کد خبر : 1393251 | 17 بهمن 1395 ساعت 10:25 | 38.9K بازدید | 0 دیدگاه

تجدید خاطره afc از حماسه شهریار

4 گل به کره علی دایی را اسطوره کرد

سایت کنفدارسیون فوتبال آسیا در گزارشی جالب از بازی حماسی ایران – کره جنوبی در جام ملت های 1996 امارات به تجدیده خاطره از درخشش شهریار فوتبال ایران پرداخت.

به گزارش "ورزش سه"، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در این گزارش با اشاره به9 اتفاق رخ داده در بازی معروف ایران – کره جنوبی که با برتری 6-2 ملی پوشان ایران توام شد به درخشش غیر قابل باور زوج خط حمله ایران، علی دایی پرداخت که یک تنه 4 گل وارد دروازه چشم بادامی ها کرد.گزارش سایت afc این گونه آغاز شد.


کره جنوبی 2 - ایران 6(یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا)
تاریخ: 16 دسامبر 1996
مکان: استادیوم آل مکتوم دبی


زمانی که علی دایی خداحافظی خود را از دنیای فوتبال اعلام کرد مانند دیگر ستارگان فوتبال آسیا به مرحله اسطوره‌ای رسیده بود و برای کسب این موفقیت‌ها سال‌ها تلاش کرده بود. در سال 1996 علی دایی 27 ساله بود. او تا آن زمان از 190 گل ملی خود تنها 7 گل زده بود. تیم ملی ایران به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا وارد شد زیرا در ترکیب خود علی دایی، مهدی مهدوی کیا و ستارگان دیگر را داشت.


ایران این رقابت‌ها را با شکست 2 بر یک مقابل عراق آغاز کرد ولی در ادامه با قدرت توانست تایلند و عربستان را به ترتیب با نتیجه 3 بر یک و 3 بر صفر شکست دهد. دایی در این بازی‌ها 3 گل برای تیم ملی ایران زد. در مقابل تیم‌ملی کره جنوبی در گروه اول ابتدا به نتیجه تساوی یک بر یک مقابل امارات رضایت داد و در بازی دوم مقابل اندونزی 4 بر 2 به پیروزی رسید و در بازی سوم مقابل کویت با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد ولی در نهایت کره به یک چهارم نهایی صعود کرد.

 

1178200


در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها ایران مقابل کره جنوبی قرار گرفت. در ابتدا این بازی ایران در دقیقه 10 نزدیک بود با ضربه سر زیبا علی دایی گلی را به ثمر برساند اما کره توانست به وسیله کیم دو هون گل اولش را به ایران بزند در ادامه کریم باقری با ضربه سر زیبا خود موفق شد بازی را به تساوی بکشاند. کره در ادامه موفق شد بار دیگر به وسیله شین تای یونگ گلزنی کرد تا نیمه اول با نتیجه 2 بر یک به نفع کره تمام شود.


بازی در نیمه دوم کاملا تغییر کرد مخصوصا اینکه ورزشگاه پر از هواداران تیم ملی ایران شد و ایران در ادامه موفق شد تا فشار زیادی را بر حریف بیاورد تا زمام بازی را به دست بگیرد.خداداد عزیزی در ابتدا نیمه دوم در دقیقه 52 موفق شد گل تساوی ایران را بزند و پس از آن بازی شاهد آن چیزی بود که به نام « 23 دقیقه جادویی علی دایی» مشهور است.اما این علی دایی بود که با زدن چهار گل در ادامه ایران را به جمع چهار تیم آسیا بالا برد. دایی در دقیقه 66 بازی در خارج از محوطه جریمه توپی را گرفت و مدافع پیش رو خود را دریبل کرد و گل را به زیبایی زد. بعد از دو دقیقه دایی گل چهارم ایران را به ثمر رساند که این گل جزو بهترین گل‌های تاریخ مسابقات جام ملت‌ها شد. دایی گل پنجمش را در ضد حمله‌ای که خداداد عزیزی آن را رهبری می‌کرد به ثمر رساند و گل ششم ایران را از روی نقطه پنالتی زد.


ایران در نیمه نهایی مقابل عربستان در ضربات پنالتی شکست خورد و از این رقابت‌ها حذف شد. دایی ضربه پنالتی خود را در این بازی نتوانست به گل تبدیل کند.البته دایی تنها بازیکنی نیست که در رقابت‌های جام ملت‌ها در یک بازی موفق به زدن 4 گل شده بلکه بهتاش فریبا، اسماعیل عبداللطیف و حمزه الدردور بازیکنانی بودند که موفق شدند مثل دایی در یک بازی 4 گل بزنند.

 

1178201

دیدگاه‌ها