کد خبر : 1375533 | 07 آذر 1395 ساعت 11:46 | 82.1K بازدید | 11 دیدگاه

صدرنشین لیگ آلمان را بشناسید

لایپزیگ؛ پدیده ترسناک بوندس لیگا

علیرغم رفتار تحقیرآمیز و توام با حسادت هواداران دیگر تیم ها، حالا باید حضور لایپزیگ در صدر جدول بوندس لیگا را پذیرفت.

لایپزیگ؛ پدیده ترسناک بوندس لیگا

به گزارش "ورزش سه"، پیگیری فصل جدید بوندس لیگا، بدون در نظر گرفتن حضور بحث برانگیز و جنجالی لایپزیگ در بالاترین نقطه جدول بوندس لیگا غیرممکن است.

 

تیمی از منطقه زاکسن در شرق آلمان که قبلا در سطوح پایین تر با نام مارک رانشت فعالیت می کرد، در سال 2009 توسط شرکت اتریشی تولید کننده نوشیدنی های انرژی زا ردبول خریداری شد و قبل از صعود به سطح اول فوتبال آلمان، خیلی زود نام، البسه و شرایط خود را تغییر داد و تبدیل به تیم فعلی شد.

 

اگرچه به علت قوانین فدراسیون فوتبال آلمان، امکان تلفظ کامل این تیم و استفاده ار ترکیب "ردبول لایپزیگ" ممنوع است. اما باید به صراحت عنوان کرد که آنها بخشی از سرمایه گذاری این شرکت اتریشی هستند که شامل دیگر تیم هایی همانند رد بول سالزبورگ در غنا، برزیل و نیویورک است. همچنین این مجموعه در مسابقات اتوموبیل رانی نیز با همین نام مشغول به فعالیت است. با این تفاسیر، شاید تبدیل شدن آنها به منفورترین تیم بوندس لیگا در شرایط فعلی کمی تعجب برانگیز باشد.

 

 

1159739

 

 

در سال 2011، دیتریش ماتشیتس مالک این تیم از اهداف خود مبنی بر صعود لایپزیگ در بوندس لیگا طی 3 تا 5 سال آینده و سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی برای تسریع در این امر صحبت کرد.

 

دیتریش ماتشیتس گفت: "ما همچنین دورنمای لیگ قهرمانان و موفقیت در آن را نیز در ذهن خود تصور می کنیم. اما نیل به این هدف، تنها در شرایطی امکان پذیر است که ابتدا بتوان در لیگ داخلی آلمان در بین تیم های بالانشین قرار بگیرید".

 

حالا لایپزیگ، زودتر از حد تصور در مسیر این هدف قرار گرفته و هواداران تیم های رقیب نیز از این هیچ کوششی در چارچوب قوانین اساسنامه فوتبال آلمان  برای تحقیر این تیم فروگذار نیستند.

 

 

1159746

 

 

در اولین دیدار خانگی لایپزیگ که منجر به پیروزی شیرین 0-1 برابر بورسیا دورتموند در ورزشگاه 43 هزار نفری ردبول آره نا شد، هواداران دورتموند ترجیح دادند تا به خانه تیم میزبان سفر نکنند و به جای آن در شهر دورتموند، به حمایت از تیم زیر 23 سال خود در دسته چهارم فوتبال آلمان بپردازند.

 

در جریان دیدار اخیر آنها به بای آره نا برای جدال با لورکوزن، هواداران این تیم گلوله هایی رنگی را به سمت اتوبوس حامل بازیکنان لایپزیگ پرتاب کردند و در بازی برابر دینامو درسدن در جام حذفی آلمان در ماه آگوست،  طرفداران این تیم دسته دوم آلمانی یک سر گاو به درون زمین پرتاب کردند که البته این اقدام از سوی کمیته انضباطی بی جواب نماند و دینامو درسدن 54 هزار یورو جریمه شد.

 

با این تفاسیر، نگاه مجموعه لایپزیگ هر روز وسیع تر می شود و حالا به نظر می رسد افکار بزرگتری مبنی بر موفقیت در رقابت های برون مرزی در اذهان این مجموعه سیر می کند.

 

البته باشگاه لایپزیگ، حداقل در غرب آلمان بدون هوادار هم نیست و مردمانی که بعد از سقوط اشتوتگارت لایپزیگ در سال 1994، تشنه موفقیت و حضور در سطح اول فوتبال آلمان هستند، به سرعت این تیم را در آغوش گرفته و از آن استقبال کردند. در واقعا، علیرغم نگاه تند منتقدان مبنی بر عدم وجود سنت و بنیه قوی برای این تیم و همچنین نشان تجاری شنیع و زننده عکس یک گاو، این تیم از جهاتی لایق تحسین نیز است.

 

 

1159740

 

علیرغم منابع مالی غنی، سیاست باشگاه لایپزیگ مبتنی بر پرورش بازیکنان جوان و دادن شانس حضور در بازی های بزرگ است که شاید این روش در دیگر باشگاه های سطح اول فوتبال آلمان به ندرت دیده شود.

 

میانگین ترکیب فعلی آنها در حدود  23 سال است و گرانترین بازیکن تاریخ این باشکاه، اولیور بروک در تابستان امسال و با مبلغ 13 میلیون یورو از ناتینگهام فارست به این تیم پیوسته است.

 

بعد از پیروزی 1-2 برابر لورکوزن، که باعث حضور لایپزیگ در صدر جدول بوندس لیگا شد، اولیور بروک 19 ساله در مورد تصمیم خود مبنی بر پیوستن به تیم کم نام و نشان لایپزیگ گفت: "فکر می کنم تا به حال نشان داده ایم که من به باشگاه بزرگی پیوسته ام. دلیلی ندارد بارها متذکر شویم که به دستاورد بزرگ ما نگاه کنید. هر روز در حال یادگیری نکته ای جدید هستم و معتقدم که روندی رو به رشد را در اینجا طی خواهم کرد. افراد بسیار مثبتی در کنار من و باشگاه هستند و باید در نظر گرفت که من هنوز در رده سنی پایینی قرار دارم".

 

 

1159737

 

 

باید پذیرفت که کادر مدیریتی باشگاه لایپزیگ، تاثیر بسزایی در شرایط فعلی این تیم ایجاد کرده اند. رالف هاسن هاتل ، سرمربی فعلی این تیم، متخصص ارائه سبک های جدید است و می توان از این لحاظ او را با افرادی مانند یورگن کلوپ و توماس توخل مقایسه کرد.

 

هاشنهات، سرمربی موفق لایپزیگ که بسیاری افکار و رفتارهای او در کنار زمین را با یورگن کلوپ مقایسه می کنند، مغر متفکر نتایج درخشان لایپزیگ و متخصص استفاده از بازیکنان جوان و تشنه موفقیت است.

 

علیرغم ثروت شگفت انگیز مالکان باشگاه، بازیکنان گران قیمت در ترکیب فعلی این تیم دیده نمی شوند و قبل از اولیور بروک که در تابستان سال جاری از انگلیس به این تیم مهاجرت کرد، نبی کیتا 21 ساله از ردبول سالزبورگ و تیمو وندر 20 ساله از اشتوتگارت، گرانترین بازیکنان این تیم گمنام هستند. در ترکیب فعلی لایپزیگ، بازیکنان جوان زیادی وجود دارند که با افکاری باز و مصمم، سعی بر اثبات توانایی های خود دارند.

 

رالف هاسن هاتل سرمربی 49 ساله این تیم سابقه فعالیت در تیم های کم نام و نشانی همانند اونترهاخینگ و آلان را در سطوح پایین تر در کارنامه خود می بیند. اما باید شهرت خود را مدیون دوران شیرین هدایت اینگول اشتات باشد که در ابتدا موفق به نجات این تیم از سقوط شد و یک سال بعد نیز آنها را به بوندس لیگا هدایت کرد. حالا رالف هاسن هاتل معتقد است که مقابله با لایپزیگ به این آسانی ها هم نیست.

 

 

1159736

 

 

رالف هاسن هاتل گفت: "اگر ما بتوانیم به همین مسیر ادامه دهیم و عطش ما برای کسب موفقیت کاهش نیابد، گذر از سد ما کار دشواری خواهد بود. در حال حاضر بزرگترین دلشغولی ما، پیدا کردن راه حل هایی مناسب برای مقابله با چالش های پیش رو است. هیچ کس جایگاه فعلی ما در جدول را به هدیه نداده است و همه اعضای مجموعه، به اتفاقات رخ داده و پیش رو اعتقاد راسخی دارند".

 

در حال حاضر، لایپزیگ از همه ابزار موفقیت در داخل و خارج زمین برخوردار است. آنها در فصل جاری در 12 دیدار تنها 10 گل دریافت کرده اند و پرس بالا و ضدحملات سریع، شاکله بازی جوانان جاه طلب و سرمربی بلندپرواز این تیم را تشکیل داده است. همچنین این تیم سرمایه گذاری فراوانی در آکادمی جوانان داشته و از لحاظ سخت افزاری نیز در شرایط مناسبی به سر می برد.

 

با این تفاسیر، لایپزیگ اولین تیمی در بوندس لیگا نیست که به سرعت پله های ترقی را طی کرده است و پیش از آنها بایرلورکوزن، ولفسبورگ و هافنهایم نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بودند.

 

حالا لایپزیگ را می توان مرهمی برای مردم منطقه ای دانست که مدت ها به دنبال حضور در سطح اول فوتبال آلمان بودند و علیرغم برخورد نه چندان دوستانه و همراه با حسادت سایرین، باید حضور این تیم در سطح اول فوتبال آلمان را پذیرفت.

 

منبع: گاردین

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها