کد خبر : 1394815 | 23 بهمن 1395 ساعت 12:24 | 18.3K بازدید | 0 دیدگاه

علیدوستی: دربی مثل عید نوروز است

حمید علیدوستی مهاجم اسبق تیم ملی می گوید دربی در ایران به صورت یک سنت درآمده مثل عید نوروز.

علیدوستی: دربی مثل عید نوروز است 

به گزارش "ورزش سه"، به بهانه دربی 84 دقایقی با حمید علیدوستی گپ زدیم. مهاجم اسبق تیم های هما و تیم ملی و سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان که همواره جزء مردان  اخلاق گرای فوتبال ما بود است.

 


*در دوران بازیگری شده بود که به استادیوم آزادی بروید و دربی را از نزدیک تماشا کنید.

 

طبیعتا این فرصت پیش می آمد چون بازی های ما یکی دو روز پیش از دربی برگزار می شد. من فکر کنم یکی دو باری برای تماشای بازی به استادیوم آزادی رفتم اما بیشتر جدال این دو تیم را از تلویزیون تماشا کردم.

 


*شما در دوران بازیگری یکی از مهاجمان خوب فوتبال ایران بودید و تصور می شد شرایط بازی در یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس را پیدا کنید!

 

همین طور هست. استقلال به من پیشنهاد رسمی داد اما در هما ماندم. به این دلیل که در دوران ما فوتبال آماتور بود و رفاقت های ما بازیکنان به گونه ای بود که بیشتر دوست داشتیم در کنار هم باشیم تا یکدیگر را ترک کنیم. گویی تعهد داشتیم که برای یک تیم بازی کنیم. 

 


*استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟ با توجه به اینکه از استقلال پیشنهاد رسمی گرفتید گرایش شما به رنگ آبی باید بیشتر باشد؟

 

نه این طور نیست. من نه استقلالی ام و نه پرسپولیسی. هر دو تیم برایم عزیز هستند. زمانی که در اردوی تیم ملی بودم با بازیکنان این دو تیم رفاقت داشتم و من جزء معدود بازیکنانی بودم که بازیکن این دو تیم نبودم اما به تیم ملی دعوت می شدم.

 


*خیلی جالب است که دربی مهمترین بازی و حساس ترین بازی لیگ برتر یک کشور است. آیا در دورانی که بازی می کردید شده بود که بازی دیگری به اندازه دربی مهم شود؟
 

خب این شرایط و حساسیت در همه کشورها وجود داشته. مثلا زمانی که من در آلمان بازی می کردم طبیعی بود همه نگاه ها به مونیخ وتیم بایرن باشد اما زمانی که شالکه و دورتموند بازی داشتند شرایط خیلی عجیب و غریبی بود.


خب جدال تیم های پرطرفدار جدال خاص و ویژه ای است به این خاطر که برای تماشای این بازی علاقمندان زیادی به استادیوم می آیند و در مورد این بازی حرف می زنند. استقلال و پرسپولیس از سال ها پیش و آن زمان که استقلال تاج نام داشت برگزار کننده دیدارهای حساسی بودند به این خاطر که طرفداران زیادی داشتند و امروز می شود گفت جدال این دو تیم به صورت یک سنت درآمده و جزء رسوم شده مثل عید نوروز.

 


*خیلی ها می گویند ضیافت شام قبل از بازی به رقابت دو تیم در زمین ضربه می زند!
 

خب در فوتبال مسئولان از هر ترفندی برای اخلاق مداری و نهادینه کردن اخلاق در مسابقه بهره می برند. همان طور که می دانید این بازی را خیل عظیمی از جمعیت کشور نگاه می کنند و تاثیری که بر جوانان می گذارد بی بدیل است و طبیعی است دغدغه هایی در این زمینه وجود داشته باشد. طبیعتا فدراسیون فوتبال مشکلی با این ندارد که دو تیم در زمین با نهایت توان زیباترین بازی خود را به نمایش بگذارند و این مورد استقبال هر ببینده ای قرار خواهد گرفت. نکته آزار دهنده تنها این است که رقابت بهانه ای شود برای اینکه  اخلاق زیر پا گذاشته شود در حالی که هدف ورزش و فوتبال رقابت در سایه اخلاق مداری است. 
من فکر کنم ضیافت شام به این بهانه ترتیب داده شده که به بازیکنان یادآور شود که اصل رفاقت است و بعد رقابت. 

 


*چه پیش بینی از دربی دارید؟ 
 

واقعیت این است که دربی قابل پیش بینی نیست. اصلا جذابیت فوتبال به این است که قابل پیش بینی نیست. در خیلی از موارد این طور بوده تیمی که شرایط فنی بهتری داشته در میدان مسابقه نتیجه ای بر خلاف تصور به دست آورده. طبیعتا تیمی پیروز است که از نظر روحی و روانی شرایط بهتری داشته باشد  و بتواند بر حساسیت های بازی غلبه کند. در دربی مهمتر از پیروزی ارایه یک بازی خوب و تماشاگر پسند است. نتیجه هر چه که باشد چه خوب و چه بد در آتی قابل تغییر است و چیزی که تحسین می شود بازی خوب در سایه رعایت اخلاق است.

دیدگاه‌ها