کد خبر : 1366896 | 01 آبان 1395 ساعت 16:43 | 17.3K بازدید | 0 دیدگاه

یارگیری های پرسپولیس من تو من نبود

آنالیز دیدار استقلال خوزستان – پرسپولیس

پرسپولیس تصور خوبی از استقلال خوزستان نداشت و این طور فکر می کرد چون استقلال خوزستان در فصل اخیر امتیازات زیادی از دست داده دیگر آن تیم قهرمان فصل گذشته نیست.

به گزارش "ورزش سه"، غافل از اینکه همواره تیم ها در برابر پرسپولیس و استقلال بهترین بازی خود را به نمایش می گذارند به این خاطر که فقط در این بازی دیده می شوند.
خط دفاعی تیم پرسپولیس با همه صلابتی که داشت در این بازی روی سانتر از کناره ها و ضربات ایستگاهی نامطمئن نشان داد. البته حضور پرسپولیسی ها در منطقه یک سوم دفاعی پرتعداد بود و این نشان می دهد این تیم در بازگشت از حمله به دفاع مشکلی ندارد اما همان طور که بارها اشاره کردیم برتری عددی در منطقه یک سوم دفاعی نباید دفع صد درصدی حمله حریف را تداعی کند! برای دفع توپ باید خوب یارگیری کرد، فضا را پوشش داد، بازی خوانی کرد و...


از دست دادن دو امتیاز این بازی اگر چه برای پرسپولیس سخت بود اما درس های خوبی به برانکو و هم چنین تیمش داد. اینکه نباید هیچ تیمی را به خاطر دور بودن از شرایط آرمانی دست کم گرفت...


به صحنه های برگزیده شده از این بازی و آنالیز آن می پردازیم:

 

1151851


اشاره به سانتر از کناره ها کردیم و اینکه روی سانترها یارگیری ها من تو من نبوده است. این یکی از آن صحنه ها است. بیت سعید با پشت سر ضربه خوبی به توپ زد و توپ به شکل خطرناکی از کنار دروازه علیرضا بیرانوند به بیرون رفت.


به وضوح می بینید که برتری عددی با تیم پرسپولیس است اما فاصله ای که مدافع پرسپولیس با مهاجم استقلال خوزستان برای خود ایجاد کرده سبب شده تا بیت سعید بدون هیچ گونه مزاحمتی به توپ ضربه بزند. این صحنه در دقایق ابتدایی بازی است و مبنای حمله در ادامه بازی قرار می گیرد.

1151856



روی ضربه ایستگاهی دیوار دفاعی دو نفره پرسپولیس باز می شود و توپ در ادامه موقعیت خوبی را برای استقلال خوزستان مهیا می کند! بازیکنی که دیوار دفاعی را ترک می کند پیش از ضربه به سمت بازیکن استقلال خوزستان که روی قوس محوطه جریمه ایستاده می رود که بی شک کار اشتباهی است. وی اگر قصد تشکیل دیوار دفاعی را نداشته باید از ابتدا بازیکن استقلال روی قوس محوطه جریمه یارگیری می کرده است و اگر نیتش تشکیل دیوار دفاعی بود باید تا بعد از ضربه سر جای خود می ایستاده! او بازی خوانی کرده که این بازی خوانی اشتباه بود.

 

1151855



علیرضا بیرانوند در حال بستن دیوار دفاعی است! طبیعتا تنظیم زاویا به شکل درست منوط به این است که دروازه بان روی خط دروازه بایستد و دیوار دفاعی را ببندد و خود نیز در جای درست بایستد اما علیرضا بیرانوند دروازه را ترک کرده و به شکلی که  می بینید در حال تنظیم دیوار دفاعی است!
البته نه اینکه بستن دیوار دفاعی به این شکل صد در صد اشتباه بوده اما مرسوم نیست. طبیعتا در این صحنه علیرضا بیرانوند تمرکز خود را از دست داده بود و روی ضربه ایستگاهی گل می خورد که قابل مهار بود!

 

1151852



مدافع شماره 3 استقلال خوزستان در حالی که تحت فشار نیست توپ را به زاویه ای پاس می دهد که نصیب مهاجم پرسپولیس می شود و در ادامه پنالتی اتفاق می افتد! طبیعتا در این صحنه پاس به عقب به دروازه بان کمترین ریسک را می داشت اما عدم آگاهی محیطی سبب شد پاسی دهد که در نهایت یک پنالتی برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد. واکاوی این صحنه و یقین به اینکه مهاجمان حریف در حمله و البته در چنین فضایی جلوتر از توپ نیستند موجب می شود در صحنه های بعدی و بازی های آتی مدافع تصمیم بهتری بگیرد.

 

1151853



روی ضربه ایستگاهی - فرشاد احمد زاده بین لایه های دفاعی استقلال خوزستان ایستاده و بازیکنی کمی دورتر از او هم در همین موقعیت است. روی ضربات ایستگاهی ایجاد لایه های دفاعی روی خطوط کار اشتباهی و بهتر است دست کم بعد از نواختن ضربه به طور نامنظم و به اصطلاح فوتبالی ها جنگلی دفاعی کرد چرا که مهاجمان حریف این طور نیستند که روی یک خط یا دو خط موازی بایستند. فرشاد احمد زاده روی این صحنه با ضربه سر – خیلی خوب به توپ ضربه زد. زاویه ای که به سر خود داد و هم چنین شدت ضربه به گونه ای بود که توپ گل شد.

 

1151854



در بازی های بزرگ موقعیت گل هایی که مهیا می شود کم است و تیمی برنده است که از موقعیت ها بهره بهتری ببرد. ایضا برخی از موقعیت هایی که در محوطه جریمه پیش می آید غیر قابل پیش بینی است و روی اشتباه مدافع حریف مهیا می شود. مثل این صحنه که سید جلال حسینی اشتباه کرد و توپ در فعل و انفعالاتی جلوی پای بیت سعید قرار گرفت. یک سر توپ و ضربه به سمت چپ دروازه می توانست در این صحنه استقلال خوزستان را به گل برساند.

 

علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها