آلکمار برای من کافیست


قاعدتا خودم دوست دارم به باشگاه بزرگتری بروم، البته مهم ترین دلیل قرارداد بلند مدت بازیکنان این تیم نیز همین است آنها به دنبال این هستند که بتوانند بازیکن های خود را با انتقال هایی مهم به تیم های بزرگتری بفرستند، البته این را باید قبول کنیم که آلکمار جزء سه چهار باشگاه مهم و بزرگ هلند است. امسال توانستیم بازهم به رقابت های یورولیگ برویم. در حال حاضر آلکمار برای من کافیست و در هلند شرایط خوبی دارد.


آلکمار را به برایتون ترجیح دادم


اگر بخواهم به باشگاه جدیدی در کشوری دیگر بروم قطعا باید باشگاهی به همین اندازه باشد، من قبلا از برایتون هم پیشنهاد داشتم باشگاهی که هم از نظر مالی می توانست قرارداد خوبی با من ببندد و هم باشگاه بسیار حرفه ای بود، اما من دیدم باید در چمپیون شیپ به میدان بروم، باشگاهی که هم در دسته پایین تر بازی می کند و هم در یورو لیگ حضور ندارد بنابراین ترجیح دادم به آلکمار بیایم و اینطور بتوانم به خودم کمک کنم. این باشگاه در هلند بود و از طرفی در یورو لیگ حضور داشت، من اگر بخواهم جایی بروم باید در تیمی عضویت پیدا کنم که در چمپیونزلیگ حضور خواهد داشت.


رونالدو به خاطر تلاش هایش همیشه روی فرم است


کریس رونالدو برای من یک الگوی خوب است، من همیشه سعی می کنم با توجه به هم پست بودن و اینکه خیلی تلاش می کند و زحمت می کشد چیزهای جدیدی از او یاد بگیرم، مسیر او هم همیشه مسیر جالبی بوده است و من همیشه سعی می کنم از او یاد بگیرم. او در جوانی در منچستر حضور داشت و بهترین بازیکن دنیا می شود و سپس به رئال مادرید می رود و در آنجا نیز موفق است، او به خاطر تلاش های شان همیشه خود را در بهترین حالت قرارداده است.

 


از باشگاه های کوچکتر باید به باشگاه بزرگ رفت


ممفیس دپای از آیندهوون به منچستر رفت، این نگاه باشگاه ها مدنظر من است، او یک سال خوب در آیندهوون داشت بعد از آن به باشگاه بزرگ منچستر یونایتد رفت، یا مهدوی کیا را هم می توانم در این رابطه مثال بزنم، او ابتدا به باشگاه با سطح پایین تر به نام بوخوم رفت و پس از آن توانست در هامبورگ برود و هفت سال در آنجا توپ بزند.


مانور روی بازیکنان هلندی بیشتر است


این را هم بگویم که اینجا مانور روی بازیکن هلندی بیشتر است، البته بازیکنانی که با هرملیت اینجا می درخشند در نهایت می توانند به باشگاهی بزرگ بروند، اگر بازیکنی از کشور دیگری باشد مانورها روی او کمتر از بازیکن هلندی است اما نمی توانیم بگوییم برای آنها اهمیتی ندارد که بازیکنی که هلندی نیست و می درخشد را به باشگاه خوبی بفرستند.


بازیکنانی که داریم می توانند در اروپا باشند


بازیکنان جوانی که به تیم ملی اضافه شدند بازیکنانی هستند که در سال های منتهی به جام جهانی می توانند به خوبی پیشرفت کنند. بازیکنانی داریم که استعداد این را دارند در لیگ های معتبر اروپایی بازی کنند، آنها اگر باور داشته باشند می توانند در تیم های بزرگ اروپایی بازی کنند.


نکات کوچکی باید در بازیکنان ایرانی برطرف شود


 سردار آزمون، سعید عزت اللهی، کریم انصاری فرد، مرتضی پورعلی گنجی، احسان حاج صفی، مهدی ترابی و ... بازیکنانی جوان و فوق العاده هستند البته این ها تنها نمونه هایی هستند که نام بردم و بازیکنان دیگر نیز وجود دارند. وقتی من بازیکنان خودمان را با بچه هایی که در اروپا هستند مقایسه می کنم می بینم که تنها برطرف کردن نکات کوچکی می تواند آنها را به باشگاه های خوب اروپایی برساند.

 

1119789


اتحاد بازیکنان باعث ماندن فن خال در آلکمار شد


تیم ای زد آلکمار تیمی است که دو شهر را در خود جای داده است، ولی برای اینکه نام آن طولانی نشود به صورت مخفف نامگذاری کردند، سرجیو رومرو، آفلای، مونیر الحمداوی، برونفلا و بسیاری دیگر بازیکنانی بزرگی بودند که از این تیم به تیم های بزرگ اروپایی رفتند. فن خال هم یکی از مربیان حاضر در این تیم بوده است، او ابتدا در یک نیم فصل آمد و نتیجه نگرفت اما با اتحاد بازیکنان در این تیم ماندگار شد اما در سال بعدی توانست درخشش قابل توجهی برسد و به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. مونیر الحمداوی به دلیل اینکه مسلمان بود با او ارتباط خوبی داشتم و او درباره آن سال قهرمانی با فن خال حرف های زیادی با من می زد و از شرایط آن موقع برای من می گفت.


سیاست باشگاه های هلندی تغییر کرده است


پیش از این بازیکنان خیلی خوبی به لیگ هلند می آمدند و شرایط باشگاه ها در آمدن آنها تاثیرگذار بود و از طرفی هم می دیدیم که آنها در لیگ قهرمانان اروپا درخشان ظاهر می شدند و حتی به عنوان قهرمانی هم دست پیدا می کردند. اما در سال های اخیر سیاست باشگاه های هلندی تغییر کرده است، البته آژاکس در فوتبال هلند یک سمبل محسوب می شود، اما آنها هم در این مورد تغییری در سیاست های خود ایجاد کردند و بازیکنانی کم نام و نشان تری را به عضویت خود درآوردند.


در ورزشگاه ها به مردم احترام می گذارند


آنجا به دلیل سرویس ها و خدماتی که به مردم می دهند و احترامی که به آنها می گذارند باعث می شوند مردم به ورزشگاه های بیایند. آنجا تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری را در اختیار مردم می گذارند و مردم نیز به ورزشگاه ها می آیند و از تیم های شان حمایت می کنند، نکته جالبی هم در این رابطه وجود دارد و آن هم ابنکه مردم هر شهری در ابتدا طرفدار تیم شهر خود هستند، آژاکس و آیندهوون طرفداران زیادی دارند اما مردم هر شهری در ابتدا می گویند تیم شهر خودشان و بعد تیم های بزرگ دیگر. جالب است که با توجه به کامل بودن امکانات آنجا بازهم بازیکنان هر از گاهی اعتراض هایی به امکانات دارند و همه این ها باعث پیشرفت فوتبال در این کشور می شود.


جایزه ام را از گاس هیدینک گرفتم


من زمانی که عنوان بهترین بازیکن ژوپیرلیگ شدم جایزه خودم را از گاس هیدینگ گرفتم و با او صحبت هایی کوتاهی هم داشتم، او به من گفت به چیزی که الان گرفتی قانع نباش، اظهارنظر او برای من بسیار جالب بود، کمک مربی امسال آیندهوون، سرمربی فصل قبل من بود، از او چیزهای زیادی یادگرفتم، البته او یک مربی بزرگ است که امسال ترجیح داد کمک مربی باشد.


بازی در باشگاه و تیم ملی متفاوت است


من هم در بال راست بازی می کنم و هم در بال چپ، هرجایی مربی از من بخواهد من حضور پیدا می کنم، ما بیشتر بازیکن تکنیکی داریم و وقتی در فوتبال اروپا می رویم با توجه به کارهای تاکتیکی تیم ها ممکن است کارایی مان کم شود، زمانی هم که من به باشگاه آمدم گفتند کار تیمی و تاکتیکی مهم است اما توصیه هایی به من داشتند که بتوانم به راحتی بازی کنم، در کل این را هم باید بگویم که بازی کردن در باشگاه و تیم ملی کاملا با یکدیگر متفاوت است.

 


به چیزی که خودم فکر می کردم نرسیدم


امسال در لیگ و جام حذفی 4 گل به ثمر رساندم و 8 پاس گل نیز ارسال کرده ام، به چیزی که خودم فکر می کردم نرسیدم، اما در اکثر بازی ها حضور داشتم.  


در هلند کار فیزیکی را همراه با بازی می خواهند


چیزی که در فوتبال آلمان بیشتر کار فیزیکی و بازی بدنی مهم است اما در فوتبال هلند متفاوت است و کار فیزیکی را همراه با بازی می خواهند، البته بدنسازی بسیار سختی هم داریم مخصوصا امسال که در سه لیگ مختلف باید بازی کنیم.


مانند یک کارمند به باشگاه می رویم


هر روز از ساعت 8 صبح تا ساعت 3 در باشگاه حضور داریم و به همین دلیل عادت کردیم که از اول صبح تا عصر را در باشگاه حضور داریم و به این موضوع عادت کردیم، این اتفاق باعث شده تا زمانی که مثلا به رشت هم که می روم دوستانم را صبح زود از خواب بیدار کنم تا با هم تمرین کنیم.


هنوز حرفه ای نشده بودیم پول به فوتبال آمد


بحث مالی که در فوتبال آمد باعث شد مردم نظرشان نسبت به فوتبال تغییر کند، این بحث مالی زمانی وارد فوتبال شد که ما هنوز حرفه ای نشده بودیم، باشگاه های ما از نظر حرفه ای بودن و امکانات آن طور که باید نیست در کنارش می بینیم که پول به فوتبال آمده است، مردم می بینند که آن طور که باید از فوتبال لذت نمی برند اما پول زیادی به فوتبال وارد شده است، آنها وقتی می بینند بازدهی مثبت نیست ذهنیت شان عوض می شود.


فوتبال اصلا رشته راحتی نیست


می خواهم به مردم بگویم برای کسانی که در فوتبال به صورت حرفه ای حضور دارند فوتبال، رشته راحتی نیست، دوری از خانواده و تمرینات سخت و غربت و خیلی چیزهای دیگر باعث می شود ما این رشته را به عنوان یک ورزش سخت بدانیم، فشارهایی که در فوتبال وجود دارد باعث می شود فشار و استرس روی مردم زیاد باشد.


می توانستم پول بیشتری بگیرم اما نایمخن را انتخاب کردم


زمانی که من به نایمخن رفتم می توانستم با حضور در باشگاه دیگری پول بهتری دریافت کنم و یا حتی زمانی که به آلکمار آمدم، اما من به دلم نگاه کردم و فکر کردم ببینم کجا می توانم به پیشرفتم ادامه دهم، ما همین الان تا عصر در باشگاه درگیر هستیم، این نشان می دهد که ما باید مانند یک کارمند در خدمت باشگاه باشیم و کارهای مان را به صورت حرفه ای ادامه دهیم.

 

بحث مالی در هر شغلی مهم است


بحث مالی برای همه مهم است، شرایط درآمدزایی نه در فوتبال بلکه در تمام شغل ها اهمیت ویژه ای دارد، برای یک فوتبالیست هم مهم است که چقدر پول در می آورد. شاید بشود جایی رفت و یکی دو سال پول خوبی گرفت اما از طرفی می توان به جایی رفت که پول کمتری گرفت اما پیشرفت بیشتری کرد، در جای اول پیشرفتی حاصل نمی شود اما پول زیادی به دست می آید، در جای دوم با توجه به حرکت رو به جلو، مسئله مالی هم به مرور حل می شود که من راه دوم را انتخاب کردم.

دیدگاه‌ها