کد خبر : 1347403 | 17 مرداد 1395 ساعت 13:43 | 37.5K بازدید | 0 دیدگاه

مایلی‌کهن، ابراهیم‌زاده، تارتار و... مربیان نام آشنای لیگ یک

آشنایی با نیمکت نا امن ترین لیگ دنیا

لیگ یک ایران را می توان نا امن ترین لیگ دنیا برای مربیان بر شمرد! فصل گذشته 60 درصد از تیم های حاضر در لیگ یک دست به تغییر در کادر فنی خود زدند که این میزان تغییر در برخی از تیم ها بیش از یک بار بوده است.

به گزارش "ورزش سه"، این فصل پیش از شروع بازی ها هشت تیم مربیان خود را تغییر داده اند. نمونه اش ملوان. ابتدا فرهاد پورغلامی سرمربی این تیم شد. بعد از انصراف او صحبت از محمد احمد زاده شد اما در نهایت نادر عزت الهی تیم را تمرین داد و بعد از چند روز سکان هدایت تیم به محمد مایلی کهن واگذار شد! تغییر مربیان پیش از شروع فصل از عجایب تک گانه فوتبال است که به نظر می رسد فقط در فوتبال ایران رخ می دهد.


این فصل تنها مربی خارجی لیگ یک وینگو است که در سال های اخیر میهمان لیگ یک بوده، هر چند به دلیل کثرت حضور وی در فوتبال ایران وی را باید یک مربی وطنی بر شمریم. فصل گذشته دوام مربی در لیگ در کوتاه ترین زمام ممکن چهار هفته بوده و این نشان در لیگ یک نتیجه حائز اهمیت است و گویی که همه تیم  ها باید برای صعود به لیگ برتر تلاش کنند، در  حالی که سهیمه صعود فقط دو تیم است.


با مربیان این فصل لیگ یک آشنا می شویم:


1-آلومینیوم اراک: (داوود مهابادی)
داوود مهابادی بعد از لیگ برتری کردن گهر دورود با مس سرچشمه هم تا یک قدمی صعود پیش آمد اما در مرحله پلی آف به پاس همدان باخت و از صعود باز ماند. مهابادی از حضور در پاس هم نتوانست روزهای خوبی را برای خود به ثبت برساند که این بیشتر به خاطر مشکلات مالی باشگاه بود. داوود فصل گذشته جانشین غلامرضا دلگرم در تیم آلومینیوم شد و چون این فصل تیم را خودش بسته انتظار صعود از وی می رود.


2-نساجی مازندران  (محمود فکری)
نساجی مازندران دومین تجربه مربیگری محمود فکری در لیگ یک است. او از حضور کوتاه مدت روی نیمکت شیرین فراز کرمانشاه تجربه خوبی نداشته است. هر چند باید به این نکته به صراحت اشاره کرد که نساجی دنیای متفاوتی با شیرین فراز کرمانشاه دارد.
محمود فکری نساجی را با تغییرات گسترده ای که انجام داده به یک تیم جدید تبدیل کرده است! نتایج این تیم در بازی های دوستانه خیلی محکم نبوده است و این نشان می دهد تیم برای هماهنگ شدن نیاز به زمان دارد.


3- ملوان بندر انزلی(محمد مایلی کهن)
محمد مایلی کهن با کوله باری از تجربه به ملوان آمده است. او چند بازیکن باتجربه را کنار زده و تیم را جوان کرده است. بیشتر تجربیات مربیگری محمد مایلی کهن در سال های اخیر ناموفق بوده و وی حتی به عنوان مدیر فنی تیم ملی امید نتوانست به حسرت چندین دهه ای عدم حضور فوتبال ایران در المپیک پایان دهد.
آیا ملوان و محمد مایلی کهن احیاء خواهند شد؟  گذشت زمان به این سوال پاسخ خواهد داد.


4- مس کرمان(منصور ابراهیم زاده)
مربی حاضر در فینال لیگ قهرمانان آسیا این روزها باید در لیگ یک مربیگری کند. این خیلی قابل انتقاد نیست چون در ادامه مسیر کارنامه این مربی در ذوب آهن، راه آهن و پیکان قابل دفاع نبوده است.
منصور ابراهیم زاده مجبور به حضور در تیم مس کرمان شد. برای بازگشت به لیگ برتر. این عیب نیست. یک راه است برای بازگشت به روزهای خوب گذشته.البته وی باید از انتخاب یک تیم خوب در دسته اول راضی باشد چون مس توانمندی صعود را دارد.

 

1124403


5- مس رفسنجان (علی کلانتری)
علی کلانتری با تجربه حضور در تیم فجر سپاسی شیراز به مس رفسنجان آمده است. او که پیشتر فجر سپاسی را لیگ برتری کرده بود فصل گذشته هم با صعود به لیگ برتر یک گام فاصله داشت اما بازی را به صنعت نفت باخت و لیگ برتری نشد.
دغدغه های علی کلانتری در مس به اندازه دغدغه های حضور در فجر سپاسی نیست به این خاطر که مس بر خلاف فجر مشکل مالی ندارد. مس رفسنجان در سال های اخیر همواره جزء مدعیان صعود بوده است.


6- گل گهر سیرجان(وینگو بگوویچ)
وینگو بگوویچ در سال های اخیر در تیم های متعدد دسته اولی بوده. از آلومینیوم هرمزگان گرفته تا تیم های پاس همدان، مس کرمان، مس رفسنجان و...
تا اکنون هیچ یک از تیم های تحت هدایت وینگو لیگ برتری نشده اند و این حسرت در ذهن مربی کروات آزار دهنده است و طبیعی است در گل گهر سیرجان تلاش کند به این افسوس پایان دهد. گل گهر سومین تیم کرمانی است که وینگو به تجربه مربیگری در آن دست پیدا خواهد کرد.


7- فولاد یزد (حمید رضا آسیابان پور)
حمید رضا آسیابان پور از مربیان بومی به شمار می رود که هدایت  تیم فولاد یزد را برعهده گرفته است. البته گفته می شود گروه جدیدی امتیاز این تیم را خریداری کرده اند و شاید در روزهای آتی دست به تغییر در کادر فنی خود بزند. البته باید به این نکته اشاره کرد که فولاد خیلی دیر تمرینات خود را شروع کرد و در نهایت مجبور شد از بازیکنان موجود تیم را ببندد.


8- فجر سپاسی شیراز (بهرام شفیعی)

فجر سپاسی می خواست از حضور در بازی ها انصراف دهد اما با وعده استانداری برای بازی با مس کرمان در هفته اول بازی ها متقاعد شد. بهرام شفیعی از مربیان بومی و البته قدیمی فوتبال فارس به شمار می رود. مهرداد کریمیان بازیکن بوشهری که سال های سال در فجر سپاسی بازی کرده او را در هدایت این تیم یاری خواهد کرد. فجر سپاسی با وجود مشکلات مالی به دلیل بهره گیری از بازیکنان سرباز به دنبال صعود به لیگ برتر است!


9- سپیدرود رشت (علی نظر محمدی)
کمتر کسی فکر می کرد علی نظر محمدی دروازه بان داماش که کمی اهل اتلاف وقت بود تصمیم جدی برای مربیگری داشته باشد. وی بعد از تجربه ناموفقی که در تیم داماش گیلان داشت حال رهبری تیم محبوب گیلان را برعهده گرفته است. تیم سپیدرود رشت. آنهم با بازیکنانی چون پویا نزهتی، میلاد قربان زاده، محمد رضا مهدوی، حسین کعبی و...
شاید این فصل سپیدورد را با توجه به برخورداری از حمایت تماشاگر یکی از تیم های موفق لیگ یک ببینیم.

 

1127066


10-راه آهن یزدان (مهدی پاشازاده)
مهدی پاشازاده تا اکنون چهار تیم دسته دومی را دسته اولی کرده است اما در لیگ یک حضور کوتاه مدت والبته ناموفقی داشت. دوام وی در تیم پارسه فقط چهار هفته بود و بعد از آن مهدی پاشازاده تصمیم به حضور در تیم های متمول دسته دومی می گرفت و البته همه تیم ها را لیگ یکی کرد.
راه آهن تجربه جدید مهدی پاشازاده در لیگ یک خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که مشکلات مالی اجازه بلند پروازی به این مربی جوان مدعی حضور روی نیمکت استقلال را می دهد یا نه.


11--خیبر خرم آباد (علی نیکبخت)
خیبر فصل گذشته در اولین فصل حضور در لیگ یک با علی نیکبخت تیم قابل دفاعی بود. هر چند اگر این تیم با مشکل مالی دست و پنجه نرم نمی کرد می توانست بهتر باشد و بهتر نتیجه بگیرد. می گویند مشکلات مالی هم چنان پابرجاست و با این شرایط نمی توان انتظار فوق العاده ای از این تیم داشت. این فصل هم خیبر در جدول بازی ها باقی بماند به نتیجه خوبی دست یافته است.


12-خونه به خونه مازندران (علیرضا مرزبان)
علیرضا مرزبان بعد از تجربه صعود به لیگ برتر به همراه تیم پدیده مشهد که البته در این تیم دستیار اکبر میثاقیان بود پیکان را به عنوان سرمربی لیگ برتری کرده است تا نشان دهد راه صعود به لیگ برتر را یاد گرفته است. وی می توانست به همراه پیکان حضور در لیگ برتر را تجربه کند اما تصمیم گرفت سر از تیم خونه به خونه درآورد. یک تیم متمول که همه امکانات را برای صعود مهیا می کند. علیرضا مرزبان برای صعود به لیگ برتر در خونه به خونه راه سختی را پیش رو نخواهد داشت.

 

994730


13- پارس جنوبی جم (مهدی تارتار)
مهدی تارتار اولین فصل حضور خود را در لیگ یک تجربه می کند. او بعد از هشت سال حضور مداوم در لیگ برتر به عنوان مربی و سرمربی هدایت تیم پارس جنوبی بر عهده گرفته. خودش می گوید انتخاب اشتباه راه آهن نقطه پایان مربیگری وی در لیگ برتر بوده است.
با این حال این مربی جوان در حالی اولین فصل حضور خود را در لیگ یک تجربه می کند که تیم پارس جنوبی هم همین وضعیت را دارد. پارس جنوبی جم به تازگی به لیگ یک صعود کرده است!


14- بادران تهران (اکبر میثاقیان)
شش صعود به لیگ برتر به همراه تیم های دسته اولی اکبر میثاقیان را در این بخش از فوتبال رکوردار کرده است هر چند وی در دو سه فصل اخیر در هدایت تیم های خونه به خونه و مس کرمان به لیگ برتر ناموفق بوده است.
طبیعتا این مربی دوست دارد تلاش های وی در تیم بادران هم منجر به صعود این تیم به لیگ برتر شود و در غیر اینصورت بعید نیست تصمیم بگیرد از بالای برج میلاد خود را به زمین پرتاب کند. او با این ترفند راه آهن را در لیگ برتر نگه داشت.


15-ایرانجوان بوشهر(محمود خرمزی)
محمود خرمزی اولین فصل حضور خود را در لیگ یک به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد. وی پیش تر در تیم های دسته اولی و لیگ برتری دستیار بوده و این بدین معنی است که باید به محمود خرمزی جوان فرصت دهیم. به خصوص که ایرانجوان مشکل مالی دارد و از سویی این تیم خیلی دیر تمرینات خود را استارت زده است.
ایرانجوان در فصل های اخیر معرف ستاره های زیادی به تیم های لیگ برتری بوده و این به خاطر بهاء به نیروهای بومی و بازیکنان بی ادعا بوده  است.


16-اکسین البرز (فیروز کریمی)
فیروز کریمی مدیر فنی اکسین البرز در فصل گذشته بود. با اینکه گفته می شود او یکی از بهترین مربیان ایران است اما کارنامه اش در سال های اخیر اصلا قابل دفاع نبوده است اما تا دلتان بخواهد مصاحبه های طنز و قابل اشاره داشته است. او باید به این نتیجه برسد که نیتش از ادامه حضور در فوتبال چیست. نتیجه گیری یا خنداندن مردم؟ هر چند که فیروز کریمی و هر مربی طنازی می تواند با نتیجه گیری شادی را برای مردم به ارمغان بیاورد.
شعار حیا کن رهاکن زیبنده فیروز کریمی نیست.

 

1091962


17- استقلال اهواز (حمید رضا فرزانه)

حمید رضا فرزانه فصل گذشته مربی گسترش فولاد بوده . مدافع مازنی سال های نه چندان دور صبای قم اولین فصل حضور خود در لیگ یک را به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد. انتخاب او به عنوان سرمربی استقلال اهواز در فاصله کمتر از یک هفته مانده به شروع بازی ها بدین معنی است باید به این مربی جوان فرصت دهیم که استقلال اهواز را بشناسد و در ادامه تفکرات تاکتیکی خود را به این تیم القاء کند.


18-  نفت مسجد سلیمان (سهراب بختیاری زاده)
سهراب بختیاری زاده به یکباره مربیگری را استارت زد. آنهم از لیگ یک و با تیم نفت مسجد سلیمان. البته این نگران کننده نیست و در فوتبال حرفه ای مرسوم است. در فوتبال حرفه ای دیده شده که حتی ستاره های دیروز مربیگری را با تیم ملی استارت زدند. ورود مربیان جوان به چرخه مربیگری به سود فوتبال باشگاهی است. فضا دادن به مربیان جوان خون تازه ای را وارد شریان های حیاتی فوتبال خواهد کرد.

دیدگاه‌ها