کد خبر : 1346876 | 15 مرداد 1395 ساعت 23:20 | 94.1K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت: بهترین وقت باختن برای استقلال

حتی اگر استقلال می توانست برابر صنعت نفت آبادان به پیروزی برسد بازهم شکل بازی تیم منصوریان به اندازه خودش دوست داشتنی نیست.

یادداشت: بهترین وقت باختن برای استقلال

به گزارش "ورزش سه"،  پس چه بهتر که استقلال در هفته سوم هم طعم پیروزی و کسب 3 امتیاز را نچشید تا مطمئن از نقص های موجود در تیم، منصوریان به فکر رفع اشکالات تیمش و بهتر شدن (نه صرفاً بهتر نتیجه گرفتن) باشد. به خصوص اینکه انگار صبر هواداران برای او زیاد است و محبوبیتش آنقدر هست که در پایان یک شکست تلخ خانگی و در حضور تماشاگران خودی، شعار حیا کن رها کن نشنود. همین کافی است تا با تمام تمرکز روی برطرف کردن (نه پوشاندن) نقاط ضعف استقلال برنامه ریزی کند.


پیش از شروع لیگ هم مشخص بود که استقلال به خاطر تغییرات گسترده نیاز به زمان دارد و برای نتیجه گیری باید به این ترکیب فرصت داد. اما استقلال منصوریان چقدر فرصت نیاز دارد؟


وقتی نباید همه چیز را از نو ساخت...!


تیم استقلال فصل قبل از نظر مهره دچار مشکل بود. با این حال مظلومی توانسته بود نایب قهرمانی جام حذفی و سومی لیگ را برای آبی ها به ارمغان بیاورد. پس لازم نبود استقلال که در نقل و انتقالات خریدهای خوبی داشت بخواهد تمرکز، هزینه و وقت زیادی روی این مساله بگذارد. در حالی که آنها به مهمترین اهدافشان هم در این راه نرسیدند. حاج صفی که با کلی کش و قوس در نهایت سپاهان را برگزید، شهباززاده در نهایت از این تیم جدا شد و کنعانی زادگان پر سر و صدا هم که پس از دو بازی دچار مصدومیت شدید شد تا همچنان خبر ساز و بی فایده باشد. در حالی که حنیف عمران زاده، آرش برهانی، میثم مجیدی، برزای و فرشید اسماعیلی می توانستند و می توانند هنوز هم برای استقلال موثر باشند. پس حالا که تغییرات زیاد شده باید وقت بیشتری صرف هماهنگی بازیکنان و پیاده شدن تفکرات سرمربی تیم شود.


وقتی قلب دفاعی اش سکته را رد کند!


معلوم نیست چرا مهره های دفاعی استقلال در هر سه بازی دچار اشتباه شدند اما این نکته کاملاً مشخص است که قلب دفاعی استقلال نمی تواند ارتباط درستی با طرفین و همین طور هافبک های تیم برقرار کند. منصوریان هرگاه بتواند این مشکل به ظاهر ساده را حل کند، مدافعین مرکزی اصلی و رزرو خود را بشناسد و به آنها یادآور شود در تمام 90 دقیقه تمرکز کافی داشته باشند تا دچار اشتباهات مبتدیانه نشوند. ضمن آنکه این دو نفر باید اهمیت کارشان را نیز درک کنند تا فاصله استاندارد خطوط در استقلال رعایت شود.


وقتی در سمت راست ترکیبی تر کار کنند


احتمالاً همگی انتظار داشتیم لااقل ترکیب غفوری و حیدری در فصل جدید، نمایشی زیبا و پر تحرک را داشته باشد اما فعلاً که اینگونه نبوده و آنها بدون کمترین هماهنگی در کنار هم قرار دارند. در برابر صنعت نفت، این دو یا با یکدیگر ناهماهنگ بودند و یا حرکاتشان موازی با هم بود و به همین دلیل چیزی از سمت راست گیر استقلال نیامد.


وقتی دفاع چپ تیم مشخص شود


مشکل آبی های پایتخت فقط در سمت راست نیست. آنها اگر در سمت راست نیاز به هماهنگی نفراتشان دارند در سمت چپ اصلاً نمی دانند چه می خواهند؟ برای همین در وهله اول منصوریان باید نفر اصلی اش را بشناسد. اگر می خواهد از نورافکن یا حتی زکی پور بازی بگیرد، از او بیشتر بازی بگیرد تا در روزهای سخت و بازی های بزرگ بی تجربگی اش بلای جان تیم نشود. اگر می خواهد میثم مجیدی را در سمت چپ به کار بگیرد، او را در ترکیب ثابت قرار دهد تا به مرز آمادگی برسد. اما سرمربی جوان استقلال باید بپذیرد یعقوب کریمی مدافع چپ نیست. در حالی که یک بال چپ خوب هست. در واقع یعقوب کریمی اگر از پشت سر حمایت شود می تواند بسیار موثرتر باشد.


وقتی جای امید ابراهیمی مشخص شد


بزرگترین معضل منصوریان و ساتقلال مدل 96-95 ... سوپر استار استقلال در فصل گذشته هنوز به وظایفش در تیم منصوریان آگاه نیست. البته نبود روزبه چشمی و در کل، بازیکنی که مکمل ابراهیمی باشد از کیفیت هافبک میانی آبی ها کاسته و از آن بدتر که ابراهیمی هنوز با بختیار رحمانی هماهنگ نیست. همان مساله ای که خط میانی را با انبوهی از ناهماهنگی ها مواجه کرده و استقلالی ها را سردرگم. ضمن آنکه منصوریان نباید با دست خود قدرت گلزنی ابراهیمی را از تیمش سلب کند و این نیازمند آزادی عمل بیشتری است که الان به بختیار داده شده و نه امید.


وقتی میل به بازی در کناره ها کمتر شود

 

استقلال تیمی نیست که از نظر مهره دارای کمبود باشد، پس لازم نیست مثل تیم های یک بُعدی فقط توپ روی دروازه حریف ارسال کند. آنها با وجود در اختیار داشتن جابر انصاری، بختیار رحمانی و کاوه رضایی می توانند در عمق خطرناک تر باشند. پاس های عمقی، حرکات تکنیکی داخل و پشت محوطه جریمه و از آنها مهمتر، شوت های پشت هجده قدم تا اینجا از استقلال منصوریان دیده نشده، در حالی که آنها اگر می خواهند خط حمله قدرتمندی در لیگ داشته باشند باید تنوع تاکتیکی بیشتری در خط حمله به کار برند.


مهدی بشکنی

دیدگاه‌ها