کد خبر : 1360596 | 03 مهر 1395 ساعت 18:23 | 33K بازدید | 0 دیدگاه

10 نکته درباره شکل گیری فوتسال در ایران

فوتسال، رشته ای که علی کریمی را ستاره کرد

فوتسال در ایران با پیروزی برابر برزیل وارد یک دوره تاریخی شده است.

فوتسال، رشته ای که علی کریمی را ستاره کرد

به گزارش ورزش سه، بامداد فردا با تیم پاراگوئه بازی داریم و در صورت برد برابر این تیم به نیمه‌نهایی رقابت‌ها خواهیم رفت. نکاتی شنیدنی از این تیم و تاریخچه آن را باهم مرور خواهیم کرد.

 

1. آندرانیک اسکندریان اولین فوتسالیست رسمی ایران بود که در کشور آمریکا 8 سال بازی کرد. او در این تیم یکی از بهترین‌ها بود. در آن سال‌ها استانداردترین مدل فوتسال در آمریکا برگزار می‌شد.

 


2. در سال 1371 علی پروین از سوی فدراسیون مسئول ساختن اولین تیم فوتبال سالنی شد. علی پروین که سرمربی تیم‌ملی و پرسپولیس بود اداره این تیم را به‌طور موقت به مایلی کهن سپرد و مایلی کهن با نفراتی چون آرش نوآموز، حمید استیلی، محمد حبیبی، محمد خاکپور، مهدی ابطحی، محمدحسن انصاری‌فرد، وحید قلیچ، سعید رجبی، حسن شیرمحمدی و... اولین تیم‌ملی فوتبال سالنی را ساخت.


3. در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 1992، مسابقات انتخابی در آسیا تنها با حضور 3 تیم‌ملی ایران، کویت و بحرین برگزار شد و ایران 2 تیم را با 25 گل زده و 8 گل خورده کنار زد.


4. در دوره دوم مسابقات جام جهانی 1992، پرسپولیس درگیر مسابقات متعدد بود، انصاری‌فرد با پرسپولیس دچار مشکل شده و به کشاورز رفته بود و... به همین دلیل ترکیب تیم عوض شد و بهزاد غلامپور، سعید رجبی، صادق ورمزیار، اکبر یوسفی، محسن گروسی، سید مهدی ابطحی مردان تیم سالنی ما در این مسابقات بودند که به نیمه‌نهایی رفته و با باخت 4-2 به آمریکا به فینال نرفتند.


5.در همان جام جهانی 92 ایران به اسپانیا 9-6 باخت و چهارم شد. ابطحی فنی‌ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد وسعید رجبی با 17 گل زده آقای گل مسابقات شد.


6. بعد از مایلی کهن، فرهاد کاظمی در سال 74 و منصور پورحیدری در سال 1375 سرمربی تیم‌ملی فوتسال شدند.


7. اولین مسابقات رسمی فوتسال در ایران در سال 1371 برگزار شد. مسابقات موسوم به جام رمضان، با حضور نیروهای مسلح و پرسپولیس به فینال همراه شد. نیروهای مسلح 3-2 برابر پرسپولیس برنده و قهرمان شد. منصوریان سرمربی امروز استقلال در آن تیم بازی می‌کرد.


8. علی کریمی در جام رمضان سال 77 ستاره مسابقات شد. در فینال، فتح تهران با درخشش علی کریمی برابر استقلال 7-4 برنده شد. توهین استقلالی‌ها به کریمی باعث شد او قراردادش را با تیم فوتبال استقلال به مبلغ 2 میلیون فسخ  و با 3 میلیون تومان به پرسپولیس رفت.


9. از سال 1380 تیم ملی فوتسال که از قافله فوتسال روز دنیا عقب افتاده بود با حضور ویکتور هرمانتس هلندی به‌عنوان سرمربی با تفکیک کامل از فوتبال بار دیگر به‌روزهای خوبش برگشت.


10. وحید شمسایی بعد از درخشش اولیه در فوتسال ایران موردتوجه استقلال قرار گرفت و استقلال در سال 1381 با وحید شمسایی قرارداد فوتبالی بست و دریکی از بازی‌های استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در سال 81 دقایقی هم با نظر رولند کخ آخرین سرمربی خارجی استقلال به میدان هم رفت!

 

 

مهدی حدادپور

دیدگاه‌ها