کد خبر : 1408239 | 23 فروردين 1396 ساعت 12:23 | 321.7K بازدید | 20 دیدگاه

نقد رفتار طرفداران پرسپولیس در بازی الریان 

وقتی طارمی گفت هیس (گزارش تحلیلی)

واکنش مهدی طارمی به شعارهای تند طرفداران پرسپولیس در پایان بازی الریان از یک رابطه نامطمئن حکایت دارد.

وقتی طارمی گفت هیس (گزارش تحلیلی)

به گزارش "ورزش سه"، ابتدای فصل بود که کمپین‌هایی برای تمدید قرارداد با مهدی طارمی که موفق شده بود عنوان آقای گلی لیگ پانزدهم را به خود اختصاص دهد شکل گیرد و حتی پای طرفدار متمول این باشگاه نیز به میان کشیده شد تا هواداران پرسپولیس با کامنت‌های خود زیر پست او خواهان تلاش برای تمدید قرارداد این بازیکن باشند. با این حال مهدی طارمی که برای سفری تفریحی راهی ترکیه شده بود در اتفاقی عجیب پای میز مذاکره با ریزه اسپور نشست و قراردادش را با آنها به امضا رساند. هرچند عمر این قرارداد به 10 روز نیز نکشید و آقای گل سرخ‌ها هوای بازگشت به فوتبال ایران به سرش زد و بار دیگر در تهران آفتابی شد و پای میز مذاکره با علی اکبر طاهری نشست و با قبول شروط باشگاه قراردادش را امضا کرد. 

 


*آنچه در این فصل گذشت 
*طارمی بنا به تصمیم برانکو ایوانکوویچ روزهای ابتدایی فصل را روی نیمکت نشست تا در دیدار اول این تیم تنها 13 دقیقه فرصت نصیبش شود و گلی برای او حاصل نشود. بازی دوم تیم در فصل شانزدهم هم برای طارمی فرصتی 25 دقیقه‌ای به همراه داشت تا او تنها به دلیل تمارضی که به ادعای کارشناسان پنالتی تشخیص داده شد یک کارت زرد نصیبش شود. بازی سوم برابر گسترش فولاد در تبریز نیز 20 دقیقه بیشتر نصیب طارمی نکرد تا او همچنان در فقر گلزنی روزهایش را سپری کند.


*هفته چهارم استارت گلزنی مهدی طارمی در فصل جدید بود، جایی که او در اولین بازی فیکس فصل خود موفق شد گلی حساس برابر صبای قم به ثمر برساند. گلی به قیمت سه امتیاز برای سرخپوشان. اما در بازگشت تیم ملی از دو دیدار مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی او برابر تراکتورسازی ناموفق در گلزنی بود. این روند در بازی هفته ششم لیگ برتر برابر استقلال نیز تکرار شد تا او ناکام برابر رقیب سنتی باشد؛ یکی از سه تیمی که در این فصل از طارمی گلی دریافت نکرده است.


*شکستن رکورد شکست ناپذیری سپاهان برابر پرسپولیس در اصفهان اتفاقی بود که با دبل مهدی طارمی رقم خورد. او بعد از این بازی برای دو دیدار تیم ملی راهی اردوی شاگردان کارلوس کی‌روش شد و البته برای کره شمالی و ازبکستان در گلزنی ناکام بود و در بازگشت برابر نفت تهران در ترکیب تیمش قرار گرفت و توانست باز هم یکی از گلزنان تیمش لقب گیرد.


*یک وقفه 90 ای در جدال برابر استقلال خوزستان و بار دیگر گلزنی در ترکیب پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان؛ او بار دیگر به ترکیب تیم ملی بازگشت و دو گل برابر گینه پاپوآ ثبت کرد. در نهایت بازی برابر سوریه بار دیگر برای او گلی ملی در کارنامه نداشت تا این اتفاق در بازی رفت دو تیم برابر پیکان تهران نیز رقم بخورد تا او برخلاف فصل گذشته در گلزنی در استادیوم شهدای قدس ناکام بماند.

 


*بازی برابر ماشین سازی نیز با ناکامی او در گلزنی همراه بود تا آنها نیز یکی از تیم‌هایی لقب بگیرند که از آقای گل فعلی لیگ گلی دریافت نکرده باشند. بازی با پدیده و باز هم ایفای نقش گلزنی برای پرسپولیس و در نهایت تقابل با ذوب آهن در اصفهان که با عدم گلزنی‌اش آنها را به سومین تیمی تبدیل کرد که در این فصل گلی از طارمی دریافت نکرده‌اند.


*استارت روزهای پر از گل طارمی از جدال برابر سیاه جامگان آغاز شد؛ او در این دیدار تک گل پرسپولیس در نیمه دوم را به نام خود کرد و در بازی بعدی برابر سایپا نیز توانست گل سه امتیازی تیمش را ثبت کند. طارمی در بازی برابر فولاد خوزستان علیرغم نمایش مطلوبی که داشت و بدشانسی در ثبت گل قیچی برگردان نتوانست گلی به نام خود کند اما جدال دو هفته بعدی پرسپولیس برابر نمایندگان تبریزی با دو گل برابر تراکتورسازی و گسترش فولاد برای او همراه بود.


*فرصت سوزی طارمی برابر استقلال و از دست رفتن شانس گلزنی مقابل رقیب دیرینه در دربی باعث شد تا او در بازی بعدی با انگیزه جبران موفق شود دو پنالتی برای سرخپوشان برابر سپاهان کسب کند و یک گل به سبک سوآرز و مسی به نام او شود و البته زردپوشان اصفهانی بعد از مدت‌ها در دو بازی رفت و برگشت با درخشش او شکست را بپذیرند.


*جدال برابر الهلال بار دیگر روز ناکامی مهدی طارمی برای گلزنی بود تا او خود را مهیای جدال با الوحده امارات در روز غیبت رامین رضاییان و علی علیپور کند. یک کامبک فوق العاده از سوی او در دقایق پایانی باعث شد تا سرخپوشان از شکست دو بر یک به برد سه بر دو دست یابند. جایی که هواداران پرسپولیس به او لقب ناجی و ستاره دادند!

 

*بازگشت به تهران و حضور برابر نفت تهران در روزی که شش مهره برانکو ایوانکوویچ به دلیل محرومیت و مصدومیت غایب بودند. دیداری که اینبار هم با درخشش طارمی و گلزنی و برد پرسپولیس خاتمه یافت. استقلال خوزستان نیز نتوانست برابر توپخانه او تاب بیاورد تا مجبور به قبول شکست شود. دیدار برابر الریان قطر هم جایی بود که طارمی توانست در دقایق ابتدایی تیمش را پیش بیندازد اما در نهایت سرخ‌ها با شکست دوحه را ترک کردند. اما طارمی با سه گل زده در رقابت‌های لیگ قهرمانان در صدر جدول گلزنان حضور یافت تا مورد تمجید AFC نیز قرار بگیرد.


*غیرقابل مهار بودن طارمی در این هفته‌ها به کمک کارلوس کی‌روش نیز آمد تا او از دو جدال سال جدید تیم ملی در انتخابی جام جهانی با گل‌های او به شش امتیاز دست یابد و شانس اول صعود به روسیه لقب گیرند. گل‌هایی برابر چین و قطر با طعم امتیاز و صعود به جام جهانی.


*شماره 9 جنوبی پرسپولیس که عمر دوران شهرت او به کمتر از 3 سال می‌رسد و در این دوران موفق شده رکوردهای پرسپولیس را از آن خود کند و در جمع برترین گلزنان سرخ قرار گیرد در دیدار برابر صنعت نفت نیز گل نزد تا آنها با شکست آبادان را ترک کنند و البته برابر پیکان توانست جبران مافات کرده تا پرسپولیس بار دیگر به یک برد شیرین دست یابد. 

 

 

 


**شروع یک اتفاق تلخ
طارمی در بازی برابر الریان قطر هم فرصت از دست داد. درست مثل سه فصل گذشته حضورش در پرسپولیس و درست مثل خیلی از مهاجمان نامدار دنیا. طارمی اما بیشترین موقعیت گلزنی را در ترکیب پرسپولیس از آن خود کرده و در طول دو سال اخیر بیش از 70 درصد گل‌های پرسپولیس با نام او عجین بوده؛ چه از پاس گل او و چه پنالتی‌اش و البته گل. با این حال تماشاگران خشمگین پرسپولیس که رویای صعود خود از رقابت‌های لیگ قهرمانان را در خطر می‌دیدند با چشم پوشی از غریو شادی که در طول دو سال اخیر با گل‌های او رقم خورده اعتراضات خود را آغشته به توهین کلامی کرده و حتی از صفحه مجازی او نگذشتند.

 


**آمار 
طارمی در این فصل با ثبت 14 گل در لیگ برتر، 2 پاس گل و به دست آوردن سه پنالتی برترین آمار را به خود اختصاص داد که مطمئنا نقش مهمی در صدرنشینی و البته قهرمانی این تیم بعد از 10 سال به خود اختصاص داده است. همانطور که گل‌های او در فصل گذشته نیز این تیم را در آستانه کسب قهرمانی و بهترین شرایط فصول اخیرش و فاصله گرفتن از منطقه سقوط قرار داده بود.


طارمی در سه فصل حضورش در پرسپولیس 37 گل در لیگ برتر، 4 گل در لیگ قهرمانان آسیا، 10 گل در تیم ملی به ثمر رسانده است. 51 گل در سه سال اخیر چیزی بیش از تمام بازیکنان ایران در طول سالیان اخیر. بیش از هفت برابر علی علیپور (8 گل در سه سال اخیر) و بیش از سه برابر وحید امیری (16 گل در سه سال اخیر) البته بدون احتساب کسب پنالتی‌ها و پاس گل‌هایش.


**اگرچه بی مسئولیتی لحظه ای طارمی در بازی الریان قابل نقد و مستوجب تنبیه است اما  رفتار تعداد زیادی از طرفداران پرسپولیس بعد از بازی مقابل الریان قابل درک نیست. فحاشی به یکی از بهترین های سال و یکی از مهمترین سرمایه های باشگاه. چیزی که نشان می دهد فرهنگ هواداری و قدردانی در ایران هنوز به رشد مناسب نرسیده است. از این منظر هیس دادن طارمی به این شعار جمعی قابل درک است!

دیدگاه‌ها