کد خبر : 1360203 | 02 مهر 1395 ساعت 08:33 | 1.9K بازدید | 0 دیدگاه

مقصودلو بهترین مهره ایران

نفر‌به‌نفر با شطرنج‌بازان تیم‌ملی در المپیاد جهانی

تیم ملی شطرنج ایران به لطف جوانگرایی بهترین نتیجه اش را در تاریخ المپیاد جهانی به دست آورد.

نفر‌به‌نفر با شطرنج‌بازان تیم‌ملی در المپیاد جهانی

به گزارش "ورزش سه" از ایسنا، ملی پوشان شطرنج ایران در چهل و دومین المپیاد جهانی شطرنج که چندی پیش در باکو برگزار شد با عملکردی درخشان در مکان شانزدهم جهان ایستادند تا بهترین عملکرد خود در تاریخ در بخش آزاد را به نمایش بگذارند. ایران تنها تیمی بود که با میانگین ریتینگ حدود 2500 توانست در جمع برترین ها دنیا قرار بگیرد.


160 تیم حاضر در بخش آزاد بر اساس میانگین ریتینگ در پنج گروه دسته بندی شده بودند که ایران با میانگین ریتینگ 2518 در فهرست اولیه در جایگاه 46 قرار داشت و در اواسط دسته دوم جای گرفته بود. در پایان رقابت ها تیم ایران از تمام تیم های دسته خود عملکرد بهتری داشت و تندیس بهترین تیم دسته را از آن خود کرد.

 

البته درخشش شطرنج بازان ایران در المپیاد فراتر از این بود. آنها نه تنها در دسته خود اول شدند بلکه بسیاری از تیم های قدرتمند دسته اول را نیز پشت سر گذاشتند و در پایان با عنوان شانزدهمی به کار خود پایان دادند.

 

در ادامه نگاهی مختصر به عملکرد اعضای تیم خواهیم داشت.

1-  احسان قائم مقامی: شطرنج باز میز یک ایران در المپیاد جهانی عملکرد قابل قبولی داشت. عملکرد خوب تیم در رقابت ها باعث شد ایران در دورهای بالاتر با تیم های مدعی و قدرتمند روبرو شود و به این ترتیب احسان روی میز یک فرصت بازی کردن با بهترین های دنیا از جمله مگنوس کارلسن را پیدا کرد.

قائم مقامی که در این مسابقات با ریتینگ 2566 حاضر شده بود کارش را با 4 پیروزی، 5 تساوی و تنها 2 باخت و 12 واحد افزایش ریتینگ به پایان برد. قائم مقامی در این رقابت ها عملکردی معادل درجه 2632 داشت.  دو باخت قائم مقامی در المپیاد برابر بادور جوباوا از گرجستان و مگنوس کارلسن از نروژ رقم خورد. جوباوا در در ادامه بالاتر از تمام بزرگان شطرنج جهان مدال طلای میز یک را تصاحب کرد. مگنوس کارلسن نیز که قهرمان جهان است و نیازی به تعریف ندارد.

 

 


2-  پرهام مقصودلو: با توجه به عملکرد فوق درخشان مقصودلو در چند ماه اخیر پیش بینی می شد که او بهترین بازیکن ایران در المپیاد جهانی باشد که همین گونه هم شد. مقصودلو هرچند نتوانست به قولی که داده بود عمل کند و به ریتینگ 2600 دست پیدا کند اما در یازده دور مسابقه حتی یک شکست هم متحمل نشد و با 5 پیروزی و 6 تساوی و 18 واحد افزایش ریتینگ به 2584 رسید و دوباره شماره یک ایران شد. مقصودلو که با ریتینگ 2566 در رقابت ها حاضر شده بود عملکردی معادل 2684 از خود بر جای گذاشت و بهترین بازیکن ایران لقب گرفت. او حتی در دورهای ابتدایی شانس کسب مدال میز دوم را داشت اما چهار تساوی پیاپی در دورهای ششم تا دهم او را از مدال دور کرد. بهترین نتیجه پرهام پیروزی برابر مچدیشویلی گرجستانی با ریتینگ 2609 در دور دوم بود.

 


3-  شاهین لرپری زنگنه: شطرنج باز اصفهانی تیم ملی پس از شروع نه چندان مطمئن از میانه راه به خودش آمد و نتایج درخشانی کسب کرد. لرپری زنگنه یک نورم استاد بزرگی در المپیاد به دست آورد که با توجه به قوانین دو نورم محسوب می شود. به این ترتیب با توجه به نورمی که قبلا به دست آورده بود کارش را برای کسب عنوان استاد بزرگی به پایان برد و حالا تنها در انتظار دو واحد افزایش ریتینگ  و رسیدن به مرز 2500 است تا بتواند رسما استاد بزرگ شود. لرپری زنگنه نیز همانند قائم مقامی و مقصودلو در هر 11 دور پشت میز نشست و پنج پیروزی، چهار تساوی و دو شکست به دست آورد.

بهترین عملکرد شاهین پیروزی مقتدرانه برابر مک شین انگلیسی با درجه 2671 بود. 20 واحد افزایش ریتینگ، کسب نورم استاد بزرگی و عملکرد 2580 حاصل کار لرپری زنگنه روی میز سه مسابقات بود.

 


4-  علیرضا فیروزجاه: قهرمان حال حاضر شطرنج ایران با ریتینگ 2463 در المپیاد جهانی در هشت دور به بازی گرفته شد. فیروزجاه شروع خوبی در مسابقات داشت اما در دو بازی آخر خود شکست خورد. با این حال او هم توانست فراتر از ریتینگ خود بازی کند و با عملکرد 2501 به کار خود پایان داد. فیروزجاه در المپیاد جهانی برابر 4 استاد بزرگ قرار گرفت که حاصل آن یک پیروزی، یک تساوی و دو شکست بود.
5-  آرین غلامی: نایب قهرمان کشور در المپیاد چندان به بازی گرفته نشد. پس از شکست در دور سوم برابر حریف گرجستانی که البته بازیکن نیرومندی بود، در دور چهارم هم برابر ولز به بازی گرفته شد. عملکرد نامطمئن غلامی برابر حریف ضعیف خود هر چند با پیروزی همراه بود اما باعث شد دیگر مورد اعتماد کادر فنی قرار نگیرد.

آرین غلامی تا پایان رقابت ها تنها یک دور دیگر در ترکیب قرار گرفت و استاد بین المللی شیلیایی را شکست داد تا کارش را با تنها سه بازی به پایان برده باشد. آرین غلامی با ریتینگ 2432 عملکردی معادل 2502 از خود بر جای گذاشت.

 

 

ایوان سوکولوف (مربی): کادر فنی تیم ایران در بخش آزاد عملکرد قابل قبولی داشت. تعویض های به موقع روی میز چهار و درک شرایط بهتر فیروزجاه نسبت به غلامی باعث چینش خوب در اکثر دورها شد. تنها نکته منفی که می توان از آن یاد کرد دیدار برابر نروژ بود که به نظر می رسید تیم بیش از اندازه تحت تاثیر نام مگنوس کارلسن قرار گرفته است. 

 


تیم ایران در بخش آزاد کاملا موفق کار کرد و در تمام دورها به استثنای بازی با نروژ که شکست سنگینی متحمل شد عملکرد قابل قبولی داشت. تمام بازیکنان فراتر از ریتینگ خود عمل کردند و شاهین لرپری زنگنه و پرهام مقصودلو نورم های استاد بزرگی به دست آوردند هرچند که مقصودلو دیگر نیازی به آن نداشت.  پیروزی های درخشان برابر تیم هایی مانند مولداوی و شیلی و متوقف کردن انگلیس، ایتالیا و گرجستان اوج کار تیم مردان بود.

دیدگاه‌ها