کد خبر : 1334798 | 30 خرداد 1395 ساعت 13:24 | 48.2K بازدید | 0 دیدگاه

در انتظار معرفی بالاترین قرارداد لیگ برتر شانزدهم

نحوست گران‌ترین بودن(گزارش ویژه)

گرانقیمت ترین بازیکنان فوتبال ایران در سال های اخیر روزهای سخت و تلخی را سپری کرده‌اند. آیا امسال هم این قصه تکرار می‌شود؟

نحوست گران‌ترین بودن(گزارش ویژه)

به گزارش "ورزش سه"، در سال‌های اخیر با اعلام رقم قرارداد بازیکنان فوتبال مشخص می‌شود کدام بازیکنان بیشترین مبلغ را از تیم‌های جدید خود دریافت کرده‌اند. نکته قابل توجه اما این بوده که در سال های اخیر بازیکنان گرانقیمت ترین بازیکنان لیگ برتر لقب گرفتند که اسم و رسم چندانی نداشتند و خیلی زود هم دوران فوتبالشان به پایان رسیده است. البته کسب چنین عنوان بر اساس قراردادهایی بوده که باشگاه های لیگ برتری به سازمان لیگ ارائه کردند و در این قراردادها آپشن های رایج موجود در قراردادها و برخی مبالغ زیرمیزی و یا مسائل غیرمادی مانند اهدای خودرو و ... نیامده است.


آل‌نعمه، از جام جهانی تا محو شدن


در نقل و انتقالات فصل 93-94 بود که افشای رقم قرارداد بازیکنان باب شد. سازمان لیگ در اقدامی جالب و البته عجیب برای مسئولان باشگاه ها که واکنش سریع آنها را به دنبال داشت، رقم قراردادهای اعلام شده باشگاه‌ها را منتشر کرد. همان زمان صحبت‌های زیادی درباره اینکه اکثر قراردادها غیرواقعی است به میان آمد اما در نهایت هیچ مقام مسئولی زیر بار این موضوع نرفت تا احمد آل نعمه با قراردادی معادل یک میلیارد و 400 میلیون تومان با تراکتورسازی گران قیمت ترین بازیکن فوتبال ایران لقب بگیرد. آل نعمه که تازه از جام جهانی برگشته بود، خواهان های زیادی داشت اما در نهایت با نظر رسول خطیبی به تراکتورسازی رفت. او در نیم فصل اول نتوانست برای تراکتورسازی خوش بدرخشد و خیلی زود دوران حضورش در تبریز پایان یافت و راه فولاد را در پیش گرفت. جالب اینکه آل نعمه در پایان فصل وقتی با مشکلاتی در فولاد مواجه شد نتوانست برای فصل بعد به تیم جدیدی برود. او البته با پیکان قرارداد امضا کرده بود ولی رای کمیته استیناف درباره سقوط پیکان به لیگ دسته اول باعث بی‌تیم ماندن گرانقیمت ترین بازیکن فصل 93-94 فوتبال ایران شد. آل نعمه نیم فصل صبر کرد تا بتواند در زمان نقل و انتقالات به پدیده مشهد برود و به فوتبال ایران برگردد.


فصل ناامیدکننده ساموئل


بر اساس اعلام سازمان لیگ، دومین بازیکن گرانقیمت در لیگ چهاردهم فوتبال ایران جی لوید ساموئل مدافع ترینیداد و توباگویی بود. بازیکن سابق استقلال در آن سال با قراردادی به ارزش یک میلیارد و 350 میلیون تومان راهی پیکانی شد که به قراردادهای نجومی عادت کرده بود. ساموئل هم نتوانست به توفیق چندانی با پیکان برسد و یکی از دلایلی که این تیم به لیگ یک سقوط کرد، بازی های ناامیدکننده مدافع اسبق تیم وستهام بود. ساموئل در پایان همان فصل برای همیشه از ایران رفت اما او همچنان با ایران کار دارد؛ وی از استقلال بابت مطالباتش به فیفا شکایت کرده و پرونده اش همچنان باز است.


یونس، نتونست!


حمزه یونس، مهاجم تونسی که در لیگ سوئد و رومانی کارنامه خوبی از خود برجای گذاشته بود، با هر زحمتی بود راه تراکتورسازی را در پیش گرفت. این مهاجم بلند قامت با قراردادی نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون تومان به ایران آمد. البته درباره رقم قرارداد او مبالغ بیشتری نیز مطرح می شد اما چیزی که در سایت سازمان لیگ ثبت شده، مبلغ ذکر شده است. حمزه یونس که قرار بود جای ادینیوی برزیلی و آقای گل لیگ چهاردهم فوتبال ایران را پر کند، کاملا ناامیدکننده ظاهر شد. بازی های نه چندان خوب از او یک نیمکت نشین ساخت و در نهایت هم با حضور امیر قلعه نویی در این تیم یونس با زدن تنها دو گل که یکی از آن ها از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، مجبور به ترک تبریز برای همیشه شد. یونس بعدا به لیگ رومانی برگشت اما باز هم نتوانست کارنامه خوبی داشته باشد. او حالا جزو بازیکنان خارجی به حساب می آیند که با مبلغ بالا به ایران آمدند و بدون هیچ دستاوردی کشورمان را ترک کردند.


مورد خاص آندو


آندرانیک تیموریان، بازیکنی است که در هردو فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران، تیمش را تغییر داده است. آندو لیگ چهاردهم را با پیراهن استقلال شروع کرد اما اختلافات رخ داده میان او و امیر قلعه نویی باعث جدایی وی و رفتن به تراکتورسازی شد. کاپیتان کنونی تیم ملی فوتبال، برای نیم فصل دوم رقابت ها رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان دریافتی داشت. به زعم سعید عباسی مدیرعامل سابق تراکتورسازی رقم قرارداد تیموریان برای نیم فصل از رقم قرارداد حمزه یونس برای یک فصل هم بیشتر بوده است. اگرچه این بازیکن عملکرد خوبی در تراکتورسازی داشت اما در بازی آخر با اخراج از زمین جام قهرمانی را از این تیم گرفت. آندو در فصل گذشته فوتبال ایران نیز قصه ای مشابه و البته با تلخی های بیشتر را تجربه کرد. او پس از جدایی از لیگ ستارگان قطر بار دیگر سودای بازگشت به ایران را در سر پروراند و اینبار جایگزین جواد نکونام در تیم سایپا شد. آندو نیم فصل لیگ پانزدهم هم با سایپا قرارداد مالی بزرگی بست اما هرگز نتوانست به اندازه رقم قراردادش مفید باشد. او پس از گذراندن محرومیت یک جلسه ای، دو بازی برای سایپا انجام داد اما مصدومیت بد موقع کاپیتان تیم ملی را تا پایان فصل خانه نشین کرد تا وی عایدی خاصی برای نارنجی پوشان نداشته باشد.


گرانقیمت ترین بازیکن امسال کیست؟


از قدیم الایام کارشناسان فوتبال ایران گفته اند که هزینه های زیادی دلیل کسب موفقیت نیست و این مساله در سال های اخیر کاملا روشن شده است. ظاهرا لقب گرانقیمت ترین بازیکن فصل برای دارنده آن نحوست خاصی در پی دارد که این بازیکنان نمی توانند مثل گذشته بدرخشند و برای تیم خود مفید باشند. امسال که بحث بر سر قراردادهای میلیاردی داغ شده است،  به نظر می رسد رقم قراردادها نسبت به پارسال افزایش پیدا کند. حالا همه در انتظار اعلام این ارقام توسط سازمان لیگ در پایان نقل و انتقالات هستند تا مشخص شود گرانقیمت ترین بازیکن فصل 95-96 فوتبال ایران چه کسی است. آیا این نحوست گریبان گرانقیمت ترین بازیکن فصل آینده را نیز می گیرد؟

دیدگاه‌ها