کد خبر : 1362375 | 11 مهر 1395 ساعت 10:55 | 23.5K بازدید | 1 دیدگاه

آشنایی بیشتر با حریف بعدی ایران در مقدماتی جام جهانی

کابوس ازبکستان چقدر واقعی است؟

سرنوشت ایران و ازبکستان در رقابت های مقدماتی جام جهانی به هم گره خورده است.

کابوس ازبکستان چقدر واقعی است؟

به گزارش "ورزش‌سه"، به قول کشتی نویس ها تیم چغر ازبکستان، اگرچه در سال های گذشته افتخار بزرگی در کارنامه اش ثبت نکرده؛ اما قدرتمند است و همیشه توانسته تیم های بزرگ قاره کهن را به دردسر بیندازد. آنها حتی در دوره قبلی مقدماتی جام جهانی در تهران تیم ایران را شکست دادند و شاگردان کی روش را به آستانه حذف از دور مسابقات نزدیک کردند؛ اما در پایان، تیم ایران با 9 امتیاز، صعودی تاریخی داشت. به هر ترتیب سومین حریف ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی تیمی قدرتمند است که می تواند برای ایران در مقدماتی جام جهانی روسیه دردسر درست کند؛ خصوصا اینکه در خانه خودش به میدان می رود و قطعا به دنبال تلافی بازی 4 سال پیش است که با اشتباه داوری به سود ایران تمام شد.


پیشرفت در سال های اندک


شاید تا 7، 8 سال پیش، کسی روی ازبکستان حساب فوتبالی باز نمی کرد؛ اما آنها روز به روز پیشرفت کردند و قدرتشان را به فوتبال آسیا نشان دادند. ازبک ها که سبک فوتبالشان به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به اروپا، کمی متفاوت با تیم های آسیایی است، در انجام کارهای بزرگ استعداد شگرفی دارند. مهم ترین ویژگی ازبک ها انجام بازی هجومی در هر شرایطی است. برای این تیم تفاوتی نمی کند چه تیمی مقابلش قرار گرفته و در چه جایگاهی قرار دارد. آنها مدت ها است در حسرت صعود به جام جهانی هستند؛ 4 سال پیش که در بازی نخست مقدماتی جام جهانی 2014 با اشتباه داوری، گل سالم شان در تاشکند پذیرفته نشد و با یک گل از خلعتبری مقابل ایران شکست خوردند، عزم شان را برای پیروزی در تهران جزم کردند و موفق هم شدند. اگر ایران 9 امتیاز از 3 بازی نمی گرفت، آنها شانس خوبی برای صعود به جام جهانی داشتند؛ ولی تیم کشورمان این شانس را از تیمی که به گرگ های سفید معروف است، گرفت.


تغییرات زیاد نسبت به 4 سال پیش


تیم ملی ازبکستان در حال حاضر نسبت به دوره قبلی تغییرات زیادی داشته است. این تیم با سرمربی جدید خود، ساموئل بابایان، در حالی که فقط 4 بازیکن از دوره قبلی مقدماتی جام جهانی را در اختیار دارد، مسابقات را شروع کرده است. ازبک ها با انبوهی از تغییر در دو بازی ابتدایی خود 6 امتیاز ارزشمند مقابل سوریه و قطر به دست آوردند و حالا صدرنشین گروه اول هستند. تیم ایران که 4 امتیازی است، در تاشکند باید با هدف پایان صدرنشینی ازبکستان به میدان برود. اگر تیم ایران پیروز نبرد با ازبکستان در تاشکند باشد، راه زیادی از مسیر پرپیچ و خم صعود به جام جهانی را رفته است.


بازی در بزرگترین ورزشگاه تاشکند


دیدار ایران و ازبکستان در ورزشگاه بنیادکار برگزار می شود. برای ازبک ها دیدار با ایران بسیار مهم تلقی می شود و به همین خاطر از تمام ظرفیت های خود استفاده می کنند. حریف سوم ایران، این مسابقه را به ورزشگاه بنیادکار (که استادیوم جدید و ملی ازبکستان محسوب می شود)، برده است. این ورزشگاه با گنجایش 34 هزار نفر بزرگترین و البته زیباترین استادیوم کشور ازبکستان است. جالب اینکه ایران و ازبکستان تاکنون در این ورزشگاه در چارچوب رقابت های ملی به مصاف یکدیگر نرفته اند.


لژیونرهای کم تعداد


اکثر بازیکنانی که در ازبکستان عضویت دارند، در لیگ این کشور بازی می کنند. در تیم بابایان، فقط 3 بازیکن لژیونر حضور دارند. عادل احمد بازیکن شماره 9 ازبک ها در تیم کراسنودار روسیه توپ می زند و به نوعی ارزشمندترین بازیکن این تیم است. ویتالی دنیسوف دیگر بازی لژیونر ازبک ها است. این مدافع چپ پا، عضو تیم دینامو مسکو است. الکساندر گنریخ باتجربه نیز یکی دیگر از بازیکنان ازبک است که در خارج از کشورش و در لیگ قرقیزستان توپ می زند. سایر بازیکنان تیم ازبکستان در لیگ این کشور توپ می زنند. در این میان تیم پاختاکور با 6 بازیکن ملی‌پوش، بیشترین تعداد ملی پوشان را دارد.


مورد عجیب لوبانف


الکساندر لوبانف دروازه بان اول تیم ازبکستان است که بازی با ایران برای او و بازیکنان ما یک نبرد ویژه محسوب می شود. لوبانف که تا همین چندماه قبل در پرسپولیس توپ می زد، پس از حضور علیرضا بیرانوند به کشورش رفت و عضو تیم پاختاکور شد. او که در دو بازی قبلی دروازه تیم ملی کشورش را بسته نگه داشته، امیدوار است مقابل تیم ایران که علیرضا بیرانوند و رقیب اصلی اش در پرسپولیس را در اختیار دارد، بتواند عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد.


آمار ها به سود ایران

 

اگرچه آمارها به سود ایران رای می دهند؛ اما نمی شود از قدرت ازبکستان غافل شد. در 8 بازی برگزار شده میان دو تیم، ایران 4 بار به برتری رسیده و 3 تساوی میان دو تیم حاصل شده؛ ولی قطعا نبرد در تاشکند بازی مهمی برای آبی های معروف به گرگ های سفید خواهد بود. ازبکستان در تاریخ رقابت های ملی خود در سال 2011 بهترین عنوان تیمی اش را به دست آورده و چهارم آسیا شده است؛ اما این دلیل خوبی نیست برای اینکه فکر کنیم آنها دوست ندارند برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را بچشند. تیم صدرنشین گروه A مقدماتی جام جهانی، در آخرین رده بندی فیفا رتبه 49 جهان و چهارم آسیا را به خود اختصاص داده است.

دیدگاه‌ها