کد خبر : 1395404 | 25 بهمن 1395 ساعت 11:22 | 50.9K بازدید | 6 دیدگاه

علی منصور؛ از حرف تا عمل

شاید خوش بین‌ترین طرفدار استقلال هم هشت ماه پیش در جلسه معارفه علی منصوریان فکرش را نمی‌کرد، سرمربی محبوبشان پس از دوری هشت ساله از استقلال به اهداف هشت گانه مورد نظرش برای فصل جاری دست پیدا کند.

علی منصور؛ از حرف تا عمل

به گزارش "ورزش سه"، منصوریان در اولین کنفرانس خبری خود به هشت جمله کلیدی اشاره کرد؛ همینطور قول‌هایی را به هواداران داد که شاید در آن زمان عده‌ای حرف‌های منصوریان را لاف در غریبی خواندند، عده‌ای او را مرد حرف‌های زیبا خطاب کردند؛ تا جایی که اکثر کارشناسان و حتی بعضی هواداران استقلال هم به گفته‌هایش تردید داشتند، اما بعد از هشت ماه این علی منصوریان بود که به همگان اثبات کرد آنقدر توانایی دارد که تک تک وعده‌هایش را عملی کند.

 

 
یک - سربلندی در دربی

«تلاش می‌کنیم تا در دربی‌های آینده تماشاگران سربلند باشند». شاید اصلی‌ترین وعده منصوریان به هواداران تیفوسی آبی همین جمله باشد، کاری که سرمربی محبوب آبی ها به خوبی از عهده آن برآمد و علی منصور در اولین دربی که استقلال نه تنها در جدول جایگاه خوبی نداشت؛ بلکه از لحاظ تاکتیکی هم به بلوغ نرسیده بود با حریف سنتی و سرحال خود در یک بازی قابل قبول به تساوی رسید تا از گزند انتقادات در امان باشد. اما نقطه عطف منصوریان در دربی برگشت بود؛ جایی که ثابت کرد تیم‌ها برای روزهای سخت و بازی‌های بزرگ ساخته شده‌اند تا صدرنشین لیگ را که تنها پنج گل در بیست بازی دریافت کرده بود در یک بازی تاکتیکی با سه گل بدرقه کند تا به مهم‌ترین و اولین وعده خود جامه عمل بپوشاند.

 

دو- عبور از پلی‌آف
دومین قول علی منصور، صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود، هدفی سخت در برابر حریفی متمول با سابقه‌ی دو قهرمانی در آسیا. اما سخت‌تر از آن این بود که استقلال یک هفته قبل از مهم‌ترین بازی فصلش عملاً خلع سلاح شد تا به دلیل اهمال کاری مدیریتی نتواند از خریدهایش استفاده کند اما این بار علی منصور به خوبی نشان داد که می‌توان با تیرکمان به جنگ ژ-سه رفت، جنگید و پیرزمندانه و سربلند بازگشت.



سه - تغییر نسل
این بار شاید خود علی منصور هم که پیش از فصل وعده‌ی ساخت تیم جوان و نسل سازی برای آینده را به هواداران داده بود، فکرش را نمی‌کرد میانگین ده بازیکن تیمش به جز رحمتی، پادوانی، حیدری و ابراهیمی، در مهم‌ترین بازی‌های فصل در برابر پرسپولیس و السد زیر بیست و دو سال باشد. استقلالِ منصوریان  که در جوانگرایی راه پرویز مظلومی را به خوبی ادامه داد، این روزها به یکی از جوانترین تیم‌های تاریخ استقلال و حتی لیگ تبدیل شده، تیمی مملو از بازیکنان زیر بیست و سه سال که می‌توانند تا یک دهه آینده استقلال را بیمه کند، جوانانی به معنای واقعی کلمه، سرزنده، فوتبال بلد و دوست داشتنی.

 

 

 

چهار - تغییر سبک بازی
قطعاً یکی از نکات قابل انتقاد استقلال در سال‌های اخیر یکنواخت بازی کردن این تیم بود، نقیصه‌ای که حتی با تعویض چند کادر فنی در سال‌های گذشته هم برطرف نشد، زیرا گزافه نیست اگر بگوییم اصلی‌ترین تاکتیک استقلالِ قلعه‌نویی، مرفاوی و حتی مظلومی در سمت راست و حول حرکات محوری حیدری خلاصه می‌شد و این مهم‌ترین انتقاد وارده به استقلال چند سال اخیر بود. اما این بار هم منصوریان که پیش از این در تیم ملی امید با بازی گرفتن از جوانان نمایش‌های چشم نوازی ارائه کرده بود، به خوبی پس از رسیدن استقلال به بلوغ تاکتیکی، از عهده این مأموریت برآمد تا استقلال این روزها تاکتیکی‌ترین تیم چند سال گذشته لقب بگیرد. تیمی که دیگر نبود یک یا دو بازیکن سرشناس صدمه‌ای به شاکله‌ی تاکتیکی آن وارد نمی‌کند، تیمی که به موقع تیکی تاکا بازی می‌کند، به موقع ضد حمله میزند، اصولی دفاع کردن را خوب بلد است و دیگر به یک بازیکن یا چند ستاره متکی نیست، یک تیم به معنای واقعی کلمه.

 


پنج - حفظ قداست پیراهن استقلال
منصوریان که بارها و بارها بر بزرگی نام استقلال تاکید کرده بود، در حساس‌ترین برهه از مهم‌ترین فصل سرمربیگری‌اش دست به قمار بزرگی زد و با جسارتی مثال زدنی که پیش از این یکبار دیگر  آن را در فصل قبل در نفت با نیمکت نشینی بیرانوند ملی پوش تیمش از او دیده بودیم،  این بار در نقش جهان کاپیتان محبوبش را نیمکت نشین گلر جوانش کرد، قماری که از قضا جواب داد و نقطه عطف نتایج درخشان استقلال در ادامه فصل گشت. جسارتی که نه تنها تلنگری کوچک به کاپیتان محبوب آبی‌ها بود بلکه خواسته یا ناخواسته بار دیگر به منصوریان یادآوری کرد که در فوتبال و هنر سرمربیگری نمی‌توان خط قرمزها را جابه جا کرد، زیرا تاریخ فوتبال ثابت کرده است هرگاه خط قرمزها جابه جا شوند شکست حتمی است.

 

 

شش؛ جایگاه قابل قبول در لیگ
علی منصور که پیش از این با زیرکی هیچگاه در اولین فصل حضورش وعده قهرمانی نداده بود، قبل از شروع لیگ به کسب سهمیه و رتبه‌ای در خور شان هواداران استقلال بسنده کرد. وعده‌ای که شاید تا چند هفته پیش که استقلال در کمرکش جدول بود دور از دسترس به نظر می‌رسید اما منصوریان به لطف هواداران و ایمان به توانایی‌هایش با اصلاح اشتباهات مدیریتی خود و تاکتیکی تیمش، حالا هم رتبه قابل قبولی دارد هم نیم نگاهی به جام.

 


 هفت؛ آشتی هواداران 
هفتمین وعده منصوریان پر کردن سکوهای هواداری بود. سکوهایی که هیچ گاه بعد از کوچ ستاره‌های محبوب آبی نظیر مجیدی و منتظری و جباری و ... به دست هواداران دل چرکین استقلال آنطور که باید و شاید در فصل گذشته علیرغم نتایج نه چندان بد استقلال پر نشدند. اما منصوریان قطعا  از این به بعد همانند بازی السد خیل عظیم حمایت‌های هواداران را همراه خود خواهد داشت، هوادارانی که به نوعی خودشان منصوریان را به استقلال آوردند و حالا با حمایت‌های بی دریغشان از او مزد صبوریشان را گرفتند.

 


هشت؛ وعده روزهای خوب در آسیا
آخرین وعده علی منصور که هنوز عملی نشده نوید روزهای خوب استقلال در صورت صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود، وعده‌ای که با توجه به پتانسیل این روزهای استقلال و نشاط و یکدلی کادر فنی و بازیکنان قطعاً دور از دسترس نیست، وعده‌ای که در صورت صعود استقلال به مراحل بالاتر در آسیا مهر تائیدی بر کارنامه درخشان علی منصور در فصل پیش جاریست.


احسان خلیلی
 

دیدگاه‌ها