کد خبر : 1409064 | 27 فروردين 1396 ساعت 08:25 | 52.7K بازدید | 4 دیدگاه

دون آنتونیو و انقلابی 9 ماهه در استمفوردبریج

چگونه کونته رد پای مورینیو را پاک کرد؟

تنها طی 9 ماه، کونته موفق شد دکترین مورینیو را تغییر داده و به حکمران جدید باشگاه چلسی تبدیل شود.

چگونه کونته رد پای مورینیو را پاک کرد؟

به گزارش "ورزش سه"، در کتاب زندگینامه آندره پیرلو، به آنچه ممکن است باعث عصبانیت آنتونیو کونته، آن هم در اولین روز جلسات تمرینی هدایت یوونتوس شود اشاره شده است.

 

کونته در آن جلسه اذعان داشت که همه بازیکنان طی دو فصل اخیر نمایش خوبی نداشته اند، اما ما باید به اوج بازگردیم و این یک درخواست مودبانه که نه، بلکه یک دستور است.

 

 

1193241

 

 

مشخص نیست چه زمانی اولین بار دون آنتونیو چنین عکس العملی را در تمرینات چلسی نشان داده اما با توجه به تحولات ایجاد شده، رد کردن این فرضیه غیرممکن است.

 

کونته وارث عملکرد ضعیف مورینیو بود و موفق شد همان تیم را تبدیل به یکی از بی رحم ترین تیم های تاریخ لیگ برتر کند. امروز، دوباره چلسی قرار است با یوناتد تحت هدایت مورینیو  روبه رو شود و در ادامه بررسی می کنیم که چگونه طی 9 ماه، کونته افکار خود را به جای مورینیو بر باشگاه لندنی حاکم کرد؟

 

1- تاکتیک و تمرینات

 

کونته از ابتدا قصد نداشت از سیستم 3-4-3 که امروز از آن به عنوان برگ برنده چلسی یاد می شود استفاده کند. او فصل را با سیستم 4-2-4 که در گذشته در باری و سیه نا با آن خوب نتیجه گرفت آغاز کرد اما نتایج نه چندان خوب، ضعف در عملکرد دفاعی و عدم اعتماد به باتشوایی به عنوان مهاجم دوم، کونته را مجبور به تغییر سیستم کرد.

 

همانند آریگو ساکی و لوییس فان خال، کونته نیز به خلاقیت سیستم بیش از بازیکنان اعتقاد دارد و در گذشته نیز اذعان داشت که بازیکنان باید توانایی خود را در قالب یک تیم پیاده کنند و به همین دلیل گرچه شاید حرکات روان، تعویض  مناطق سریع و ضد حملات برق آسای چلسی اتفاقی به نظر برسد، اما در حقیقت اینگونه نیست.

 

 

1193242

 

 

کونته از برنامه تمرینی 11 در مقابل 0 استفاده می کند که به آن "فوتبال سایه" نیز گفته می شود. در این برنامه، شیوه های مختلف حملات بدون وجود حریف انجام شده و روش های گوناگون از جمله بازی تکضرب و حرکات صلیبی به خوبی در تیم جا می افتد. اما در نهایت هدف تغییری نکرده است؛ انجام مکرر تمرین تا تبدیل شدن آن به یک رویه و یا به افول ادن هازارد؛ حالت خودکار.

 

همچنین استفاده از ویدئوهای تحلیلی که کونته پایان نامه مدرک مربیگری خود را با این موضوع تدوین کرد، یکی دیگر از برنامه های همیشگی تمرینات سرمربی ایتالیایی به شمار می آید.

 

شاید در ابتدا این جلسات یک ساعته با مقاومت بازیکنان مواجه شود، اما در نهایت خود آنها نیز از تاثیرات مثبت این برنامه در روش بازی خود آگاه می شوند.

 

از مورینیو به عنوان متخصص سازماندهی دفاعی قوی نام برده می شود اما معمولا سیستم او برای حمله کردن بسیار بنیادی است. در حقیقت او در تمام باشگاه هایی که تا به حال در آن فعالیت داشته از یک مهاجم نوک کلاسیک و گلزن بهره برده است.

 

 

1193243

 

 

هازارد در این خصوص می گوید: "ما معمولا خیلی روی سیستم مورد نظر مورینیو تمرین نمی کردیم و به دلیل اینکه ما فوتبالیست هستیم، خودمان می دانستیم که باید چه کاری انجام دهیم. اما قطعا تبدیل شدن به حالت اتومات تفاوت فراوانی با آن وضعیت دارد."

 

2- استفاده از همه پتانسیل باشگاه

 

زیر نظر کونته، آمار گل زده و دریافتی چلسی تقریبا مشابه فصل 2014 و تیم قهرمان مورینیو است. اما تفاوت اصلی در میزان دوندگی، قطع توپ، تعداد تکل های مفید و میزان استفاده از بازی مستقیم است. بازیکنانی مثل موسس، آلونسو و پدرو نیز انرژی بیشتری به پتانسیل بالای چلسی اضافه کردند.

 

تمام افتخاراتی که چلسی در هزاره جدید کسب کرده بر پایه چهار ستون اصلی تیم مورینیو یعنی پتر چک، دروگبا، لمپارد و جان تری بنا شد اما در فصل جاری جان تری تنها 5 بار به میدان رفت و شاید تنها لایق حضور در جشن قهرمانی برای کسب مدال باشد.

 

 

1193244

 

 

خریدهای جدیدی چون کانته و آلونسو بی شک نقش مهمی در موفقیت احتمالی چلسی ایفا کرده اند اما دیگر نقش مهم کونته، استفاده از استعدادهای مهمی بود که در دوران مورینیو نادیده گرفت می شدند. ویکتور موسس مدتی پیش افشا کرد که چندین بار با آقای خاص به صورت تلفنی صحبت کرده اما نظر او تغییری نیافته است.

 

بعد از چند سال حضور بلا استفاده، بالاخره بازیکنانی چون چالوبا و موسس به تیم اصلی فراخوانده شدند و بازگشت ناتان آکه از بورنمث به چلسی، حاوی یک پیغام مهم به هر 37 بازیکن قرضی چلسی بود؛ درهای بازگشت به تیم اصلی همیشه باز است.

 

3- استراتژی ذهنی

 

دون آنتونیو روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: "زمانی که سرمربی یک تیم جدید می شوید باید عاشق پیراهن، بازیکنان و هواداران آن تیم باشید."

 

 

1180220

 

 

در روزگاری که بازیکنان بدون هیچ مجازاتی به راحتی از این باشگاه به آن تیم مهاجرت می کنند، دون آنتونیو علاقمند به ایجاد حس تعهد در چلسی شد و دقیقا چنین حسی را نیز در طول فصل ارائه داد. او به ندرت در مقابل افکار عمومی از بازیکنانش انتقاد کرد و معمولا چتر حمایتی خود را بر سر ارزشمندترین بازیکنان تیمش برافراشت.

 

بعید است کونته رفتاری مانند مورینیو با خوان ماتا در زمان حضور در چلسی و انتقادهای تند او به لوک شاو و مارسیال در فصل جاری را نسبت به بازیکنانش بروز دهد.

 

 

1187010

 

 

سرمربی ایتالیایی چلسی خیلی هم در جنگ های روانی مبتدی نیست. پیرلو در قسمت دیگری از کتاب خود می گوید که کونته قسمتی از انتقادات نشریات را روی دیوار رختکن چسباند و با رنگ قرمز و درشت زیر آن نوشت: "تنها یک راه برای اثبات اشتباه آنها وجود دارد؛ پیروزی."

 

حالا که بسیاری معتقدند که دشمنی کونته و مورینیو در حال شعله ور شدن است، سرمربی ایتالیایی اینگونه می گوید: "بروز این درگیری ها در جریان بازی طبیعی است. این اتفاقات تنها مختص به زمین مسابقه است و در حال حاضر من ترجیح می دهم افکار خودم را متمرکز چلسی و مسابقه پیش رو کنم."

 

اما پس از پایان مسابقه و زمانی که 18 امتیاز اختلاف بین دو تیم در جدول نمایان شده، شما می توانید هرچه دوست دارید بگویید.

 

منبع: تلگراف

 

ترجمه: آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها