کد خبر : 1344105 | 05 مرداد 1395 ساعت 15:33 | 21.1K بازدید | 0 دیدگاه

معرفی کاروان المپیکی ایران در ریو؛

تیراندازی بادی؛ در انتظار بزرگترین اتفاق تاریخ

اولین مدال المپیک ریو به ورزشکاران تیراندازی بادی تعلق خواهد گرفت جایی که ایران دو شانس پر رنگ برای کسب این افتخار بزرگ دارد.

تیراندازی بادی؛ در انتظار بزرگترین اتفاق تاریخ

به گزارش "ورزش سه"، از پانزدهم مرداد ماه المپیک 2016 ریو کار خود را رسما در رشته های غیر فوتبالی آغاز می کند و ورزشکاران تیراندازی با کمان در اولین روز به میدان می روند. روز دوم، شانزدهم مرداد ماه اولین مدال های المپیک ریو توزیع خواهد شد جایی که ورزشکاران تیراندازی بادی کار خود را برای کسب اولین مدال آغاز می کنند. ایران این شانس را دارد تا اولین مدال المپیک را به خود اختصاص دهد جایی که نجمه خدمتی و الهه احمدی نماینده های کشورمان در این رقابت ها هستند.


رقابت این دو تیرانداز ایرانی از ساعت 14 روز شانزدهم مرداد شروع می شود و از ساعت 18 رقابت ها به مرحله فینال خواهد رفت. خدمتی اولین مدال ایران در المپیک آسیایی اینچئون را کسب کرد و این امید می رود او به همراه الهه احمدی این اتفاق بزرگ را تکرار کنند. گلنوش سبقت اللهی و مه لقا جام بزرگ دیگر بانوان تیرانداز ایران هستند که در روزهای آینده پیکارهای خود را انجام خواهند داد و پوریا نوروزی تنها مرد تیرانداز ایران در المپیک ریو خواهد بود.

 


یک به یک با تیراندازان المپیکی؛

 

 


* نجمه خدمتی:

 


نجمه خدمتی متولد ۷۵  اهل شهر بیرجند و عضو تیم ملی تیراندازی زنان ایران است.
نجمه خدمتی در رشته تفنگ فعالیت دارد و در حال حاضر دانشجو می باشد که با کسب نشان طلای تیراندازی تفنگ بادی ۱۰ متر بانوان در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در اینچئون کره جنوبی نخستین طلاآور ایران در این بازی‌ها لقب گرفت. او قبل از این هم در همین روز به همراه نرجس امام‌قلی‌نژاد و الهه احمدی موفق به کسب نشان نقره تیمی این مسابقات شده بود. همچنین نجمه خدمتی به عنوان رکورد دار فینالِ جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.


بانوی المپیکی کشورمان با حضور در فینال رشته تفنگ ۱۰ متر بانوان توانست در رقابتی نزدیک با تیرانداز هندی در شوتاف قرار گیرد و در نهایت  با  قرار گیری درجایگاه اول آسیا ، مدال طلا را از آن خود کند و اولین مدال کاروان کشورمان را در این رشته به نام خود ثبت کند.

 

1129286

 


* الهه احمدی:

 


الهه احمدی متولد ۶۱ و دارای لیسانس تربیت بدنی است که  در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو از موفق ترین ورزشکاران کل کاروان اعزامی ایران بود که صاحب سه نشان نقره و برنز شد.
او در دومین مرحله از رقابتهای جام جهانی تیراندازی سال ۲۰۱۱ که در سیدنی برگزار شد با کسب مقام دوم موفق به کسب سهمیه در ماده ۱۰ متر تفنگ بادی زنان برای المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شد. در بازی‌های المپیک با کسب ۳۹۷ امتیاز به مرحله پایانی این رقابت‌ها رسید و در مرحله پایانی و با کسب ۴۹۹ امتیاز در ده مرحله، پس از نمایندگانی از چین، لهستان، چک و آمریکا در رتبه ششم ایستاد. او در رشته تیراندازی پنجاه متر سه وضعیت هم شرکت کرده و رتبه چهل و سوم را کسب کرده و از رسیدن به فینال باز ماند.

 

 

1129284

 


* مه‌لقا جام‌بزرگ

 


مه‌لقا جام‌بزرگ متولد ۷۰ در همدان به دنیا آمد  و در رشته تفنگ و همچنین دارای کارشناسی از دانشگاه بوعلی در رشته فیزیک هسته ای را دارد که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر مدال نقره و ماده ۵۰ متر، مدال برنز گرفت.
او اولین ورزشکار ایرانی بود که سهمیه المپیک لندن را گرفت. او همچنین نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد. جام بزرگ در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند. مه‌لقا جام بزرگ در رقابت‌های تیراندازی به میزبانی فرانسه در بخش تفنگ سه وضعیت به مدال نقره دست پیدا کرد.

 

 

1129285

 


* گلنوش سبقت‌اللهی 

 


گلنوش سبقت‌اللهی، نخستین بانوی اصفهانی بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شد. او متولد ۶۹ اهل اصفهان و در رشته تپانچه مشغول فعالیت است. در مقطع کارشناسی برق می باشد  و از نمایندگان ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو است. گلنوش سبقت‌اللهی در مسابقات قهرمانی آسیا و توزیع سهمیه المپیک، در دهلی نو هندوستان با قرار گرفتن در جایگاه چهارم فینال تپانچه ده متر بانوان، و به سبب سهمیه گرفتن تیراندازان تایوان و کره جنوبی در مسابقات قبلی، موفق به کسب سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ شد.

 

 

1129282

 


* پوریا نوروزیان

 


پوریا متولد ۷۰از  ایلام است که در رشته تفنگ فعالیت می کند. پوریا نوروزیان در فینال رشته تفنگ ۱۰ متر به مدال برنز دست پیدا کرد اما در ابتدا از سوی فدراسیون اعلام شد که با توجه به توزیع ۲ سهمیه در این رشته، کشورهای ژاپن و قزاقستان به مدال‌های طلا و نقره دست یافتند و سهمیه به ایران نرسیده است.

 

 

1129283



 

پس از بررسی شرایط نفرات شرکت کننده در این مسابقات مشخص شد که قزاقستان پیش از این در مسابقات جهانی سهمیه المپیک را کسب کرده است و با این شرایط نوروزیان به همراه تیرانداز ژاپنی جواز حضور در المپیک را کسب کرده است تا چهارمین تیرانداز المپیکی ایران باشد.

 

 

 

برنامه تیراندازان ایران در ریو:

 

 


*شنبه 6 آگوست؛ 16 مرداد 


تیراندازی بادی 10 متر ـ الهه احمدی و نجمه خدمتی 
ساعت 14ـ مرحله مقدماتی
ساعت 18ـ مرحله فینال

 

* یکشنبه 7 آگوست؛ 17 مرداد


تیراندازی تپانچه بادی 10 متر زنان  ـ گلنوش سبقت الهی
ساعت  16:30 ـ مقدماتی
ساعت 18:30 ـ فینال

 

* سه‌شنبه 9 آگوست؛ 19 مرداد


تیراندازی تپانچه 25 متر زنان  ـ گلنوش سبقت‌الهی
ساعت 16:30 ـ مقدماتی بخش دقت
ساعت 19:30 ـ مقدماتی بخش سرعت 
ساعت 23 ـ فینال

 

* پنجشنبه 11 آگوست؛ 21 مرداد 


تیراندازی تفنگ سه وضعیت زنان ـ مه‌لقا جام بزرگ و نجمه خدمتی
ساعت 16:30 مقدماتی
ساعت 19:30 فینال

 

* یکشنبه 14 آگوست؛ 24 مرداد 


تیراندازی تفنمگ سه وضعیت مردان ـ پوریا نوروزیان
ساعت 16:30 ـ مقدماتی
ساعت 17:30 ـ مقدماتی
ساعت 22:30 ـ فینال

دیدگاه‌ها