کد خبر : 1376038 | 09 آذر 1395 ساعت 20:15 | 39.7K بازدید | 3 دیدگاه

گزارش:

غیبت شماره 10؛ مشکل اصلی مورینیو در یونایتد

به نظر می رسد ژوزه مورینیو بر خلاف همیشه، از یک هافبک طراح و گلساز در قلب میدان بهره نمی برد.

غیبت شماره 10؛ مشکل اصلی مورینیو در یونایتد

به گزارش "ورزش سه"، مورینیو دوران اسف باری را در اولدترافورد سپری می کند و نتایج این تیم هرگز با انتظارات هواداران شیاطین سرخ هخوانی ندارد. البته به جز نتایج غیرقابل قبول، روش بازی نامنظم و از هم گسیخته منچستر نیز از دیگر دغدغه های هواداران یونایتد است.

 

از ابتدای دوران مربیگری سرمربی پرتغالی، همیشه عادت داشتیم یک هافبک مقتدر و گلساز را در میانه میدان این تیم ببینیم و به نظر اصلی ترین مشکل ترکیب فعلی یونایتدها غیبت چنین بازیکنی باشد.

 

بازیکنانی که معمولا با رابطه خوبی با مهاجم معمولا قدرتی و گلزن تیم های مورینیو داشتند و در سالهای اخیر، همیشه یک زوج سنتی هافبک شماره 10 و یک گلزن خبره در تیم های او دیده می شدند که شاید لمپارد – دروگبا، اسنایدر – میلیتو و اوزیل - رونالدو بهترین های آن بوده اند.

 

 

1160182

 

در پورتو، دکو نقشی کلیدی و موثر در 3 گانه سال 2004 این تیم ایفا کرد و علاوه بر موقعیت سازی فراوان، در گلزنی نیز بسیار موفق بود و حتی در فینال لیگ قهرمانان و برابر موناکو نیز نام خود را در بین گلزنان قرار داد.

 

بعد از پورتو، مورینیو نام خود را با موفقیت در چلسی در تاریخ این باشگاه جاودانه کرد که بدون شک نباید از نقش ویژه و گرانبهای فرانک لمپارد در میانه میدان چشم پوشی کرد. لمپارد علاوه بر حضور موثر در امور دفاعی، در گلزنی و گلسازی نیز بسیار موفق بود بطوریکه با به ثمر رساندن 177 گل، در بین 10 گلزن برتر تاریخ لیگ جزیره قرار گرفته است.

 

 

1140892

 

 

در اینتر، مورینیو در روز آخر فصل نقل و انتقالات سال 2010 با اصرار فراوان وسلی اسنایدر از رئال مادرید را به خدمت گرفت و این بازیکن بدون شک یکی از عوامل اصلی سه گانه نراتزوری ها بود. اسنایدر در امر گلسازی و گلزنی در فصل اول بسیار موفق بود و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان در برابر بارسلونا نیز گلی سرنوشت ساز به ثمر رساند. اسنایدر با مورینیو توانست لقب بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان آن سال را نیز از آن خود کند.

 

در فینال مادرید و دیدار برابر بایرن، اسنایدر نقشی کلیدی در پیروزی نراتزوری ها ایفا کرد که پاس گل اول او با ضربه سر و تنها 3 ضربه از شروع مجدد ژولیو سزار، موید پیاده شدن افکار مورینیو در آن مقطع در اینتر بود.

 

 

1160179

 

 

با پیوستن مورینیو به جمع کهکشانی ها، مسوت اوزیل بعد از درخشش در جام جهانی 2010 راهی مادرید شد و دوران بسیار درخشانی را در این تیم سپری کرد. زوج اوزیل و رونالدو نقش غیرقابل انکاری در فتح لالیگای سال 2012 داشت و حضور اوزیل به قدری در رئال مادرید موثر بود که کریس رونالدو بعد از جدایی او در سال 2013، نارضایتی خود را به صورت علنی ابراز کرد.

 

رونالدو در دوران حضور اوزیل در رئال مادرید هماهنگی بسیار خوبی با وی داشت و توانست پیشرفت محسوسی در امر گلزنی نسبت به زمان حضور در منچستریونایتد داشته باشد

 

 

1160185

 

 

با جدایی از رئال مادرید و بازگشت به چلسی، آقای خاص تصمیم به جذب سسک فابرگاس گرفت و این ستاره اسپانیایی در فصل اول خود نقش بسیار تعیین کننده ای در قهرمانی مقتدرانه چلسی در لیگ برتر داشت. البته در پرده دوم حضور مورینیو در چلسی، ادن هازارد نیز در بسیاری از مواقع وظیفه گلسازی را به دوش می کشید و به این دلیل در دو فصل اول دوران حضور سرمربی رتغالی، چلسی نتایج خوبی گرفت.

 

حضور دیگو کاستا در نوک خط حله آبی های لندن ضامن به ثمر رساندن گل های زیادی بود و چلسی در دومین فصل پرده دوم حضور مورینیو در لندن با اقتدار فاتح لیگ برتر شد.

 

در تابستان امسال و با حضور مورینیو روی نیمکت منچستریونایتد، همگان هنریک میخیتاریان را گزینه اصلی او برای استفاده در مرکز میدان و نقش پاسور می دانستند اما این ستاره ارمنی که قابلیت بازی کردن در 2 منطقه چپ و راست هجومی را نیز داراست، هنوز در منچستر نمایش خوبی نداشته است و نتوانسته خودش را با افکار تاکتیکی آقای خاص هماهنگ سازد.

 

 

1159412

 

 

خواه ناخواه، مورینیو بر خلاف بسیاری از تیم های حال حاضر دنیا مثل چلسی، منچسترسیتی، اتلتیکومادرید، یوونتوس و .... به شدت به سیستم 1-3-2-4 پایبند است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد نقش شماره 10 در سیستم مورد علاقه مورینیو ، می توان عامل اصلی بازی بی نظم و بعضا احساسی شاگردان مورینیو را غیبت یک هافبک بازی ساز در جمع بازیکنان شیاطین سرخ دانست.

 

همچنین باید اذعان داشت که بی شک زلاتان قادر به ارائه نمایش چند سال اخیر خود نیست و مارسیال و راشفورد نیز هنوز از توانایی هدایت خط حمله شیاطین سرخ برخوردار نیستند. پوگبا نیز در دوران حضور در یوونتوس نیز ثابت کرد که حساب کردن روی او به عنوان تنها پاسور تیم اشتباه است و مجموع این دلایل را می توان عوامل اصلی نتایج نه چندان خوب مورینیو در چند ماه اول هدایت یونایتدها تلقی کرد.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها