کد خبر : 1350393 | 26 مرداد 1395 ساعت 14:42 | 19.1K بازدید | 0 دیدگاه

راز بدنهای خسته فوتبالی‌ها در ابتدای فصل

بار دیگر در شهرهای مختلف کشورمان داورها در سوت خود دمیدند، تا علاقه مندان به فوتبال شاهد رویارویی باشگاههای لیگ برتری کشورمان که در این فصل با صعود پیکان تهران، ماشین سازی تبریز و صنعت نفت آبادان و سقوط ملوان انزلی، راه آهن تهران و استقلال اهواز آرایش متفاوتی نسبت به فصل گذشته پیدا کرده است، باشند.

راز بدنهای خسته فوتبالی‌ها در ابتدای فصل

بازی‌های کند و بدنهای خسته بازیکنان در ابتدای فصل و اعتراض آنها نسبت به بدنسازی ابتدای فصل و همچنین عملکرد بد تیمها در هفته های ابتدایی و مصدومیتهای بازیکنان باعث شد تا با ابراهیم طالبی کمک سابق کریستوف دام در بایرلورکوزن و رولند کوخ در استقلال که دارای مدرک Aبوندس لیگا در مربیگری فوتبال و همچنین مدرک حرفه ای فوتبال از فدراسیون آلمان را داراست در این زمینه صحبت کنیم. طالبی تحلیل جامع خود را از این موضوع در اختیار "ورزش سه" قرار داده است که باهم می‌خوانیم:


با به پایان رسیدن دو هفته ابتدایی از رقابت های این فصل، ما شاهد فوتبال کم تحرک و  سنگین و  کم طراوت از سوی بیشتر تیمها  بودیم.
 بیشتر مربیان در  رابطه با  بازی های انجام شده  در هفته های اول و دوم  لیگ و  چگونگی کیفیت این بازیها  به  این مسله تاکید داشتند که « اگر بازیکنان نتوانستند در حد انتظار بازی کنند ،و بازی آنها از سرعت خوبی برخوردار نبود ،به خاطر فشار بالای تمرینات آماده سازی و بدن سازی قبل از آغاز فصل  بوده است، و اینکه بدن بازیکنان هنوز ول نکرده است،و در  چند بازی ابتدای فصل این مسئله طبیعی است»


 از آنجا که  در گذشته نیز در بازیهای هفته های ابتدایی لیگ برتر و حتی لیگ های پایین تر کشورمان ، شاهد چنین مصاحبه ها و  توضیحاتی از سوی  مربیان باشگاهایمان بوده ایم ، و با آرزوی  اینکه  پیوسته علاقه مندان به فوتبال  با شروع  رقابت های هر  فصل ،از  ابتدا شاهد  بازیهای جذاب و زیبا از سوی همه باشگاهای  ما باشند، و با توجه به نقش و تاثیر بالایی که  تمرینات آماده سازی بازیکنان در هفته های قبل از آغاز  لیگ ،روی کیفیت مسابقات  و  عملکرد بازیکنان در طول فصل دارد ،تصمیم گرفتیم ،از سویی نگاهی به چگونگی آماده سازی تیمها در باشگاههای خودمان و در مقابل  تصویری از نحوه آماده سازی بازیکنان در باشگاهای بزرگ و مطرح  اروپایی  داشته باشیم.


در ابتدا یادآوری این مسله لازم است که در سالهای نه چندان دور که  ما مربیان، هنوز بعنوان بازیکن فوتبال در تیم های مختلف فعالیت داشتیم،دوران آماده سازی تیمها قبل از آغاز مسابقات ،تصویری کاملا مشخص و  روشن و ثابت داشت.


در اولین جلسه آغاز تمرینات نیاز نبود که سرمربی تیم  به بازیکنان  تاکید کند که «فعلا نیازی به کفش استوک فوتبال ندارید،کفشهای کف صاف مخصوص دویدن را همراه داشته باشید.»


این مسئله و شکل و فرم  هفته های آماده سازی برای همه مشخص بود و از قیافه های اخمو و ترش کرده بازیکنان ،میشد خواند که ،آنچه در این چند هفته و بخصوص روزهای  ابتدایی در برنامه تمرینی آنها قرار دارد، « دویدن های طولانی،در جنگلها ،مراتع و  بدتر از  همه دور زمین بازی...


اینکه کدام باشگاه کدام گزینه  را برای آماده سازی  بازیکنان خود  مناسب میدانست ،در نهایت‌ تفاوتی نداشت، کم و بیش برای  همه تیمها   دوران آماده سازی قبل از فصل  ،دویدنهای  کشنده در مسیرهای طولانی بود.


در روزها و هفته های اول و دوم  هیج خبری از توپ فوتبال در تمرینات تیمها نبود، برای مثال یکی از دوستانی که هم اکنون در لیگ برتر ما  ،به عنوان سرمربی فعالیت میکند،آنروزها در اتومبیل خود  مسافت بین دو شهر را پشت فرمان ،بازیکنانش را همراهی میکرد که این مسافت طولانی را چگونه با زجر و فشار  می دویدند و همانطور که علم و تکنولوژی در زندگی ما به شکلی گسترده تحولات زیادی ایجاد کرده است،  در ورزش و در  فوتبال نیز ،از دل  پروژهای علمی و با کمک  متخصصان و  روش های کاملا مدرن و علمی، دستاورهای بسیار مهم  و با ارزشی   نصیب جامعه جهانی فوتبال شده است و در  نتیجه تحقیقات و بررسی های گسترده علمی  و  مدرن، از نیمه دوم دهه ۹۰ ، دوران آماده سازی باشگاهها فبل از آغاز فصل فرم و ساختاری کاملا متفاوت  و جدید پیدا کرد ، و امروز نه تنها در  فوتبال در سطح حرفه ای و  باشگاههای مطرح و بزرگ بلکه در  تیم های پایه و  تیم های حاضر در لیگ های پایین و آماتور نیز  بدن سازی و  دوران آماده سازی  قبل از آغاز فصل فوتبال کاملا بصورت علمی و مدرن انجام میشود .


ضمنا در آکادمی های  آموزش مربیگری در کشورهای صاحب نام و معروف اروپایی مثل المان،انگلیس،ایتالیا ،اسپانیا و... سالهاست که روش مدرن بدنسازی و  آماده سازی قبل از آغاز فصل به مربیان آموزش داده میشود. در  آماده سازی مدرن دیگر دویدنهای ماراتن شکل و کشنده و  تمرینات بدون توپ هیج جایی ندارند و از اولین روز آغاز  آماده سازی، همه تمرینات با توپ انجام میشود.

 

به قول رونالد رایش از استادان تربیت و آموزش مربیان در فدراسیون فوتبال آلمان:« با  توجه به اینکه ،بازیکنان بعد از تعطیلات ،سر تمرینات  تیمشان حاضر شده‌اند تا به آماده گی لازم برای رقابت های فصل جدید برسند، بایستی ما با طراحی  تمرینات حسابشده،متنوع و البته مناسب ،شرایطی را ایجاد کنیم ،که بازیکنان با شوق و علاقه فراوان در تمرینات  شرکت کنند و نه تنها  با تمرینات متنوع و   کار با توپ  بازیکنان به آماده گی کامل و ۱۰۰٪  برای حضور در بازیهای لیگ  میرسند،بلکه ما کمتر شاهد مصدومیت های  سخت بازیکنان ،چون پاره گی رباط ،مصدومیت های عضلانی،مینیسک و... در جریان مسابقات فصل،که اغلب ناشی از  فشارهای بیش از حد لازم در هفته های بدنسازی بوده است، میباشیم.
از سوی دیگر بازیکنان از اولین بازی تیم خود در لیگ شاداب و چالاک و  سرپا  خواهند بود و دیگر شاهد آنجه در دو هفته  ابتدایی لیگ برتر  ۹۵/۹۶ و بازیهای کمتر از حد انتظار  که هیچ باشگاهی نتوانست شش امتیاز کامل از دو بازی خود بگیرد،و. بخصوص در هفته دوم که تنها دو بازی برنده  داشت و  در سایر بازیها هیج باشگاهی  نتوانست طراوت و شادابی لازم در کارهای هجومی یا کارهای ترکیبی و  سرعتی  گروهی  برای رسیدن  به دروازه حریف مقابل خود داشته باشد و  اینکه در هشت بازی انجام  شده  ، شش بازی برنده نداشته است  و تنها  ۱۲ گل به ثمر رسیده است ،نشان از خستگی  ناشی از فشار بالا در هفته های آماده سازی قبل از آغاز فصل  میباشد.


در پایان بار دیگر خاطرنشان میکنم که مدت هاست فوتبال مرزهای خود را از رشته دومیدانی  کاملا روشن کرده است و  دویدنهای کشنده  و  شکنجه و فشار  روی بازیکنان منسوخ و ناکارآمد و  باطل شناخته شده است،  البته این به ان معنا نیست که در  آماده سازی مدرن به بخش های قدرتی ، استفامتی، سرعتی و  تمرینات هوازی و بی هوازی و.   اهمیت داده نمیشود؛ اتفاقا در پروسه اماده سازی بازیکنان قبل از شروع رقابتها ، به تمامی موارد  نامبرده شده، اهمیت زیادی داده میشود، ولی چه کسی گفته است، که باید تمرینات مربوط به این بخش  بدون توپ  انچام شود.  با تمرینات مشخص  و مناسب که  برای  معرفی آنها نیاز به بحتی چداگانه و مخصوص میباشد، میتوان به تمام مواردی که آماده سازی ۱۰۰٪  بازیکنان برای آغاز  مسابقات فصل لازم است،دست یابیم ،و آنهم  از دل ۵ هفته تمرینات فوتبال با توپ است.

دیدگاه‌ها