کد خبر : 1395636 | 26 بهمن 1395 ساعت 08:54 | 75.7K بازدید | 15 دیدگاه

پیشنهاد ورزش سه برای حل معضل سکوهای خالی دربی

چرا سکوهای آبی در دربی خالی ماند؟

اگر چه با فروش اینترنتی بلیت، رفته رفته از ازدحام هواداران ساعت ها قبل از آغاز دربی کاسته می شود ولیکن سازمان لیگ با معضل جدیدی روبرو شده است.

چرا سکوهای آبی در دربی خالی ماند؟

به گزارش "ورزش سه"،در دربی های اخیر هر بار بخشی از جایگاه های اختصاصی هواداران استقلال خالی می ماند.


سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات لیگ برترعلت این مسئله را از نوع سخت افزاری معرفی می کند: «به دلیل اینکه طبقه دوم ‏ورزشگاه آزادی گیت‌های مخصوص بلیت الکترونیک ندارد، بسیاری از هواداران پرسپولیس بلیت های مخصوص هواداران ‏استقلال را خریداری کردند و بعد از ورود به طبقه دوم ورزشگاه در جایگاه مخصوص هواداران پرسپولیس مستقر شدند و به ‏همین دلیل در جایگاه مخصوص استقلالی ها بخش هایی از سکوها خالی بود اما در جایگاه پرسپولیسی ها تماشاگران حتی در ‏راهروها و راه پله ها به طور ایستاده بازی را تماشا کردند.»


فتاحی با نوید عدم تکرار این ناهنجاری اضافه می کند: «از فصل آینده قرار است در طبقه دوم ورزشگاه آزادی نیز گیت های ‏مخصوص بلیت نصب شود تا این مشکل نیز برطرف شود.»

 

 

ریشه مسئله نرم افزاری است

اما سوالی که از حالا باید از آقای فتاحی پرسید این است: گیریم فصل آینده گیت های مخصوص نصب شود، وقتی بلیت جایگاه استقلالی ها در دست هواداران پرسپولیس است، می خواهند با آنها چه کنند؟


دو راه بیشتر وجود ندارد: یا باید از ورود آنها به ورزشگاه جلوگیری کرد(که در اینصورت تنها از چگالی قسمت پرسپولیس کاسته خواهد شد) یا می باید به سمت جایگاه رقیب هدایت شوند. 


از قرار معلوم سازمان لیگ هنوز متوجه نشده که ریشه این مسئله در نحوه فروش بلیت است نه جابجایی تماشاگران. به عبارتی مشکل، نرم افزاری است و نصب نرده و گیت چیزی را حل نمی کند.


وقتی تعداد هواداران تیم A از هواداران تیم B بیشتر است، طبیعی است که فروش اینترنتی جایگاه های A زودتر از جایگاه های B به اتمام می رسد. حال، برخی از هواداران تیم  A که تنها راه ورود به ورزشگاه را خرید بلیت B می بینند، اقدام به این کار می کنند.


بنابراین مادامی که در مرحله فروش بلیت، سامانه اینترنتی، این هوشمندی را نداشته باشد که بین هوادار واقعی و کاذب تفکیک قایل شود، این معضل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

 

 

گذار از سامانه هواداری باشگاه برای رسیدن به سایت footballeticket.ir

مدت هاست سازمان لیگ و سرخابی ها مشغول مذاکرات برای واگذاری فروش بلیت به خود باشگاه ها هستند. اتفاقی که به دلایل و موانعی که جای باز کردن آن در این نوشتار نیست تا کنون نیفتاده و بعید است که به این زودی ها شاهد آن باشیم. ولی راه حلی که می تواند منجر به حل این معضل شود، این است که برای دربی، لینک ورود به سامانه فعلی خرید بلیت "اجبارا" از سامانه هواداری باشگاه بگذرد. به این صورت که خریدار ابتدا بایدعضوی از اعضای سامانه هواداری باشگاه باشد و از طریق سامانه باشگاه وارد footballeticket.ir شود


این کار چندین حُسن دارد: هم از اختلاط فروش بلیت بین تماشاگران جلوگیری می کند، هم مدیریت خدمات به هواداران وفادار باشگاه را ارتقا می بخشد و بستری فراهم خواهد شد برای نیل به سمت برگزاری دربی هایی که در آن میزبان 90 درصد و میهمان 10 درصد سکوها را به خود اختصاص دهند.


با توجه به اینکه ریشه بسیاری از خشونت های اخیر در ورزشگاه های کشور، ناشی از شکایت هواداران میزبان نسبت به سهم نامتعارف تماشاگران میهمان بوده است، تعمیم این سیستم به تمامی باشگاه های لیگ برتر قطعا موجب پیش گیری از حوادث ناگوار در شهرستان ها خواهد شد.


شاهین اشکان

دیدگاه‌ها