کد خبر : 1456034 | 31 مرداد 1396 ساعت 15:49 | 39.8K بازدید | 1 دیدگاه

بازی برای سوئد مقابل ساحل‌عاج و اسلواکی دردسرساز نمی‌شود

قدوس برای ایران، مثل کاستا برای اسپانیا

بر اساس قوانین بین‌المللی فیفا اگر کارلوس کی‌روش بخواهد در تیم ملی فوتبال ایران از سامان قدوس استفاده کند، او مشکلی برای حضور در ایران نخواهد داشت.

قدوس برای ایران، مثل کاستا برای اسپانیا

به گزارش "ورزش سه"، سامان قدوس بازیکن ایرانی مقیم سوئد که در پست هافبک تهاجمی برای تیم اوسترسند سوئد توپ می‌زند، امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرده مسئولان فدراسیون ایران از او خواسته‌اند مدارک خود جهت تغییر تابعیت را ارائه دهد تا بتواند به تیم ملی ایران بپیوندد. 


قدوس سابقه بازی در تیم های پایه‌ای سوئد را به نوبت‌های فراوان دارد اما مساله ای که می‌گویند شاید برای حضور او در تیم ملی ایران مانع سر راه این بازیکن شود، دو بازی دوستانه‌ای است که او در ترکیب تیم ملی بزرگسالان سوئد به میدان رفته است. قدوس 23 ساله برابر ساحل عاج و اسلواکی در ژانویه سال گذشته با پیراهن تیم ملی سوئد جمعا 46 دقیقه به میدان رفته و یک گل هم زده است. این در حالی است که فیفا با قاطعیت می‌گوید اگر بازیکنی برای تیم ملی بزرگسالان یک کشور در مسابقات رسمی به میدان رفته باشد، دیگر نمی‌تواند پیراهن تیم ملی کشور دیگری را با تغییر تابعیت برتن کند. 


در قانون فیفا که سال 2004 به تصویب رسیده، آمده است: «بازیکن در یک بازی در یک مسابقه رسمی در سطح بین المللی برای فدراسیون فعلی اش بازی نکرده باشد و زمان اولین حضورش در یک بازی بین المللی رسمی برای فدراسیون فعلی‌اش از قبل ملیت تیم جایگزینی که می خواهد برای آن بازی کند را داشته باشد.»


نکته مهم درباره سامان قدوس این است که هردو بازی که او برای تیم سوئد به میدان رفته، دوستانه نبوده و نام رسمی بر آن ثبت نمی‌شود. در چنین شرایطی این دورگه سوئدی- ایرانی مشکلی برای تغییر تابعیت و حضور در تیم ملی ایران نخواهد داشت. 


موضوع مشابه با سامان قدوس درباره دیگو کاستا ستاره پرآوازه چلسی 3 سال قبل پیش آمد. این بازیکن دورگه برزیلی- اسپانیایی در سال 2013 با پیراهن تیم ملی برزیل در یک بازی دوستانه به میدان رفت اما چون در دیداری رسمی حضور پیدا نکرده بود، سال 2014 توانست تغییر تابعیت دهد و پیراهن تیم ملی اسپانیا را برتن کند.


حالا قدوس نیز تنها باید درخواست خود را برای بازی در تیم ملی ایران به فیفا ارائه کند و مجوز بازی برای فدراسیون جدید را طبق قوانین فیفا بگیرد.


این در حالی است که مسئولان فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش هنوز واکنشی به خبر دعوت از قدوس که خود این بازیکن اعلام کرده، نشان ندادند و باید دید در روز های آینده چه اتفاقاتی پیرامون این موضوع رخ می‌دهد.

دیدگاه‌ها