کد خبر : 1367044 | 02 آبان 1395 ساعت 11:08 | 28.1K بازدید | 6 دیدگاه

شطرنج کونته و مورینیو در استمفوردبریج

آقای خاص برای فتح "خانه" چه خواهد کرد؟

مورینیو در دیدار هفته قبل برابر لیورپول خواسته های تاکتیکی خود را به طور کامل در زمین پیاده کرد، اما امروز کار سختی در برابر 3-4-3 کونته خواهد داشت.

آقای خاص برای فتح "خانه" چه خواهد کرد؟

به گزارش "ورزش سه"، با توجه گرایش محتاطانه افکار آقای خاص، اگر کونته فرمان هجوم را برای مدافعان کناری خود صادر کند، می تواند خشم سرمربی پرتغالی را برانگیزد زیرا او سابقه طولانی مدتی در ضربه دیدن از سهل انگاری های وینگرهای خود داشته است.

 

از انتقاد به جوکول به خاطر عدم کنترل کریستیانو رونالدو تا فروش خوان ماتا و محکوم کردن ادن هازارد در پرده دوم حضور در لندن. پس بدون شک امروز هم یکی از دغدغه های اصلی مورینیو، انجام صحیح وظیفه و پوشش متناسب بازیکنان کناری خواهد بود.

 

شاید لازم نیست یادآور شویم که اجرای صحیح این وظایف، می تواند چه پیامدهایی برای تیم های تحت هدایت ژوزه داشته باشد. در سال 2012، عدم پوشش مناسب باعث شد تا در جریان مرحله نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان در برابر بایرن، فیلیپ لام در آخرین لحظات ماریو گومز را صاحب موقعیت کند و همین گل نیز در نهایت سند حذف کهکشانی ها را امضا کرد.

 

دو سال بعد، همین سهل انگاری از سوی ادن هازارد و موقعیت سازی خوان فران، اتلتیکومادرید را به جای چلسی راهی فینال لیگ قهرمانان کرد. از آن زمان تا به حال، سرمربی شیاطین سرخ می داند که دیگر حق تکرار چنین اشتباهاتی را ندارد.

 

 

1152030

 

 

مورینیو در رابطه با آن اتفاقات گفت: "ادن هازارد از آن دسته بازیکنان نیست که ذاتا تمایلی به بازگشت و کمک به مدافع چپ داشته باشد. اگر شما به گل اول اتلتیکو دقت کنید، خیلی راحت متوجه خواهید شد که چگونه اشتباه رخ داده است و چرا ما در خانه چنین نتیجه ای به دست آوردیم. در مسابقاتی از این دست که در بالاترین سطح برگزار می شود، بروز چنین خطاهایی تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.

 

دیوار آبی

 

حالا مورینیو در قامت هدایت شیاطین سرخ به لندن بازگشته است و در مقابل آنتونیو کونته صف آرایی خواهد کرد. یونایتدها در جریان تساوی کسل کننده هفته گذشته برابر لیورپول، استحکام خط دفاعی خود را به رخ رقبا کشیدند. اما در جدال برابر چلسی و بازی در مقابل سیستم 3-4-3، مطمئنا نقش متفاوتی به وینگرهای یونایتد اعطا خواهد شد. آنها در برابر لیورپول با تحرک فراوان، نقش مهمی در چینش دیوار دفاعی منچستر داشتند اما فراموش نکنیم که تنها تجربه بازی کردن در برابر سیستم 3-4-3 در فصل جاری، در دیدار برابر واتفورد با هدایت والتر ماتزاری، هموطن کونته بوده است که شکست 1-3 را برای شیاطین سرخ به همراه داشته است.

 

 

1145543

 

 

 

بدون شک دیدار برابر چلسی، آزمون با همان روش، اما دشوارتر تکرار خواهد شد. بعد از سپری کردن یک دوره ای فاجعه وار در سال قبل و ثبت تنها 1 کلین شیت در 6 بازی فصل جاری، آنتونیو کونته بعد از شکست سنگین برابر آرسنال تاکید کرد که راه حلی برای ترمیم دفاع متزلزل آبی ها پیدا خواهد کرد. کونته تا به حال به عهد خود وفادار مانده است و دو کلین شیت و پیروزهای 0-2 و 0-3 برابر هال سیتی و لسترسیتی، چلسی را آماده جدال حساس با یونایتدها در خانه کرده است.

 

نتایج حاصل شده نشان می دهد که کونته تا حدودی در ترمیم اوضاع اسف بار خط دفاعی خود موفق بوده است. سرمربی سابق یوونتوس به مدافعان کناری خود دستور داد تا وینگرها را در فاز هجومی یاری کنند و بالعکس، زمانی که توپ در اختیار حریف بود، این وینگرها بودند که به کمک مدافعان می آمدند و سیستم چلسی به 1-4-5 تبدیل می شد. این تاکتیک باعث می شود تا یونایتدها در خط میانی، نبردی 2 به 3 را تجربه کنند و مدافع راست چلسی، سزار آسپلیکوئتا، نقش پوشش دادن آنتونی مارسیال و مارکوس راشفورد را به عهده بگیرد.

 

روز دشوار مدافعان یونایتد

 

نکته نگران کننده برای یونایتدها در مورد بازیکنان کناری چلسی این است که احتملا همانند دیدار برابر هال سیتی و لستر، کونته با استفاده از مارکوس آلونسو در چپ و ویکتور موسس در جناح راست، سعی بر افزایش ضریب امنیت 3 مدافع میانی خود خواهد داشت که این اتفاق خصوصا در مورد موسس با توجه به طبیعت بازی و پیگیری شرایط مدافع راست حداقل تا ابتدای زمین حریف، باعث خواهد شد تا جناح چپ یونایتدها روز دشواری را سپری کند.

 

 

1152025

 

 

در دیدار برابر هال سیتی، این دو بازیکن عملا نقش وینگر را بر عهده داشند که باعث شد مارکوس آلونسو 4 بار به سمت دروازه حریف اقدام به شوت داشته و پایه گذار 5 هجوم خطرناک آبی های لندن شود.

 

 

1152026

 

 

با توجه به توانایی های موسس، همین رویه به شکل دیگری از سوی این بازیکن نیجریه ای تکرار شد و او نیز با 2 بار موقعیت سازی، حضور ثابت در حملات چلسی از جناحین و 4 دریبل موفق، روز بسیار خوبی را در برابر هال سیتی سپری کرد.

 

 

1152027

 

 

البته می توان بخشی از نمایش جناح راست چلسی را نیز مرهون استفاده هال سیتی از آدام دیاموند برای پوشش این منطقه دانست که ذاتا یک مهاجم است و فصل گذشته در لیگ نروژ، در 21 بازی موفق به زدن 17 گل شده است. احتمال تکرار اتفاقات بازی با هال سیتی در برابر یونایتد، کاملا به تصمیم مورینیو مبنی بر چینش تیمش بستگی دارد. در دیدار لیگ اروپا برابر فنرباغچه، او ترجیح داد تا از راشفورد به دفاع کناری و از مارسیال در پست وینگر استفاده کند.

 

 

1152028

 

 

زمان بندی مناسب

 

دیگر تغییرات کونته در هفته های اخیر، تاکید بر تحرک بیشتر در فاز هجومی بوده است. او در دیدار برابر لستر، ادن هازارد و پدرو را به دیگو کاستا نزدیک تر کرد و همین موضوع باعث شد تا مدافعان کناری حریف، کمی نزدیک تر به مدافعان مرکزی بازی کنند و با توجه به فضای ایجاد شده، مارکوس آلونسو و ویکتور موسس فضای بیشتری برای عرض اندام و بازیسازی داشتند. همین تغییر تاکتیک، باعث شد که دیگو کاستا از نبود آلبرایتون استفاده کرده و در فضایی باز، گلزنی کند و خود ویکتور موس نیز بعد از مدت ها توفیق باز کردن دروازه حریف را پیدا کرد.

 

 

1152029

 

 

چالش اصلی یونایتدها در بازی امروز، سرعت متناسب با جریان بازی و زمان بندی مناسب در تغییر شرایط تاکتیکی حریف است. کونته با تکرار ترکیب قبلی خود، باید به مدافعان کناری خود بهترین زمان را برای حرکت کردن به سمت دروازه حریف گوشزد کند. همچنین در این میان و با توجه به خالی ماندن جای بازیکنان گوش، مدافعین مرکزی چلسی باید به شدت در برابر هجوم های سریع یونایتد و همچنین تغییرات احتمالی سیستم حریف هوشیار باشد. همین اتفاق در دیدار برابر لسترسیتی و در نیمه دوم توسط رانیری رخ داد و با تبدیل سیستم به 2-4-4، چلسی نتوانست نمایش مقتدرانه نیمه اول را تکرار کند.

 

 

1141879

 

 

 

البته مورینیو احتمالا چنین انتخابی را برای خود رقم نخواهد زد و از همان ابتدا، با استفاده از بازیکنان سریع و سختکوشی مانند اشلی یانگ که توانایی های خود را به عنوان دفاع کناری به خوبی در مدت اخیر به نمایش گذاشته است، راه نفوذ وینگرهای چلسی را خواهد بست. با توجه به استفاده احتمالی از راشفورد در جناح چپ، نبرد او و موسس می تواند نقش تعیین کننده ای در نتیجه پایانی نبرد استمفوردبریج ایفا کند.

 

مورینیو می داند که با محدود کردن شعاع حرکت موسس، احتمال موقعیت سازی برای هازارد و کاستا به شدت کاهش خواهد یافت. البته شاید اجرای این تاکتیک، به همین راحتی هم نباشد و نمایش های کوبنده شاگردان کونته در دو دیدار قبلی برابر هال سیتی و لستر، نشان داد که شطرنج تاکتیکی بزرگی در انتظار این دو سرمربی نامدار فوتبال جهان خواهد بود.

 

منبع: fourfourtwo.com

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها