کد خبر : 1371290 | 19 آبان 1395 ساعت 11:00 | 34K بازدید | 4 دیدگاه

30 سال بعد از آن روز تاریخی

یونایتد چگونه جای خالی فرگی را پر می‌کند؟

هنوز و بعد از چندین سال جدایی نیز در جای جای اولدترافورد، رنگ و بوی فلسفه فرگوسن به وضوح دیده می شود.

یونایتد چگونه جای خالی فرگی را پر می‌کند؟

به گزارش "ورزش سه"، در مقاطع بسیاری از حکومت 30 ساله فرگی در منچستریونایتد، هواداران این تیم فکر می کردند که از تاثیرات این سرمربی پرافتخار بر شرایط تیمشان آگاه هستند و هیچ کس به اندازه هوادارانی که هفته به هفته بازی های شیاطن سرخ را دنبال می کنند، از جادوی فرگوسن در منچستریونایتد آگاه نیست.

 

30 سال پیش و در تاریخ 8 نوامبر 1986،  زمانی که فرگوسن هدایت یونایتدها را بر عهده گرفت، آنها در رده نوزدهم لیگ انگلیس قرار داشتند و شرایط اسف باری را تجربه می کردند. اما در 25 سال بعدی، سرمربی اسکتلندی تمام ارکان باشگاه، از ابتدا تا انتها را بازسازی کرده بود و علاوه بر ساختن تیمی موفق و پرافتخار، سازمانی بزرگ و پهناور را در دل باشگاه منچستریونایتد بنا کرده بود. با استفاده از منابع مالی غنی و فوتبال مدرن حاکم بر جزیره، فرگوسن موفق شد یونایتدها را به قله فوتبال برساند و هواداران این تیم در مقطعی قرار گرفتند که تا به حال و در طول تاریخ هرگز آن را تجربه نکرده بودند.

 

 

1155897

 

 

13 عنوان قهرمانی در لیگ، 2 بار فتح لیگ قهرمانان و 23 جام دیگر به ویترین افتخارات شیاطین سرخ اضافه شد و مهم تر از همه این عناوین رنگارنگ، فرگوسن موفق شد روح سیری ناپذیر از کسب موفقیت و عطشی بی حد و مرز را برای رسیدن به پیروزی در روح این باشگاه نهادینه کند.

 

از 8 می 2013 که خبر بازنشستگی موفق ترین سرمربی تاریخ لیگ جزیره منتشر شد، تا به حال سرمربیانی مانند دیوید مویس و لوییس فان خال برای هدایت این تیم انتخاب شدند و البته بعد از مدتی نیز اخراح شده اند و تمام عوامل مرتبط با دوران طلایی فرگی مانند پل اسکولز، نمانیا ویدیچ، رایان گیگز، رابین فان پرسی و ریو فردیناند نیز به سمت درب های خروجی باشگاه هدایت شده اند.

 

به نظر می رسد همه تلاش سران منچستریونایتد، فرا گرفتن راه و رسم زندگی بدون سرالکس فرگوسن است و حتی در این راه، از استخدام ژوزه مورینیو (که پیش از حضور در اولدترافورد به تمامی عناوین ممکن نیز دست یافته بود)، دریغ نشده است. با این تفاسیر، روند فعلی نشان می دهد که شیاطین سرخ تنها سایه ای از شکوه و عظمت سالهای قبل خود را به همراه دارند.

 

 

1155898

 

 

در سالهای اخیر، شیاطین سرخ علاوه بر اینکه در فتح لیگ برتر توفیقی نداشته اند، حتی در بین مدعیان قهرمانی نیز جایی ندارند و نکته تاسف بار این است که در زمان حضور فرگی، در 21 دوره منچستریونایتد در بین 3 تیم برتر قرار داشت و بهترین رتبه این تیم بعد از جدایی سر الکس، یک بار حضور در رده چهارم بوده است و حالا و زیر نظر مورینیو نیز تا این مقطع از فصل، نشانه های امیدوار کننده ای برای حضور در بین مدعیان اصلی قهرمانی دیده نمی شود.

 

در حقیقت، جانشینان فرگوسن میراثی به جز شکست های متوالی را برای هم به جای نگذاشته اند و زمانیکه این تیم در ماه می سال جاری موفق به فتح FA CUP شد، هواداران یونایتد نه تنها استقبالی از این عنوان به عمل نیاوردند، بلکه تنها سر الکس فرگوسن که در جایگاه ویژه حاضر بود را تشویق کردند. هواداران یونایتد، نه تنها اسطوره بی بدیل و معمار دوران فراموش نشدنی این تیم را از یاد نبرده اند، بلکه هر روز با ابعاد جدیدی از زندگی دشوار بدون فرگوسن آشنا می شوند.

 

30 سال پیش و زمانیکه فرگوسن سلطنت خود را در اولدترافورد آغاز کرد، اخبار امیدوارکننده ای از رختکن به گوش نمی رسید و شواهد حاکی از اعتصاب بازیکنان به علت اخراج اتکینسون، سرمربی سابق یونایتدها بود. این اخبار زمانی به کام هواداران تلخ تر می شد که متوجه شدند کسی قرار است هدایت منچستر را بر عهده بگیرد که تا به حالا تجربه هدایت تیمی خارج از اسکاتلند را در کارنامه نمی بیند.

 

 

999091

 

 

شکست ها یکی پس از دیگری تکرار می شوند و اگر آقای خاص به تازگی دریافته که فشار هر نتیجه نامطلوب در اولدترافورد از تجارب قبلی بیشتر است، به خاطر استانداردهایی است که فرگوسن در فلسفه این باشگاه نهادینه کرده و جزئی تفکیک ناپذیر از ساختار این باشگاه شده است. اگر هواداران منچستر انتظار دارند که شکل و نوع بازی یونایتدها مطابق با فلسفه جاری بر باشگاه باشد، به این دلیل است که فرگوسن، تنها راه رسیدن به موفقیت را رعایت این اصول حاکم بر باشگاه می داند.

 

البته این مشکلات تنها گریبان مورینیو را نگرفته است و اد وودوارد و سران باشگاه نیز به شدت درگیر حال و روز فعلی باشگاه هستند. تا زمان صدارت فرگی بر شیاطین سرخ، او همه چیز را در باشگاه هدایت می کرد و تمامی اتفاقات از فیلتر افکار او رد می شدند اما بعد از جدایی فرگوسن، تغییر بزرگی در شرایط این تیم به وجود آمده است.

 

 

1152688

 

 

بدون شک خود سر الکس بیش از هر کس دیگری از شرایط فعلی باشگاه به ستوه آمده است و تمامی ارکان باشگاه، تا زمانی که کسی با استانداردهای سرمربی پرافتخار اسکاتلندی و تمرکز و قدرت هدایت او بر مسند هدایت یونایتد تکیه بزند، شرایط دشواری را تجربه خواهند کرد. تا آن زمان، میراث فرگوسن بر جای جای اولدترافورد سایه انداخته است.

 

منبع: سایت گل

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها