کد خبر : 1361356 | 07 مهر 1395 ساعت 09:25 | 20.3K بازدید | 0 دیدگاه

مربیان انگلیس، مظنونان همیشگی

آلاردایس، آخرین قربانی یک نیمکت نفرین شده

سام آلاردایس، آخرین نامی بود که به علت آنچه توسط اتحادیه فوتبال انگلیس، فعالیت غیرقانونی در بازار نقل و انتقالات و دور زدن قوانین نامیده شد، از هدایت سه شیرها برکنار شد.

آلاردایس، آخرین قربانی یک نیمکت نفرین شده

به گزارش "ورزش سه"، نام سام آلاردایس نیز به سیاهه کسانی اضافه شد که توسط اتحادیه فوتبال انگلستان، نیمکت مربیگری سه شیرها را  ترک کردند. جرم اصلی آلاردایس، افشای فیلمی بود که وی در آن در رابطه با دور زدن قوانین در برار مالکیت شخص ثالث و مذاکره در رابطه با هزینه دریافتی توسط وی برای آموزش این ترفندها بوده است.

 

 

1146002

 

 

از آخرین افتخار انگیس با راهیابی به نیمه نهایی جام جهانی 1990 ایتالیا زیر نظر سر بابی رابسون، سه شیرها تنها 9 مربی را به عنوان سکاندار تیم ملی دیده اند.

 

در میان این 9 مربی، توهین به افراد معلول، رابطه نا مشروع با منشی اتحادیه فوتبال انگلیس، درگیری اتحادیه با کاپیتان منتخب سرمربی و در رابطه با آلاردایس، حضور در روابط غیرقانونی انتقال بازیکن، عامل از دست دادن شغل این مربیان بوده است.

 

 

1146071

 

 

با هم، به دلایل برکناری هر کدام از این مربیان، به تفکیک خواهیم پرداخت.

 

دان ریوی

 

 

1146062

 

 

در سال 1997، همزمان با دورانی که خود دان ریوی نیز به فکر جدایی از هدایت انگلیس بود، اتحادیه فوتبال این کشور نیز به دنبال جانشینی برای او می گشت. دان ریوی در 29 دیداری که هدایت انگلیس را بر عهده داشت، موفق به کسب 14 پیروزی شد و نتوانست این تیم را در یورو 1976، به سر منزل مقصود برساند.

 

 

1146061

 

 

دان ریوی، هدایت تیم ملی انگلیس را آزار دهنده می دید و از طرفی با پیشنهاد گزاف امارات متحده عربی نیز مواجه شده بود. پس او، اولین سرمربی عزل شده توسط اتحادیه انگلیس لقب گرفت. بعد از جدایی او از نیمکت انگلیس، به علت برانگیخته شدن خشم اتحادیه انگلیس از رفتار او، دان ریوی به مدت 10 سال از انجام هرگونه فعالیتی در فوتبال انگلیس محروم شد که البته این حکم بعدها در داگاه عالی انگلیس لغو شد.

 

تری ونبلز

 

 

1146063

 

 

آخرین تورنمنتی که انگلیس موفق شد به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند، تحت هدایت تری ونبلز و در یورو 96 رقم خورد. البته 5 ماه قبل از شروع مسابقات، جدایی ونبلز از نیمکت سه شیرها بعد از آن مسابقات قطعی شده بود.

 

 

1146064

 

 

سرمربی سابق تاتنهام، پرونده های دادگاه های آتی را دلیل اصلی جدایی خود عنوان کرد. در سال 1994، به ونبلز اتهام زده شد که مبلغی را برای انتقال تدی شرینگهام به برایان کلاف پرداخت کرده است. ونبلز ادعا می کرد که یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته برای از بین بردن اعتبار او در فوتبال جزیره جریان دارد. البته این موضوع با دخالت رئیس وقت اتحادیه انگلیس به پایان رسید و بعد از آن ونبلز به عنوان مدیر ورزشی بورتموث مشغول به کار شد.

 

گلن هادل

 

 

1146065

 

 

طی مصاحبه ای در ژانویه سال 1999 با نشریه تایمز، گلن هادل عقاید خود را در رابطه دین، مذهب و معنای انسانیت بیان کرد.

 

در این مصاحبه، هافبک سابق تاتنهام که 6 ماه قبل در جریان جام جهانی 1998 روی نیمکت انگلیس توفیقی نیافت و در ضربات پنالتی مغلوب آرژانتین شد، عقاید خود را با این مضمون بیان کرد: "خداوند به من و شما، دو پا، دو دست و هوش و استعدادی نسبتا معقول اعطا کرده است. اما بعضی از افراد، به دلایلی همانند ما در شرایط عادی آفریده نشده اند و " کارما "، در حال پاشیدن بذری برای یک زندگی دیگر است و این زندگی برای افراد معلول ساخته نشده است. در این رابطه، من دلیلی برای پنهان کردن عقاید خود نمی بینم. کسانی که ناتوانی جسمی و ذهنی دارند، به زندگی گذشته آنها بازمی‌گردد و مجازات آنها، این‌گونه تجلی می‌شود".

 

 

1146066

 

 

 

این اظهار نظر ها، خشم جامعه عمومی انگلیس و بسیاری از اقشار جامعه، احزاب مختلف و حتی نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت. علیرغم تلاش بسیاری از ارکان اتحادیه مبنی بر بروز توجیه هایی همانند نقل قول اشتباه و برداشت بد افکار عمومی از ماجرا، گلن هادل در گذشته نیز در این رابطه مصاحبه ای با مضمون "داشتن ارتباطی معنوی با خداوند و زندگی بعد از مرگ و انتقال از یک کالبد به کالبد دیگر" داشت و همین عوامل، حکم برکناری هادل در تاریخ 2 فوریه را امضا کرد.

 

اسون گوان اریکسون

 

 

1146067

 

 

اریکسون در طول هدایت سه شیرها، با مشاجرات شدید و بزرگی با اتحادیه مواجه شد. سرمربی سوئدی که در دو جام جهانی 2002 و 2006 هدایت انگلستان را بر عهده داشت، در این دوران درگیر یک رابطه عاشقانه با فاریا آلام، منشی دفتر اتحادیه فوتبال انگلیس شد. اریکسون در کتاب خاطرات خود، از دوران شیفتگی و محصور شدن در رابطه با این خانم اهل بنگلادش سخن به میان آورده است و او را بسیار جذاب و باهوش خطاب کرده است.

 

البته منشی اتحادیه انگلیس، قبل از اریکسون درگیری ماجرایی عاشقانه با رئیس اتحادیه نیز بود و از آن سو صحبت های زیادی در مورد رابطه خود اریکسون نیز با یک وکیل ایتالیایی نیز وجود داشت.

 

علیرغم افشا شدن رابطه جنسی اریکسون با منشی اتحادیه در سال 2004، سرمربی سوئدی موفق شد شغل خود را حفظ کند و سرمربی انگلیس باقی بماند.

 

 

1146068

 

 

اریکسون در این رابطه نوشت: "افرادی در اتحادیه بودند که به شدت خواهان اخراج من از این مسند بودند اما هیچ مدرک قانونی بر علیه من وجود نداشت. هیچ گونه بندی در قوانین فوتبال انگلیس وجود نداشت که شما را از داشتن یک رابطه عاشقانه با کارمند این اتحادیه منع کند".

 

بعدها فاش شد که اریکسون در آن مقطع به یک خبرنگار افشا کرده است که او کاملا آماده قطع همکاری با انگلیس و پیوستن به استون ویلا بوده است و حتی در این رابطه با دیوید بکام و ریو فردیناند نیز صحبت کرده است.

 

با توجه به این اتفاقات و بعد از حذف در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2006، خود اریکسون نیز به این نتیجه رسید که زمان جدایی از انگلیس فرا  رسیده است.

 

فابیو کاپلو

 

 

1146069

 

 

رابطه نه چندان مساعد اتحادیه فوتبال انگلیس با کاپلو از زمانی به سردی گرایید که در سال 2012، بدون مشورت با سرمربی ایتالیایی، بازوبند کاپیتانی سه شیرها از جان تری گرفته شد.

 

اتهام جان تری، توهین نژاد پرستانه به آنتون فردیناند در جریان دیدار چلسی با کویینز رنجزر پارک در اکتبر سال 2011 بود و این اتفاق، منتج به خلع بازوبند کاپیتانی از مدافع با تجربه چلسی شد. اتفاقی که البته بعدها تری موفق به مبرا شدن از آن در دادگاه شد.

 

کاپلو بعد از گذراندن جام جهانی ناکام 2010 در آفریقای جنوبی و رخ دادن این اتفاق، عنان کار را از دست خود خارج دید و از سوی دیگر، جان تری نیز اصل را برائت قبل از اثبات گناه می دید و در رابطه با تصمیم اتحادیه انگلیس، حتی به پلیس انگلیس نیز مراجعه کرد.

 

 

1146070

 

 

کاپلو در این خصوص گفت: "من با رئیس اتحادیه انگلیس در این خصوص صحبت کردم و به او تاکید کردم که تا قبل از اثبات تخلف در دادگاه، نباید برای یک بازیکن حکمی صادر کرد و در این خصوص، دادگاه باید تصمیم گیرنده اصلی باشد و این اتفاق با عدالت مدنی در مغایرت است. از نظر من، تا روشن شدن ماجرا، تری باید کاپیتان انگلیس باقی بماند."

 

دو روز بعد، فابیو کاپلو از سمت خود برکنار شد و البته حکم جان تری مدتی بعد به چهار بازی محرومیت و پرداخت جریمه نقدی تقلیل یافت.

 

منبع: دیلی میل

مترجم: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها